Carrefour i Auchan rozmawiają o fuzji. Powstanie francuski gigant, który zdominuje handel w Europie?
Dwie największe francuskie sieci handlowe, Carrefour i Auchan, prowadzą rozmowy na temat możliwej fuzji, która pomogłaby przyspieszyć rozwój i zdominować handel na rynkach wielu krajów, a przy okazji wskoczyć na wysoką pozycję - być może nawet szóstą - w rankingu największych detalistów na świecie. Taką sensacyjną wiadomość podał, powołując się na trzy źródła zaznajomione ze sprawą, brazylijski dziennik Valor Economico - informuje portal wiadomoscihandlowe.pl.
Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze
Informacji tych nie potwierdziły jak dotąd ani Carrefour, ani Auchan. Do tej pory żadna z firm nie ustosunkowała się oficjalnie do artykułu opublikowanego w brazylijskim medium.
Dziś Carrefour, którego roczna sprzedaż przekracza 70,7 mld euro, jest dziesiątą największą pod względem przychodów firmą handlową na świecie, a Auchan (31,6 mld euro sprzedaży) plasuje się pod koniec trzeciej dziesiątki. Przy czysto hipotetycznym założeniu, że udałoby się połączyć te firmy bez odsprzedaży części aktywów (organy antymonopolowe w każdym kraju, w którym działają sieci, zatwierdziłyby transakcję), doszłoby do stworzenia handlowego behemota o przychodach przekraczających 100 mld euro.
Nowy Carrefour-Auchan w takim wariancie - dodajmy, że niezbyt realnym - ustępowałby pod względem rocznej sprzedaży tylko amerykańskim firmom Walmart, Amazon.com, Costco i Kroger, jak również niemieckiej Schwarz Group, do której należą sieci Lidl i Kaufland.
Według Valor Economico, Carrefour rozmawia z Auchan na temat możliwej fuzji. Cytowany analityk ds. rynku M&A, Clement Genelot z banku Bryan, Garnier & Co., ocenia, iż nie jest to zaskakujące. Wspomina też, że dyrektor generalny Grupy Carrefour Alexandre Bompard już od jakiegoś czasu szuka nabywcy dla aktywów sieci w Polsce i na Tajwanie oraz zlecił audyt oddziałów firmy w tych krajach.
Jednak ewentualne połączenie Carrefoura z Auchan byłoby szalenie trudną operacją do przeprowadzenia, ze względu na przepisy antymonopolowe. Nawet gdyby francuski organ badający koncentracje przymknął na to oko, by wesprzeć rodzimy biznes, to i tak transakcji przyjrzeliby się również regulatorzy rynku z Polski i innych krajów, w których działają wspomniane sieci handlowe. Można niemal w ciemno założyć, że dopatrzyliby się ograniczenia konkurencji. To oznaczałoby brak zgody na transakcję lub zgodę warunkową, powiązaną z nakazem odsprzedaży niektórych aktywów konkurentom.
Genelot uważa, że - zamiast przeprowadzać niebywale skomplikowaną fuzję - Carrefour i Auchan mogą się porozumieć w zakresie wzajemnego dostosowania portfela aktywów w poszczególnych krajach (np. w Polsce czy Rumunii) w taki sposób, by przełożyło się to na wzmocnienie pozycji na danym rynku krajowym. Warto zauważyć, że portfolio obu sieci jest komplementarne, mówimy bowiem o firmach omnikanałowych, prowadzących sklepy wielkopowierzchniowe, rozwijających mały format convenience we franczyzie oraz inwestujących w rozwój sprzedaż internetową.
Ewentualne połączenie Carrefoura z Auchan miałoby istotne konsekwencje dla polskiego rynku FMCG. W ostatnim roku fiskalnym, za który opublikowane zostały sprawozdania obu firm, Auchan wygenerowało przychody ze sprzedaży rzędu 11,05 mld zł. W przypadku Carrefoura było to 8,28 mld zł. Proste zsumowanie dawałoby sprzedaż na poziomie przekraczającym 19 mld zł, dzięki czemu nowy twór handlowy wskoczyłby na czwarte miejsce, po Biedronce, Grupie Eurocash oraz Lidlu.
Jednak bezwarunkowa zgoda UOKiK na połączenie obu podmiotów wydaje się skrajnie nierealna. Po ewakuacji Tesco z Polski, francuskie firmy pozostają ostatnimi operatorami na rynku hipermarketów (w tym formacie działa jeszcze sieć E.Leclerc, również wywodząca się z Francji). Konsolidacja sklepów w tych formacie i utworzenie w praktyce monopolisty hipermarketowego to nieprawdopodobny scenariusz, na którego realizację polski urząd antymonopolowy by nie pozwolił. Wystarczy przypomnieć sobie sytuację z 2014 r., gdy Auchan przejmowało sieć Real od Grupy Metro. Transakcja ta miała mniejszą skalę od ewentualnej fuzji z Carrefourem (a przynajmniej na polskim podwórku, bo fuzja obejmowała cały region CEE), ale UOKiK i tak nakazał Auchan odsprzedaż ośmiu hipermarketów.
Na koniec 2020 r. w skład sieci Carrefour w Polsce wchodziło 937 sklepów. 90 z nich to hipermarkety, 160 to supermarkety, a 687 to placówki convenience. Z kolei Auchan zarządza w Polsce siecią ok. 116 sklepów stacjonarnych, spośród których 69 to hipermarkety a ok. 30 to supermarkety (do tego dochodzą sklepy convenience Moje Auchan oraz sklepy Easy Auchan na stacjach paliw. Firma zapowiada rozwój m.in. we franczyzie - do 2025 r. chce pozyskać w Polsce 200 nowych franczyzobiorców.
Sprawdź najnowsze promocje i korzystaj z listy zakupowej ding.pl