ESL, czyli electronic shelf label, w Polsce znane są jako "elektroniczne cenówki". Pierwszą siecią handlową, która w pełni wprowadziła je w swoich wszystkich sklepach, był Lidl. Niemieckiej sieci udało się dokonać tego już niemal 2 lata temu.
Lidl już wszędzie ma, Biedronka w połowie, ale wyznaczyła termin
Elektroniczne cenówki z nowinki technologicznej stały się ważnym narzędziem do kontroli cen, organizowania promocji i zarządzania sklepami. W Polsce na szeroką skalę w 2022 roku zaczął wdrażać je Lidl, który już 2 lata temu na jesieni miał je zaimplementowane we wszystkich sklepach.
Lidl ma w Polsce prawie 1000 sklepów i we wszystkich już funkcjonują ESL. Tymczasem Biedronka, która posiada 3800 sklepów, wprowadziła ESL w ponad połowie z nich - około 2100.
Tak więc, choć sieć z uśmiechniętym owadem w logo jest dopiero w połowie zadania, to dzięki skali już przebiła niemiecką konkurencję. Portalspozywczy.pl donosi, że do końca 2025 roku już we wszystkich sklepach Biedronki ceny będą wyświetlane na ESL.
- W praktyce program okazał się bardzo pomocny w codziennej pracy sklepów. Dzięki elektronicznym etykietom pracownicy oszczędzają czas, przeznaczony dotąd na ich zmiany i mogą go poświęcić klientom, którzy są najważniejsi - powiedział w rozmowie z Portalem Spożywczym Arnold Zyśk, dyrektor ds. doskonalenia pracy sklepu w sieci Biedronka.
Kaufland idzie w ślady konkurencji. Sieć wprowadza ESL w swoich sklepach
Trzecią słynną siecią handlową, która wdraża elektroniczne cenówki w swoich sklepach, jest Kaufland. Sieć najpierw przetestowała ESL w działach z pieczywem w Niemczech, instalując 100 tys. elektronicznych cenówek.
Plany sieci Kaufland wskazują na chęć zainstalowania tego rozwiązania we wszystkich 1550 sklepach, które Niemcy mają w ośmiu krajach, w tym w Polsce. Nad Wisłą jest około 240 sklepów tej sieci. Do końca roku każdy z nich ma posiadać ESL zamiast papierowych cenówek.
ESL w Kauflandzie mają objąć na razie jedynie działy piekarnicze. I tak wiąże się to dla sieci z montażem 170 tys. elektronicznych etykiet.
Warto dodać, że od 2022 roku ESL wdrażane są także w sieci Auchan. Dotąd takie cenówki zamontowano w 70 proc. sklepów tej sieci w Polsce.