Banki biją się o najmniejszych

Połowa zarejestrowanych małych i średnich firm korzysta z usług bankowych. Mimo bogactwa ofert, małe przedsiębiorstwa ograniczają swoją aktywność bankową do założenia rachunku. Odstraszają procedury i koszty.

Połowa zarejestrowanych małych i średnich firm korzysta z usług bankowych. Mimo bogactwa ofert, małe przedsiębiorstwa ograniczają swoją aktywność bankową do założenia rachunku. Odstraszają procedury i koszty.

Pakiety usług dla małych i średnich firm już na stałe zagościły w ofertach wszystkich liczących się banków w Polsce, instytucje finansowe starają się zaproponować atrakcyjne oferty. W ciągu ostatnich dwóch lat wiele barier zostało przezwyciężonych - mówi Tomasz Kiliański z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Chociaż cały czas brakuje np. usług faktoringu, które obecnie są całkowicie niedostępne dla najmniejszych firm - dodał Kiliański. Z szacunków Fundacji Edukacji i Badań Bankowych wynika, iż z usług bankowych korzysta niecałe 1,5 mln, czyli połowa wszystkich zarejestrowanych małych i średnich firm. Część nie prowadzi działalności.

Reklama

Tradycyjna oferta korporacyjna banków była nie do przyjęcia dla przedsiębiorstw zatrudniających kilka lub kilkanaście osób. Z drugiej strony obsługa wielu małych podmiotów jest zawsze bardziej czasochłonna. Badania BPS Consultants pokazują, iż elastyczność reagowania na potrzeby klienta jest podstawową przesłanką przy wyborze banku przez dużą firmę. Jednak małe firmy bardziej cenią sobie dogodną lokalizację placówki czy też bezpieczeństwo lokat. Podstawową barierą w korzystaniu z usług bankowych są wysokie wymagania dotyczące zabezpieczeń kredytów. Problemem są też niska jakość obsługi bankowej i długie terminy realizacji rozliczeń.

Z naszych badań marketingowych wynika, iż największą przeszkodą dla małych firm w kontaktach z bankiem są trudności proceduralne. Dla uzyskania tradycyjnego kredytu firma musi przedstawić wiele dokumentów, którymi się na co dzień w ogóle nie posługuje - zwraca uwagę Sebastian Łuczak, rzecznik banku Pekao. W Pekao rachunki założyło do tej pory 270 tys. małych firm (o obrotach rocznych do 10 mln zł) i 7 tys. średnich przedsiębiorstw (o obrotach od 10 do 250 mln zł). ING Bank Śląski obsługuje 75 tys. małych i średnich przedsiębiorstw. Z kolei w samym pakiecie Biznes Partner, oferowanym przez lidera w tym sektorze - PKO BP - konta bankowe założyło 200 tys. firm.

Banki oferują małym firmom całe pakiety usług, często nawet łącznie z ubezpieczeniami. Jednak tylko nieliczne przedsiębiorstwa korzystają z całej palety usług bankowych, w większości ograniczają się jedynie do założenia rachunku. Co ósma firma - według szacunków PKO BP - korzysta z kredytów obrotowych a co dziesiąta z kredytów inwestycyjnych. Problemem jest też cena kredytu, jego oprocentowanie i prowizje. Bankowcy zwracają uwagę, że w sytuacji zastoju gospodarczego niewiele małych firm decyduje się na zaciąganie kredytów inwestycyjnych.

Prawo i Gospodarka
Dowiedz się więcej na temat: bank | przedsiębiorstwa | bańki
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »