Atak popytu na HD
W ciągu minionego roku w Polsce podwoiła się liczba gospodarstw domowych, w których jest notebook i telewizor HD. Obecnie 38 proc. gospodarstw posiada dostęp do internetu - wynika z badania przeprowadzonego przez ośrodek SMG/KRC.
W ciągu minionego roku zdecydowanie wzrosła liczba posiadanych przez Polaków notebooków (z 6 do 11 proc. w porównaniu z badaniem z czerwca 2007 roku), telewizorów HD (również z 6 do 11 proc.) oraz odtwarzaczy multimedialnych, m.in. DVD (z 20 do 30 proc.).
Zanotowano niewielki spadek liczby komputerów stacjonarnych (z 45 do 44 proc.), który jest efektem przystępnych cen komputerów przenośnych.
Według SMG/KRC wzrostowi popularności notebooków sprzyja także rozwój domowych sieci bezprzewodowych, tzw. Wi-Fi (ang. Wireless Fidelity). Obecnie takie sieci znajdują się w 15 proc. gospodarstw domowych z dostępem do internetu. To 6-proc. wzrost w stosunku do 2007 roku. W kolejnych 43 proc. domów znajduje się sieć przewodowa. Liczba wszystkich sieci domowych wzrosła w ciągu roku z 44 do 58 proc.
Do grania na komputerze przyznaje się 13 proc. wszystkich Polaków, czyli co czwarty posiadacz komputera (26 proc.). Ponad połowa graczy (51 proc.) nie skończyła jeszcze 25. roku życia, ale co ósmy (13 proc.) ma powyżej 40 lat.
Podobnie wygląda struktura wiekowa wśród osób prowadzących rozgrywkę w sieci, czyli z innymi graczami za pośrednictwem internetu (2 proc. wszystkich Polaków). Tu również przoduje młodzież (66 proc. to gracze poniżej 25 lat), ale co ósmy gracz ma więcej niż 40 lat. Z kolei grę na konsolach do gier deklaruje obecnie 3 procent Polaków; w tej grupie nie ma czterdziestolatków.
Z badania wynika, że najpopularniejszym w Polsce sposobem łączenia z internetem są wciąż łącza ADSL dostarczane przez operatorów telekomunikacyjnych (m.in. Telekomunikacja Polska, Netia, Tele2). Z takiego połączenia korzysta 37 proc. gospodarstw (tyle samo w 2007 roku), a jego popularność jest odwrotnie proporcjonalna do wielkości miejscowości. Na terenach wiejskich łącza ADSL stanowią 56 proc., w małych miastach (do 100 tys. mieszkańców) 44 proc., a w aglomeracjach miejskich pow. 500 tys. mieszkańców - 17 proc. wszystkich łączy internetowych.
Największy przyrost liczby internautów zanotowali operatorzy telewizji kablowych z 22 proc. w 2007 roku do 25 proc. obecnie. Internet w tej formie jest najbardziej popularny w miastach pow. 500 tys. mieszkańców (51 proc.) oraz w miastach od 100 do 500 tys. mieszkańców (36 proc.).
Popularne są wciąż łącza operatorów osiedlowych (15 proc. wszystkich łączy internetowych), szczególnie w średnich miastach (100-500 tys. mieszkańców), gdzie co czwarte łącze (24 proc.) pochodzi właśnie od dostawcy osiedlowego.
Na rynku dostawców szerokopasmowego dostępu do internetu wzrósł udział operatorów komórkowych - z 3 proc. w 2007 roku do 5 proc. obecnie. Spada zaś popularność modemów (z 11 do 7 proc.). "Wygląda na to, że Polacy postanowili skorzystać z umacniania się złotego i spadku cen w Europie i USA" - skomentował wzrost liczby sprzętu elektronicznego PR manager SMG/KRC Kuba Antoszewski.
"Wydaje się, że obecnie mobilność staje się czynnikiem dominującym w zakupach Polaków w obszarze informatyki. Widać to zarówno po znaczącym wzroście liczby posiadanych przez Polaków notebooków, jak i spadku liczby komputerów stacjonarnych" - dodał. Wyjaśnił, że biorąc pod uwagę rosnącą popularność internetu i ciągłe umacnianie się polskiej waluty, należy się spodziewać utrzymania tego trendu.
Badanie D-Link Technology Trend na temat posiadanych urządzeń elektronicznych oraz dostępu do sieci Instytut MillwardBrown SMG/KRC przeprowadził w dniach 17-23 lipca 2008 na reprezentatywnej grupie 998 osób w wieku 15-75 lat.