Chętniej sięgamy po portfele

Tygodnie poprzedzające święta Bożego Narodzenia są co roku najlepszym okresem dla handlu detalicznego. Według danych CBOS w ub.r. Polacy wydali na gwiazdkowe prezenty średnio 290 zł, a na zaopatrzenie świątecznego stołu 360 zł. Handlowcy spodziewają się, że ich tegoroczne przedświąteczne obroty będą nieco lepsze niż w 2003 roku.

W grudniu dynamika sprzedaży w sektorze handlu detalicznego wzrasta średnio o 20-30 proc. w porównaniu z pozostałymi miesiącami roku, o czym świadczą dane GUS z poprzednich lat. Dla przykładu, w grudniu ub.r. sprzedaż detaliczna towarów ogółem była wyższa od listopadowej o 25,9 proc., w tym żywności, napojów i wyrobów tytoniowych o 32,6 proc., odzieży i obuwia o 25,4 proc., a mebli, sprzętu RTV i AGD aż o ponad 50 proc. Sprzedaż w niewyspecjalizowanych sklepach z przewagą artykułów spożywczych, napojów alkoholowych i bezalkoholowych oraz papierosów była w ostatnim miesiącu zeszłego roku wyższa o 36,6 proc., a w pozostałych sklepach tradycyjnych o 28,2 proc.

Z roku na rok Polacy coraz wcześniej zaczynają robić zakupy świąteczne. Centra handlowe już po Wszystkich Świętych wprowadzają świąteczne dekoracje i organizują akcje konsumenckie. W salonach Galerii Centrum w całej Polsce przygotowania do zbliżających się świąt rozpoczęły się już 9 listopada. Z badań Kinoulty Research wynika, że także małe i średnie sklepy coraz wcześniej przygotowują się do świątecznego handlu - 60 proc. placówek robi to pod koniec listopada, a 39 proc. zmienia wystrój sklepu na początku grudnia.

Przed Gwiazdką prawdziwe oblężenie klientów przeżywają hipermarkety, w których ceny są przeciętnie od kilku do kilkunastu procent niższe niż w sklepach tradycyjnych. Sieć Real odnotowuje w grudniu dwukrotnie większą liczbę klientów w porównaniu z pozostałymi miesiącami roku, a sprzedaż wzrasta trzykrotnie. Największą popularnością cieszą się karpie, wina markowe, zagraniczne napoje alkoholowe, choinki, lampki, bombki i zabawki. Także w sieci drogerii Rossmann obroty wzrastają o kilkanaście procent w stosunku do pozostałych miesięcy. - Dla każdej sieci handlowej okres bożonarodzeniowy jest czasem generowania zwiększonych obrotów. Najlepiej sprzedają się świąteczne zestawy kosmetyków - mówi Roman Lewandowski, rzecznik prasowy Rossmanna.

Według Instytutu Rynku Wewnętrzego i Konsumpcji obecnie Polacy mają do wyboru ok. 450 tys. sklepów. Około 70 proc. nowo powstających sklepów lokuje się w galeriach handlowych, centrach, domach handlowych i tzw. obiektach wielofunkcyjnych. Wartość sprzedaży w handlu detalicznym w całym 2003 roku przekroczyła 400 732 mln zł.

Zwiększona zawartość i wartość koszyków jest powodem wzmożonej rywalizacji rynkowej dostawców i nasilenia akcji marketingowych w centrach handlowych, których w Polsce jest już ponad 120. Aby przyciągnąć klientów, sklepy korzystają z różnych narzędzi promocji sprzedaży, takich jak gratisy, prezenty i upusty, degustacje i konkursy z nagrodami. Z badania Kinoulty Research wynika też, że 80 proc. detalistów pozytywnie ocenia efektywność świątecznych wersji produktów. W 39 proc. przypadków zdecydowanie poprawiają one ich sprzedaż. - Klienci bardzo lubią podpowiedzi w postaci gotowych zestawów prezentowych, bo pokazują propozycje podarunków i przybliżone kwoty potrzebne na ich zakup. Staramy się także uatrakcyjniać sklep w okresie przedświątecznym poprzez specjalne ekspozycje, muzykę świąteczną, rozdawanie prezentów. Klienci chcą, by panowała świąteczna atmosfera i chcą mieć bardziej komfortowe warunki zakupów - tłumaczy Katarzyna Górecka, rzecznik prasowy Galerii Centrum, w skład której wchodzi 11 marek sklepów sprzedających odzież, bieliznę, dodatki, kosmetyki czy akcesoria do dekoracji domu. - W tym roku odpowiadając na działania konkurencji, szczególnie na rynku warszawskim, który jest przesycony liczbą centrów i placówek handlowych, rozpoczęliśmy wyprzedaż przed Świętami a nie, jak co roku, w styczniu. Zniżki sięgają 40 proc. - dodaje Katarzyna Górecka. Galeria Centrum należy do tej samej grupy kapitałowej co sieć salonów multimedialnych Empik, w której świąteczne promocje rozpoczęły się 12 listopada.

Reklama

Anita Skiba

Renata Juszkiewicz, dyrektor polskiego przedstawicielstwa Metro AG
W grudniu sieć Real wypracowuje ok. 20 procent obrotów rocznych. Średnia wartość koszyka zakupów jest dwukrotnie wyższa niż w standardowe dni roku. Szczególnym zainteresowaniem klientów cieszą się produkty spożywcze związane z polską tradycją świąteczną, a także ozdoby świąteczne. W tym roku wszystkie sieci Metro Group - Makro Cash & Carry, Real, Media Markt, Saturn i Praktiker oceniają dotychczasową sprzedaż przedświąteczną jako bardzo zadowalającą i szacują, że będzie się ona kształtowała na poziomie wyższym niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Katarzyna Górecka, rzecznik prasowy Galerii Centrum
Dla całego handlu detalicznego okres przedświąteczny jest najistotniejszym momentem w roku. W sieci Galerii Centrum obroty wzrastają o 30-40 proc., a w niektórym asortymencie typowo prezentowym nawet o 50 proc. Liczba klientów w placówkach Galerii Centrum wzrasta przed świętami Bożego Narodzenia o 30 proc. Z odzieży męskiej najlepiej w tym czasie sprzedają się paski, krawaty, czapki, piżamy, bielizna, swetry, koszule, a mniej sprzedaje się tzw. odzieży ciężkiej - płaszczy, garniturów czy butów. Dla kobiet częściej kupuje się droższe prezenty, takie jak garsonki, swetry, biżuteria złota i srebrna, zegarki, ale popularne są wszelkie dodatki - broszki, jedwabne apaszki. Popularnym prezentem dla obu płci są perfumy. W całej sieci okres przedświąteczny w br. będzie porównywalny z 2003 rokiem, a w niektórych miastach nawet lepszy od poprzedniego.

Gazeta Prawna
Dowiedz się więcej na temat: prezenty | procent | rzecznik prasowy | handel | Real | świąteczne
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »