Antymonopol w akcji. Drakońskie kary w zanadrzu
Unijni urzędnicy antymonopolowi wizytowali siedziby linii lotniczych Brussels Airlines i TAP Portugal. Wizyta nie miała charakteru przyjacielskiego - szukano dowodów na kartelowe porozumienia cenowe.
Śledztwo w tej sprawie trwa od lutego br. Zarzuca się, iż na trasach, na których firmy miały z sobą konkurować, w rzeczywistości nielegalnie ustalano ceny biletów na połączenia wykorzystując umowę o code-sharingu. Brussels Airlines w 45 procentach jest własnością Lufthansy. Komisja Europejska prowadzi podobne śledztwo w sprawie kontraktu Lufthansy z Turkish Airines, także w sprawie code-sharingu.
Wszystkie cztery omawiane firmy mogą utracić 10-proc. swoich globalnych obrotów gdyby uznano ich winę.
- - - - - -
Code-sharing
Jedna linia lotnicza udostępnia samolot, a jedna lub wiele innych linii lotniczych sprzedaje lot. Specjalnie w przypadku miejscowości docelowych, przy których nie ma sensu, aby więcej linii lotniczych je obsługiwało, Code-sharing daje rozsądną alternatywę. Lot w każdej z linii lotniczych zostaje udostępniony pod jej własnym numerem lotu przez co klient nie może rozpoznać, która linia udostępnia "sprzęt". Dzięki temu zabiegowi żadna z linii nie może czuć się dyskryminowana.
Krzysztof Mrówka