Bezpieczny Black Friday. 10 zasad bezpiecznych zakupów w internecie?

Przed nami okres największych wyprzedaży w ciągu całego roku, i kluczowy moment, czyli tzw. Black Friday, w którym można zrobić zakupy po wyjątkowo korzystnych cenach. W tym roku Czarny Piątek przypada na 25 listopada. Polacy szturmem ruszą na zakupy, by skorzystać z rabatów i promocji, większość z nich skorzysta z oferty sklepów i platform internetowych.

Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

Na co zwrócić uwagę i jak bezpieczne kupować w sieci? Warto zapoznać się z “Dekalogiem bezpiecznych e-zakupów" przygotowanym przez Izbę Gospodarki Elektronicznej. 

Spośród tych, którzy zamierzają skorzystać z ofert Black Friday co czwarty zastrzega, że zrobi zakupy pod warunkiem, że znajdzie dobrą okazję. Zaś 6 proc. przyznaje, że przez ograniczony budżet tegoroczne zakupy będą niewielkie.

Reklama

Patronem publikacji jest Federacja Konsumentów, której celem jest przeciwdziałanie wykorzystywaniu i nieuczciwości względem osób zawierających umowy kupna-sprzedaży.

Na co zwrócić uwagę przed zrobieniem zakupów online?

  1. Sprawdzić opinie o sprzedawcy. Sprawdź w sieci jak sprzedawca i jego sklep został oceniony i ile jest tych opinii. Zwróć uwagę czy opinie są konkretne i wiarygodne. Zobacz też, czy przy opiniach pojawia się informacja, że pochodzą od konsumentów, którzy nabyli lub używali dany towar lub usługę. Jeżeli nie, to podejdź do treści opinii z odpowiednim dystansem i tym bardziej sprawdź czy są wiarygodne.
  2. Sprawdź dane kontaktowe i identyfikacyjne sprzedawcy. Prawo wymaga od sprzedawców podania pełnych danych rejestrowych przedsiębiorcy. Brak numeru telefonu, adresu e-mail lub adresu firmy powinien być sygnałem ostrzegawczym i wzmóc Twoją czujność. Warto czasem skorzystać z dogodnej formy kontaktu i zapytać o szczegóły kupowanego towaru.
  3. Rób zakupy online w wiarygodnych sklepach internetowych. W przypadku nowych serwisów sprawdzaj bardziej szczegółowo ich wiarygodność, historię i opinię na rynku. Jeżeli cena towaru lub usługi jest znacząco niższa niż w innych sklepach, to podejdź ostrożnie do takiej oferty.
  4. Sprawdź regulamin i zasady zwrotów konkretnych towarów.
    Sprzedawca ma obowiązek opublikować regulamin określający szczegółowe zasady zawierania umowy przez Internet. Sprawdź czy taki dokument istnieje, jest czytelny i zrozumiały. Prawo daje Ci możliwość zwrotu zakupionych towarów - możesz w ciągu 14 dni od dnia odbioru towaru bez konieczności podawania powodu odstąpić od umowy (produkt trzeba odesłać w ciągu kolejnych 14 dni). Sprawdź czy sprzedawca nie utrudnia wykonania Twojego prawa regulaminem lub procedurami dokonywania zwrotów.
  5. Sprawdź czy transmisja danych odbywa się w bezpiecznym połączeniu (protokół SSL). Gdy wypełniasz formularze z danymi, sprawdź, czy w przeglądarce na początku adresu witryny widnieje "https" zamiast "http". Szukaj symbolu kłódki, oznaczającej bezpieczne połączenie, aby osoby trzecie nie mogły uzyskać dostępu do przesyłanych danych.
  6. Sprawdź wybór różnych metod płatności. Jeżeli ktoś żąda płatności z góry i podaje dane wyłącznie jednej opcji płatności, skorzystanie z niej może być ryzykowne. Godne zaufania serwisy zazwyczaj oferują różne opcje płatności. Operatorzy płatności, którzy obsługują sprzedawców internetowych często oferują dodatkowe programy ochrony kupujących.
  7. Czytaj dokładnie ofertę wystawców na serwisach aukcyjnych i ogłoszeniowych. Gdy kupujesz na platformach transakcyjnych lub ogłoszeniowych, zawsze dokładnie czytaj treść oferty oraz stronę "o mnie" danego sprzedawcy. Osoby prywatne często umieszczają w tych opisach swoje własne, szczegółowe zasady sprzedaży, jak np. czas dostawy, który może być liczony dopiero od czasu zaksięgowania wpłaty na koncie sprzedawcy, a nie na koncie systemu płatności.
  8. Na zakończenie wyloguj się. Po zakończeniu czynności związanych z obsługą konta koniecznie się wyloguj, aby osoby postronne nie uzyskały do niego dostępu.
  9. Napisz swój komentarz po każdej transakcji. Wystawianie komentarza lub opinii po transakcji jest bardzo ważne. Pamiętaj, że pochlebne opinie lub ostrzeżenia są dla innych równie cenne, jak dla Ciebie. Dlatego warto poświęcić dwie minuty.
  10. Zachowaj korespondencję ze sprzedawcą. Do czasu zakończenia całości transakcji sukcesem i zadowolenia z otrzymanego towaru, na wszelki wypadek warto zachować całość korespondencji elektronicznej ze sprzedawcą.


 



Informacja prasowa
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »