Badanie KPMG i PZPM: Polacy kupują marki premium

Jak wynika z najnowszej edycji badania KPMG i PZPM, rejestracje nowych samochodów osobowych w Polsce wzrosły o 9,5 proc. r/r do 117,9 tys. w I kwartale 2021 r. Segment marek premium odnotował wzrost aż o 26,4 proc.

Jak wynika z najnowszej edycji badania KPMG i PZPM, rejestracje nowych samochodów osobowych w Polsce wzrosły o 9,5 proc. r/r do 117,9 tys. w I kwartale 2021 r. Segment marek premium odnotował wzrost aż o 26,4 proc.



Według danych SAMAR, w kwietniu zarejestrowano ponad 47 tys. nowych samochodów osobowych i dostawczych (+163,4 proc.  r/r). Dane wpisują się w naszą prognozę kwietniowej sprzedaży detalicznej (+20,5 proc. r/r w ujęciu realnym).

Osiągnięty wzrost był możliwy dzięki dużemu popytowi wśród klientów instytucjonalnych, którzy w tym czasie kupili 84,2 tys. nowych pojazdów - co oznacza poziom wyższy o 16,2 proc. r/r.

Natomiast klienci indywidualni w pierwszym kwartale zarejestrowali 33,6 tys. nowych pojazdów osobowych, czyli mniej o 4,2 proc. niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.  Najczęściej wybierane w Polsce w pierwszym kwartale były średnie SUV-y i crossovery, których zarejestrowano 32 tys. - o 25 proc. więcej niż w pierwszym kwartale 2020 roku" - czytamy w komunikacie.

Reklama

"Biorąc pod uwagę bieżącą sytuację ogólnie we wszystkich pojazdach, wyniki pierwszego kwartału br. są dobre, chociaż nie we wszystkich kategoriach. W analogicznym okresie ub. roku pandemia panowała zaledwie parę tygodni, ale już wcześniej we wszystkich segmentach pojazdów poza jednośladami zaznaczyły się głębokie spadki w porównaniu z rokiem 2019.

W związku z tym teraz mimo imponujących nominalnie wzrostów w grupie pojazdów użytkowych poza autobusami, jedynie w grupie samochodów dostawczych i ciężarowych udało się nieznacznie przekroczyć lub tylko wyrównać poziom z pierwszego kwartału 2019.

W przypadku samochodów osobowych ostatni kwartał zamknął się umiarkowaną poprawą o 9,5 proc., co nie zagwarantowało wyrównania poziomu osiągniętego w analogicznym okresie w roku sprzed pandemii i jest on ciągle niższy niż wtedy o ok. 1/6. Zdecydowana większość rejestracji w Polsce to zakupy firmowe, można zatem przyjąć, że mimo pandemii, część gospodarki ma się dobrze.

Nie dziwią utrzymujące się wzrosty rejestracji pojazdów niskoemisyjnych, bo jest to segment, który w ostatnim czasie rozwija się najbardziej dynamicznie, jednak szczególnie budujące są skoki rejestracji samochodów dostawczych i ciężarowych, bo jak wiadomo to one są uznawane za swoisty papierek lakmusowy najbliższych miesięcy w gospodarce - skomentował prezes PZPM Jakub Faryś, cytowany w komunikacie.

Segment aut popularnych w I kwartale 2021 wzrósł o 5,8 proc. r/r. W tym okresie Polacy zarejestrowali 93,6 tys. pojazdów z tego segmentu. Z kolei segment marek premium+ odnotował wzrost o 26,4 proc.

W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2021 roku Polacy zarejestrowali 24,2 tys. tego typu aut, podano także.

Pierwsze trzy miesiące 2021 roku były trzecim z rzędu rekordowym kwartałem pod względem liczby rejestracji samochodów osobowych z napędami alternatywnymi w Polsce. W tym okresie Polacy zarejestrowali ponad 35,6 tys. tego typu aut, czyli o 129,5 proc. więcej r/r.

Na rynku dominują klienci instytucjonalni, którzy w omawianym okresie zarejestrowali ponad 26,3 tys. aut z napędami alternatywnymi - o 117 proc. więcej rok do roku. Większą dynamikę wzrostu wynoszącą 174,5 proc. można zaobserwować w przypadku klientów indywidualnych, którzy w ciągu pierwszych trzech miesięcy tego roku zarejestrowali 9,3 tys. pojazdów z napędami alternatywnymi

- Rynek aut z napędami alternatywnymi zachowuje dużą dynamikę wzrostu. Tylko przez trzy miesiące w Polsce zarejestrowano ponad 35,6 tys. tego typu pojazdów, co przełożyło się na wzrost wynoszący 129,5% względem analogicznego okresu ubiegłego roku. Na rynku pojazdów z napędami alternatywnymi dominują samochody hybrydowe, warto jednak zwrócić uwagę na prawie trzykrotny wzrost liczby rejestracji samochodów hybrydowych plug-in oraz ponad pięciokrotny wzrost liczby nowych pojazdów napędzanych gazem.

Rośnie również, chociaż nieco wolniej, rynek pojazdów w pełni elektrycznych w Polsce. W I kwartale br. nabywców nad Wisłą znalazło 940 pojazdów elektrycznych, co przełożyło się na 60,1 proc. wzrost w stosunku do poprzedniego roku - dodał partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce Mirosław Michna.

W I kwartale br. zarejestrowano 18 tys. pojazdów dostawczych, czyli o 35,1 proc. więcej r/r. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2021 roku zarejestrowano blisko 7,5 tys. pojazdów ciężarowych, co przełożyło się na 58,6 proc. wzrost r/r. Z kolei o 73,1 proc. do 7 tys. sztuk wzrosła liczba rejestracji nowych przyczep i naczep, podano także.

W I kwartale 2021 roku zarejestrowano ponad 3,5 tys. motocykli, czyli o 12,8 proc. więcej niż przed rokiem. Rejestracje wzrosły we wszystkich typach motocykli za wyjątkiem big scooter, których rejestracje były niższe o 9 proc. r/r. Gorzej niż motocykle poradził sobie segment motorowerów. Przez pierwsze trzy miesiące 2021 roku liczba ich rejestracji wyniosła 1,6 tys. sztuk i była aż o 30,8 proc. niższa w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku, podsumowano.

Ponad 40 proc. menedżerów sektora spodziewa się powrotu do sytuacji sprzed pandemii w ciągu 2 lat

Wyniki najnowszego badania KPMG i PZPM pt. "Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych" wskazują na większy optymizm w branży, niż w połowie ubiegłego roku. Oznaczają jednocześnie, że pozytywne oceny bieżącej sytuacji zaledwie zrównują się z negatywnymi.

Wszystkie firmy biorące udział w badaniu KPMG i PZPM przyznały, że wybuch pandemii COVID-19 i jej gospodarcze następstwa skutkowały spadkiem sprzedaży (83 proc.). 71 proc. firm musiało zmierzyć się z problemami związanymi z zakłóceniem łańcucha dostaw, a 40 proc. firm motoryzacyjnych zredukowało etaty i tyle samo obniżyło wynagrodzenia swoich pracowników.

Warto podkreślić, że co 6. firma wystąpiła z wnioskiem o pomoc oferowaną w ramach tzw. tarcz antykryzysowych. Zdaniem 1/4 respondentów rozwiązania w nich zawarte są wystarczające. Dla blisko połowy firm pomoc oferowana w ramach tarczy jest raczej lub zdecydowanie niewystarczająca, a 27 proc. firm motoryzacyjnych nie ma zdania na ten temat.

Mimo, że kryzys związany z COVID-19 ma duży wpływ na branżę, to 44 proc. firm motoryzacyjnych prognozuje, że dojście do sytuacji sprzed pandemii zajmie im 2 lata. Do jeszcze większych optymistów należy co 5. respondent badania, który uważa, że sytuacja wróci do normalności w ciągu 1 roku. Z kolei 8 proc. badanych nie spodziewa się w ogóle powrotu do sytuacji sprzed pandemii.

 Wzrost znaczenia wirtualnych salonów sprzedaży

Jak wynika z badania KPMG i PZPM długotrwałymi skutkami pandemii zdaniem przedstawicieli firm motoryzacyjnych będzie przede wszystkim wzrost znaczenia wirtualnych salonów i wirtualnych sprzedaży.

Pomimo trudnej sytuacji związanej z pandemią menedżerowie firm motoryzacyjnych działających w Polsce elastycznie dostosowują się do nowej rzeczywistości. Pandemia wymusiła dynamiczny rozwój wirtualnych salonów samochodowych umożliwiających zakup bez konieczności fizycznej obecności w salonie. Jednocześnie zmienia się także podejście klientów to tego typu rozwiązań.

Nie dziwi zatem fakt, że aż 2/3 producentów i dystrybutorów spodziewa się dalszego wzrostu znaczenia wirtualnych salonów umożliwiających sprzedaż samochodów online - mówi Mirosław Michna, Partner w Dziale Doradztwa Podatkowego, Lider zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.

Badanie KPMG w Polsce i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego
pt. "Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych"

Według danych SAMAR, w kwietniu zarejestrowano ponad 47 tys. nowych samochodów osobowych i dostawczych (+163,4% r/r). Dane wpisują się w naszą prognozę kwietniowej sprzedaży detalicznej (+20,5% r/r w ujęciu realnym).


Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »