Bankomat nie odda karty, potem wyzeruje ci konto. Wystarczy papierek
Bankomat przy użytkowaniu może wciągnąć twoją kartę płatniczą i potem jej nie zwrócić. Wcale nie musi to być awaria maszyny, a wina złodziei, którzy w ten sposób okradają ludzi przy wykorzystaniu bankomatu. Wystarczy odpowiednio w kieszeni na kartę płatniczą umieścić papierek, by później mogli wyzerować konto ofiary. Jak uniknąć oszustwa?
- Bankomat może nie oddać karty płatniczej po jej wsunięciu i wcale nie musi być to awaria.
- Najważniejsze jest zachowanie wówczas zimnej krwi i niepodejmowanie gorączkowych działań.
- To oszustwo wymaga bowiem, by złodziej pojawił się na miejscu i zaoferował pomoc.
Bankomat nie oddaje karty płatniczej po przeprowadzonej operacji finansowej? To nie musi być awaria. Jeśli po skorzystaniu z bankomatu karta i nie jest zwracana z powrotem, może to być oszustwo. Złodziejom wystarczy w tym celu kawałek papieru, który zablokuje kieszeń i uniemożliwi zwrot karty płatniczej.
Gdy karta płatnicza zablokuje się w bankomacie, zazwyczaj od razu poszukiwana jest pomoc w wydostaniu jej. Na bankomatach możemy znaleźć numer telefoniczny do serwisu naprawy. Jednak, gdy bankomat wciągnie kartę i nie będzie jej oddawał, należy zachować czujność. Sytuacja mogła zostać zaaranżowana przez oszusta, który czeka na kogoś, kto wpadnie w jego pułapkę.
Złodziejowi wystarczy odpowiednio wsunąć papierek w kieszeń na kartę, przez co możliwe jest zablokowanie mechanizmu bankomatu. W efekcie karta płatnicza może zostać wsunięta do bankomatu, ale już nie zostanie zwrócona. Oszuści zwykle starają się też, by na maszynie znalazła się naklejka z numerem telefonu. Ten jednak zamiast numeru do serwisu, połączy ze złodziejem.
Zwykle przebieg oszustwa z blokującym się bankomatem wygląda bardzo podobnie:
- karta blokuje się w bankomacie po skorzystaniu i nie jest zwracana,
- nieświadoma ofiara wybiera numer serwisu, który znajduje na maszynie,
- z pomocą zjawia się serwisant-oszust, który informuje o awarii maszyny,
- złodziej prosi o dane osobowe oraz numer PIN karty, rzekomo w celu udzielenia pomocy.
Jeśli powyższe kroki przebiegną wedle schematu, złodziej podający się za serwisanta będzie przekonywał nieświadomą ofiarę, że karta zostanie wydobyta z bankomatu w najbliższym czasie. Dane osobowe, których będzie wymagał, potrzebne są rzekomo do listownego jej zwrócenia na właściwy adres.
W rzeczywistości jednak oszust znając PIN do karty płatniczej oraz dane osobowe, może nie tylko skorzystać ze środków znajdujących się na karcie płatniczej. Jeśli będzie miał wystarczająco dużo informacji o ofierze oszustwa, będzie w stanie nawet wyzerować konto bankowe ofiary.
Żeby nie stać się ofiarą oszustwa z bankomatem, który nie chce oddać karty płatniczej, należy pamiętać, że w awaryjnej sytuacji należy kontaktować się z bankiem obsługującym maszynę. Na infolinię banku najlepiej zadzwonić z aplikacji mobilnej lub znaleźć numer telefonu na oficjalnej stronie internetowej.
Najważniejsze, by w tak nerwowej sytuacji zachować zimną krew. Nawet jeśli nie ma szans na szybkie odzyskanie karty, trzeba pamiętać, że podawanie kompletu danych osobie, która przyszła zaoferować się z pomocą, to nie jest dobry pomysł.
W takiej sytuacji najlepsze, co możemy zrobić, to zablokować kartę płatniczą wciągniętą przez bankomat. Sprawnie, w zasadzie od ręki można zrobić to w aplikacji banku. Zablokowana karta płatnicza będzie bowiem bezużyteczna, niezależnie od tego, w czyje ręce trafi.
PT