Chiny wesprą swoją gospodarkę, a przy okazji pomogą Europie

Chiny pod koniec tego i na początku przyszłego roku prawdopodobnie zwiększą eksport paliw, by wesprzeć swoją gospodarkę. Przy okazji przyniosłoby to ulgę europejskiemu rynkowi, który od lutego nie będzie importował paliw z Rosji. Przy czym napięcia w Europie są odczuwane już teraz ze względu na strajki we francuskich rafineriach oraz przestoje w innych zakładach, związane z modernizacją czy awariami.

Cytowane przez Reutersa źródła handlowe i analitycy oceniają, że tamtejsze rafinerie mogą zwiększyć wysyłkę swoich produktów za granicę nawet wcześniej, już w ciągu ostatnich dwóch miesięcy 2022 roku.

Chiny są skłonne zwiększyć sprzedaż zagraniczną, wykorzystując nadwyżkę mocy rafineryjnych, by wesprzeć gospodarkę Państwa Środka. Walczy ona o utrzymanie wzrostu, choć przychodzi to z wysiłkiem. W dodatku kurs juana spadł do poziomu najniższego od 14 lat. Popyt wewnętrzny jest słaby.

W oczekiwaniu na embargo

Gdyby faktycznie zwiększył się napływ paliw z Azji, byłaby to dobra wiadomość dla Europy. - Zwiększenie eksportu produktów z Chin znacznie wesprze wygłodniałe energetycznie rynki ropy naftowej, ponieważ istnieją obawy dotyczące zbliżającego się embarga UE na dostawy z Rosji - powiedziała Reutersowi Sugandha Sachdeva, wiceprezes ds. badań towarowych i walutowych w Religare Broking.

Reklama

Europa szykuje się powoli na wstrzymanie zakupów rosyjskiej ropy, co ma nastąpić z początkiem grudnia i produktów ropopochodnych od lutego. Wypełnienie luki po Rosji będzie wyzwaniem, bo import szczególnie diesla z Rosji utrzymywał się na wysokim poziomie. Firmy przygotowują się do nowej sytuacji, pozyskując alternatywnych dostawców, ale jak w przypadku innych surowców, w takich sytuacjach podaż nie jest w stanie odpowiedzieć na popyt, co skutkuje wzrostami cen.

Europa cierpi na niedobory diesla, bo przez lata miejscowe rafinerie ograniczały produkcję tego paliwa. W dodatku jest to paliwo zużywane na szerszą skalę, także w transporcie i przemyśle. Łatwiej jest z benzyną, jest ona bowiem produkowana w większych ilościach.

Awarie i strajki pogarszają sytuację

Do tego dochodzą bieżące problemy. W największej europejskiej rafinerii - Pernis w Holandii - doszło w środę do awarii. W efekcie zamknięto instalację. Właściciel zakładu, Shell, nie podał szczegółów zdarzenia ani informacji o potencjalnych brakach w dostawach paliwa. Tymczasem sytuacja w Europie i tak jest napięta ze względu na strajki w francuskich rafineriach, które powodują zakłócenia w dostawach produktów na rynek. Dodatkowo BP prowadzi planowane prace konserwacyjne w swojej rafinerii w Rotterdamie.  

We Francji związkowcy koncernów TotalEnergies oraz Esso-ExxonMobil od trzech tygodni kontynuują strajki i blokady rafinerii. Na stacjach brakuje paliw. Na czarnym rynku benzyna jest sprzedawana po wyższych cenach.   

Biorąc pod uwagę obecne perturbacje, większa podaż paliw z Azji byłaby bardzo pożądana. Eksperci podkreślają, że możliwe jest też zwiększenie importu paliw z USA i Kanady.

Jest zielone światło dla wzrostu eksportu

Od stycznia do sierpnia Chiny wyeksportowały około 16,4 miliona ton rafinowanego paliwa, w tym 7,56 miliona ton benzyny, 5,54 miliona ton paliwa do silników odrzutowych i 3,25 miliona ton oleju napędowego. Nie wykorzystały do końca kontyngentów eksportowych z poprzednich okresów, a przyznano już nowe. W czwartym kwartale będą więc mogły wysłać ponad 20 mln ton produktów.

Reuters podał, że w listopadzie i grudniu musiałyby zwiększyć eksport do prawie 2 mln baryłek dziennie, by zrealizować przydziały. Czy tak się stanie? Firma konsultingowa FGE ocenia, że w dużej mierze zdecydują o tym ceny frachtu i poziom marż eksportowych benzyny. Citi twierdzi, że miesięczny eksport może podwoić się od listopada do grudnia do 4-5 mln ton. Przy czym najbardziej prawdopodobny jest wzrost eksportu chińskiego diesla, bo to bardziej zyskowny produkt niż benzyna czy paliwo do silników odrzutowych.

Monika Borkowska

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Chiny | paliwa | Rosja | sankcje UE | ropa naftowa
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »