Ambitne plany polskiego producenta. Historyczne porozumienie z Hiszpanami
Bydgoska Pesa będzie produkować pociągi dużej prędkości. Podczas targów Innotrans w Berlinie polska firma zawarła porozumienie z hiszpańskich producentem Talgo. Już teraz ten dokument nazywany bywa historycznym - zakłada dostarczanie na polski rynek (także krajów ościennych) pociągów o najwyższej klasie prędkości.
"Pesa pracuje nad rozwojem projektu HS (pociągi klasy high speed - red.) od kilku lat. Od początku zakładaliśmy, że zrealizujemy ten projekt z partnerem technologicznym. Potencjały Talgo i Pesy uzupełniają się wzajemnie i jestem przekonany, że wspólnie zaoferujemy pojazd, który idealnie wpasuje się w potrzeby przewoźników na rynku polskim i w całym regionie Trójmorza" - przekonuje Krzysztof Zdziarski, prezes Pesa Bydgoszcz.
"To dla nas przyjemność nawiązać wstępną współpracę z Pesą, producentem zaawansowanych technologicznie konwencjonalnych pojazdów szynowych, która ma mocną pozycję w Polsce i wielu europejskich krajach" - deklaruje Carlos Palacio, prezes Talgo, zwracając uwagę na już działającą platformę bardzo dużych prędkości Talgo Avril, która jest eksploatowana w Hiszpanii.
Porozumienie Pesy z Talgo przewiduje m.in. przygotowanie oferty pod zamówienia szybkiego taboru. Taki proces zamówień powinien rozpocząć się w Polsce w przyszłym roku, a przypomnijmy, że kolei dużych prędkości ma w przyszłości połączyć największe polskie miasta.
Dodatkowo porozumienie firm przewiduje wspólną produkcję na rynki ościenne, czy szerszą współpracę w innych kolejowych projektach.
Rozmowy o współpracy Pesy i Talgo trwały od wielu miesięcy. Pracowały wspólne zespoły techniczne, które przygotowywały koncepcję wspólnego pojazdu.
Kolej Dużych Prędkości (KDP) ma połączyć największe polskie miasta (m.in. Warszawę, Wrocław, Łódź). Około 2 tys. km takich kolejowych traktów międzymiastowych przewozów pasażerskich ma powstać w ramach projektu CPK.
Dodajmy, że spółka CPK jak do roku 2035 ma realizować budowę linii Kolei Dużych Prędkości (KDP) z Warszawy przez Łódź do Wrocławia oraz Poznania.
Przewiduje się maksymalnie 3,5-godzinny czas przejazdu między największymi miastami kraju oraz 100-minutowy czas jazdy z Warszawy do głównych ośrodków Polski, takich jak Kraków, Poznań, czy Wrocław.
Pesa jest największym producentem taboru szynowego w Polsce. Pociągi i tramwaje Pesy jeżdżą w całej Polsce, a także w wielu krajach. Pociągi Pesy używane są przez PKP, czeską kolej, włoskiego przewoźnika Trenitalia czy niemieckie DB.
Talgo produkuje pociągi dużych prędkości jeżdżące w Hiszpanii, Niemczech, Danii, Arabii Saudyjskiej, Egipcie i wielu innych krajach.
***