Cena czy jakość - czym kierują się Polacy przy zakupach?

Czym kierują się konsumenci wybierając określone produkty - między innymi o to pytali ankieterzy Acxiom Polska w najnowszej fali Ogólnopolskiego Kwestionariusza Produktów i Usług.

Czym kierują się konsumenci wybierając określone produkty - między innymi o to pytali ankieterzy Acxiom Polska w najnowszej fali Ogólnopolskiego Kwestionariusza Produktów i Usług.

"Unikam drogich, markowych produktów, bo nie chcę przepłacać za markę" - pod tym stwierdzeniem podpisało się twierdząco 46 proc. konsumentów zapytanych przez Acxiom. Ponad połowa respondentów (56 proc.) przyznała także, że "jeśli może zrobić coś samemu, nie płaci za to, nawet gdy musi poświęcić swój czas". Polacy wydają się być bardzo oszczędni i skrupulatnie liczą wydawane pieniądze. 42 proc. konsumentów "kupuje przede wszystkim na promocjach i wyprzedażach", a 55 proc. "zanim coś kupi, uważnie porównuje ceny różnych producentów". Wrażliwość na cenę wykazuje większość z nas i często przeważa ona nad sympatią czy przywiązaniem do określonego producenta - 36 proc. respondentów przyznaje, że "jeśli jakaś firma zaoferuje dany produkt taniej, to chętnie zrezygnują z dotychczasowego dostawcy".

Reklama

Czy w przypadku wszystkich produktów/usług liczy się dla nas tylko cena? Co prawda pod stwierdzeniem "są rzeczy, które kupuję niezależnie od ceny, kiedy tylko pojawi się jakaś nowość" podpisało się tylko 16 proc. ankietowanych, ale już na kwestie dotyczące jakości zwraca uwagę liczniejsza grupa nabywców. 32 proc. zapytanych przez Acxiom odpowiedziało, że "kupują droższe produkty, gdyż wiedzą, iż będą im one dłużej służyły", a 45 proc. konsumentów wskazało, iż "mają swoje ulubione marki produktów i rzadko je zmieniają". Do poszukiwania oszczędności poprzez korzystanie z aukcji internetowych przyznaje się natomiast 9 proc. badanych.

Może dziwić nieco fakt, iż mając do wyboru obfitość różnego rodzaju programów lojalnościowych, do uczestnictwa w tego typu klubach przyznaje się ok. 12 proc. konsumentów.

Rosnącą popularnością cieszą się natomiast zdalne kanały sprzedaży. Z katalogów wysyłkowych skorzystało 28 proc. badanych, a 23 proc. dokonało zakupów poprzez oferty przesyłane do nich pocztą. W sklepach i aukcjach internetowych kupuje ok.14 proc. konsumentów, natomiast za pośrednictwem teleshopów (oferty telewizyjnej) - ponad 5 proc.

Dane pochodzą z najnowszej fali Ogólnopolskiego Kwestionariusza Produktów i Usług Acxiom Polska (czerwiec 2005). Próba badawcza wynosiła 23865 osób i obejmowała obszar całej Polski. W celu uzyskania reprezentatywności wyniki badania zostały poddane procedurze ważenia (tzw. ważona próba celowo-losowa).

Brief.pl
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »