Reklama

Berlin stawia na elektryczne autobusy polskiego Solarisa

Bezemisyjna, cicha i niezwykle płynna - tak najkrócej można scharakteryzować jazdę jednym z czterech Solarisów Urbino 12 electric, które wkrótce wyjadą na berlińską linię nr 204. Na terenie zajezdni przy ulicy Indiry Gandhi, należącej do stołecznego przewoźnika Berliner Verkehrsbetriebe, partnerzy projektu zaprezentowali innowacyjne pojazdy elektryczne.

Po uroczystej prezentacji zebrani goście, wśród których obecni byli m.in. przedstawiciele Federalnego Ministerstwa Transportu i Infrastruktury Cyfrowej, Senatu Berlina oraz partnerów projektu, wyruszyli w krótką jazdę pokazową. Przedstawiono podczas niej cechy charakterystyczne pojazdu. Przejazd poprzedzony został demonstracją procesu indukcyjnego ładowania autobusu. Od dzisiaj autobusy wyjadą na testową linię nr 204. Natomiast w regularnym ruchu pasażerskim cztery Urbino 12 electric zaczną kursować od połowy lata.

Berliński Urbino 12 electric jest pojazdem całkowicie bezemisyjnym, co oznacza, że nie wydziela nieprzyjemnych dla nosa i szkodliwych dla zdrowia spalin. Dodatkowo odznacza się prawie bezszelestną i pozbawioną drgań jazdą, a to wpływa na komfort podróżujących. Akustyczne walory polskich pojazdów z pewnością zostaną docenione także przez berlińczyków mieszkających tuż przy linii autobusowej. Wybierając rozwiązanie oferowane przez firmę Solaris, korzyści odnoszą pasażerowie, mieszkańcy, a także środowisko naturalne. Wprowadzenie na linię czterech nowych elektrycznych Solarisów oznacza bowiem redukcję emisji CO2 rzędu około 260 ton rocznie. Aby otrzymać podobny efekt, należałoby zelektryfikować około 250 poruszających się po Berlinie samochodów osobowych.

Reklama

Autobusy będą kursować na trasie między Berlińskim Uniwersytetem Technicznym a Dworcem Südkreuz, zatrzymując się po drodze m.in. przy Dworcu ZOO. Będą zatem wsparciem dla bardzo ważnych punktów przesiadkowych całej metropolii. Opisywane Urbino 12 electric wyposażone są w system szybkiego ładowania indukcyjnego PRIMOVE firmy Bombardier. Dzięki mocy ładowarek, wynoszącej 200 kW, pojazdy będą potrzebowały zaledwie kilku minut na doładowanie baterii. Wykonane przez firmę Bombardier baterie o pojemności 90 kWh, są umiejscowione na dachu. Ich uzupełnianie następuje ze stacji indukcyjnych, zlokalizowanych w obu punktach końcowych linii nr 204.

Dostarczone do Berlina elektryczne Solarisy wyposażone są w centralny silnik asynchroniczny o mocy 160 kW, który gwarantuje dobre, płynne przyspieszanie oraz prędkość maksymalną 65 km/h. Po pomyślnie zakończonych testach, jeszcze tego lata, pojawią się one w regularnym ruchu pasażerskim. Wtedy mieszkańcy stolicy Niemiec otrzymają kolejny po tramwajach, metrze oraz promach napędzanych energią solarną środek transportu zasilany elektrycznie. Projekt "E-Bus-Berlin" został dofinansowany przez Federalne Ministerstwo Transportu i Cyfrowej Infrastruktury kwotą 4,1 miliona euro. Projektowi udziela naukowego wsparcia Berliński Uniwersytet Techniczny.

Dane techniczne autobusów

Producent Solaris Bus & Coach S.A.

Typ pojazdu Urbino 12 electric

Długość x Szerokość x Wysokość 12,0 m x 2,55 m x 3,35 m

Dopuszczalna masa pojazdu 18.000 kg

Prędkość maksymalna 65 km/h

Pojemność pasażerska 70 osób

Miejsca siedzące 33, z czego 19 z niskiej podłogi

Siedzenia składane 3

Producent napędu Vossloh Kiepe GmbH

Silnik elektryczny Asynchroniczny silnik centralny, Moc: 160 kW

Typ TSA TMF 35

Producent systemu baterii

Bombardier Transportation

Baterie trakcyjne PRIMOVE Batterie 90, Typ: litowo-jonowe, Pojemność: 90 kWh, Napięcie: 660 V

Klimatyzacja Konvekta UL500EM

Ogrzewanie (elektryczne) Spheros, 20 kW

Oś przednia ZF RL 82 EC

Oś napędowa ZF AV 132

Dane projektu "E-Bus Berlin"

Linia autobusowa BVG 204

Przystanki końcowe S Südkreuz, S+U Zoologischer Garten (Hertzallee)

Liczba przystanków 18

Długość 6,1 km

Czas przejazdu ok. 24 min

Takt 20 min

Liczba autobusów 4

Producent systemu ładowania Bombardier Transportation

Indukcyjny system ładowania System ładowania PRIMOVE 200, Moc ładowania: 200 kW, Efektywność: >90 proc., Podłączenie do sieci: 400 V prąd zmienny

Stacje ładowania - 2 na trasie (Südkreuz i Hertzallee), 1 w zajezdni BVG (ul. Indiry Gandhi)

Czas ładowania 4-7 min na przystankach końcowych

Oszczędność emisji CO2 1.300 g/Bus-km, ok. 260 Ton rocznie (cała linia).

Partnerzy

* Berliner Verkehrsbetriebe (BVG) AöR (operator i lider konsorcjum)

* Bombardier Transportation GmbH (system ładowania i baterie)

* Solaris (projekt i produkcja autobusu)

* Technische Universität Berlin (symulacja systemu, wsparcie naukowe, stacja ładowania Hertzallee)

* Vossloh-Kiepe GmbH (napęd, zarządzanie energią).

- - - - -

Solaris Bus & Coach

Solaris Bus & Coach jest polskim producentem autobusów miejskich Solaris Urbino, trolejbusów Solaris Trollino, autobusów międzymiastowych Solaris InterUrbino, autobusów specjalnych oraz tramwajów Solaris Tramino. Najnowszym produktem marki Solaris jest autobus z napędem elektrycznym Solaris Urbino electric. W polskich fabrykach pracuje 2300 osób, a blisko 500 osób zatrudnionych jest w zagranicznych oddziałach.

KM

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »