Biedronka rezygnuje z jaj klatkowych
W Polsce zdecydowana większość kur niosek mieszka w klatkach i tam znosi jaja. Chcąc zmienić ten stan, w trosce o dobrostan zwierząt, 31 grudnia 2021 roku Biedronka rozpocznie wycofywanie jaj klatkowych z oferty - informuje popularna w Polsce sieć sklepów.
Pierwszym regionem sieci, który wprowadzi tę zmianę, będzie Warszawa, już od 1 stycznia 2021 roku.
W 2019 roku w Polsce blisko 50 milionów kur zniosło ponad 10 miliardów jaj przeznaczonych do spożycia. Zdecydowana większość tych zwierząt spędza całe życie w klatkach. Chów alternatywny - czyli ściółkowy, z wolnego wybiegu oraz ekologiczny - stanowi mniej niż 20 proc. udziału w hodowli niosek.
W Biedronce w 2019 r. 25 proc. sprzedaży świeżych jaj stanowiły te od kur z chowu ściółkowego, wolnego wybiegu lub ekologicznego, natomiast w 2018 r. było to 20 proc. świeżych jaj. Dzisiejsza deklaracja oznacza, że od 1 stycznia 2022 roku sieć będzie sprzedawała jedynie jaja oznaczane jako 2,1 lub 0, a wycofa te z symbolem 3.
Proces wycofywania jaj klatkowych rozpoczyna się już teraz, pierwszy region wycofa jaja klatkowe od 1 stycznia 2021 roku. Ponad 150 sklepów sieci Biedronka na terenie Warszawy, obsługiwanych przez centrum dystrybucyjne w Parzniewie, będzie oferowało klientom jaja świeże tylko z chowu alternatywnego - informuje sieć.
- Bardzo dokładnie przygotowywaliśmy się do ogłoszenia tej decyzji. To wyzwanie operacyjne także dla naszych partnerów i dostawców. Jednakże wiemy, że tak jak dla nas w Biedronce, dla wielu Polaków dobrostan zwierząt jest bardzo istotny. Nasza decyzja to odpowiedź na oczekiwania konsumentów oraz sygnał do zmiany dla całego rynku - przekonuje Marcin Domański, dyrektor handlowy w sieci Biedronka
Decyzja dotyczy zarówno świeżych jaj sprzedawanych pod markami własnymi Biedronki, jak i marek producentów, które okazjonalnie pojawiają się w sklepach sieci Biedronka, jako uzupełnienie asortymentu. W ciągu najbliższego roku jaja klatkowe będą sukcesywnie wycofywane z kolejnych regionów na terenie kraju.
W nawiązaniu do artykułu opublikowanego w Państwa serwisie (https://biznes.interia.pl/gospodarka/news-biedronka-rezygnuje-z-jaj-klatkowych,nId,4893199) chcielibyśmy poinformować, iż jako pierwsza sieć handlowa w Polsce - już w 2016 r. zobowiązaliśmy się, że do 2025 r. całkowicie zrezygnujemy z pozyskiwania jaj z chowu klatkowego do sklepów na całym świecie. Nasza deklaracja zakłada wycofanie się z wykorzystywania “trójek" w przypadku wszystkich jaj i produktów marki własnej, zawierających jaja w składzie. Oznacza to, że od 2025 r. w naszej ofercie dostępne będą wyłącznie jaja z chowu ściółkowego, wolnego wybiegu oraz ekologiczne jaja BIO, które już teraz sprzedawane w naszych sklepach.
Aktualnie jesteśmy w trakcie realizacji zobowiązania. W sklepach Lidl Polska, w roku obrotowym 2019, udział jaj z chowu zrównoważonego (ściółkowego, z wolnego wybiegu oraz BIO) wynosił 50 proc. sprzedaży świeżych jaj.
Dodatkowo otwarcie mówimy o naszych planach związanych z asortymentem jaj. Nasze pełne stanowisko w tej sprawie jest opublikowane na stronie: https://www.lidl.pl/pl/gazetki/stanowisko-dotyczace-zrownowazonego-zaopatrywania-w-jaja-lidl-polska/view/flyer/page/1.
Aleksandra Robaszkiewicz, Head of Corporate Communications and CSR Lidl Polska