Amazon chce wyznaczać trendy. Cel na 2040 rok: zero emisji CO2
- Chcemy wyznaczać trendy w odgrywaniu pozytywnego wpływu na ochronę środowiska - mówi w rozmowie z Interią Biznes Marcin Rusnaczenko, dyrektor zarządzający centrum dystrybucji Amazona w Sadach koło Poznania. Rozmawialiśmy o tym, jak Amazon planuje zrealizować swoje ambicje neutralności klimatycznej i na co stawia firma, jeśli chodzi o rozwój w Polsce.
- Zrównoważony łańcuch dostaw to idea, która ma na celu redukcję naszego negatywnego wpływu na środowisko - mówi z rozmowie z Interią Marcin Rusnaczenko z Amazon Polska na kongresie Impact'23 w Poznaniu. - Chcemy wyznaczać trendy w odgrywaniu pozytywnego wpływu na ochronę środowiska. Jednym z przykładów naszych działań jest nasza deklaracja klimatyczna. Zgodnie z deklaracją chcemy być niezależni, jeśli chodzi o odnawialne źródła energii do 2040 roku. Chcemy nie emitować CO2 także do 2040 roku.
Rozmówca Interii, wskazuje, że jedną ze sfer, w której Amazon chce ograniczyć emisje, jest transport, czyli podstawa codziennej działalności firmy.
- Musimy patrzeć na łańcuch dostaw holistycznie. Przykładem może być transport drogowy. Transport drogowy odpowiada za 9 proc. emisji CO2 do środowiska. To jest potężny impact. To, co robi Amazon, to inwestycje w niskoemisyjne paliwa. Już teraz w Europie mamy flotę ponad 1,5 tys. vanów elektrycznych, które dostarczają produkty do naszych klientów. To są też hulajnogi, czy e-rowery - wskazuje. I dodaje: - Chcemy być jeszcze lepsi i nadal uważamy, że to jest za mało.
Pytamy go więc, ile aut elektrycznych będzie musiał mieć w 2040 roku Amazon, żeby zlikwidować swój ślad węglowy.
- Może nie powiem o 2040 roku jeszcze, ale mogę powiedzieć o najbliższych kilku latach. Liczba, o której powiedziałem - 1500 - wzrośnie do dziesięciu tysięcy. Inwestujemy też w ciężarówki, ciężkie samochody, które też będą zasilane energią odnawialną. Chcemy, żeby takich ciężarówek było na drogach ponad 1,5 tys. w ciągu kilku lat - odpowiada na nasze pytanie Rusnaczenko.
Poza tym Amazon chce zwiększać udział energii z OZE. - Chcemy inwestować, i inwestujemy - także w Polsce - w odnawialne źródła energii. Przykładem może być farma fotowoltaiczna, w którą zainwestowaliśmy na Dolnym Śląsku, która produkuje energię odpowiadającą 57 tys. gospodarstw domowych w Polsce rocznie - wskazuje rozmówca Interii.
Pytamy go również o dalsze plany rozwoju firmy w Polsce.
- Bardzo mocno stawiamy na technologię. Amazon Robotics to dział, który nas w tym wspiera. Na przykładzie Polski możemy powiedzieć, że w naszych centrach dystrybucyjnych mamy ponad dziesięć tysięcy robotów - mówi Interii Marcin Rusnaczenko z Amazona. I dodaje: - To, co jest dla nas w tej chwili bardzo ważne, to rozwój naszej strony internetowej i naszej platformy wideo, gdzie już widać coraz więcej i więcej produkcji polskich.
Rozmawiała Martyna Maciuch