Ciepła zima inflacji nie ma
Ceny towarów i usług konsumpcyjnych pozostały niezmienione w listopadzie w stosunku do poprzedniego miesiąca, natomiast w ujęciu rocznym inflacja wyniosła 1,4%, podał Główny Urząd Statystyczny (GUS) w komunikacie.
Więcej niż w poprzednim miesiącu należało zapłacić za warzywa (o 2,9%) i owoce (o 2,2%). Podrożała mąka (o 2,4%) oraz pieczywo (o 0,4%). Potaniał natomiast cukier (o 1,6%). Mniej niż miesiąc wcześniej konsumenci płacili za mięso (o 0,9%), w tym za drób - o 2,6%, mięso wieprzowe - o 1,8%,wędliny - o 0,2% oraz mięso wołowe - o 0,1%. Ceny napojów bezalkoholowych były wyższe przeciętnie niż w październiku br. o 0,2%, w tym soki podrożały o 0,4%, a kawa - o 0,3%. Obniżyły się ceny wód mineralnych lub źródlanych (o 0,2%). Podniesiono opłaty za opał (o 0,8%) oraz centralne ogrzewanie (o 0,2%). Nieco więcej niż przed miesiącem należało zapłacić za ciepłą wodę (o 0,1%).
Ceny paliw do prywatnych środków transportu odnotowały spadek o 2,5% w ujęciu miesięcznym, jak również spadły o 7,1% w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku.
Nieznacznie tańsze niż w październiku br. były samochody osobowe (o 0,1%). Opłaty związane z łącznością obniżyły się w listopadzie br. o 0,3%. Potaniały usługi internetowe (o 5,3%) oraz sprzęt telekomunikacyjny (o 0,9%). Ceny artykułów i usług związanych z rekreacją i kulturą były niższe niż w październiku br. o 0,4%. Potaniał sprzęt audiowizualny, fotograficzny i informatyczny (o 0,9%). Bilety do kin, teatrów i na koncerty podrożały o 0,2%. Spośród innych towarów i usług, podniesiono ceny wyrobów kosmetycznych i perfumeryjnych (o 0,2%) oraz usług świadczonych w salonach fryzjerskich, kosmetycznych i zakładach pielęgnacyjnych (o 0,1%). Potaniały natomiast środki do higieny osobistej (o 0,4%).
Poniżej składniki wskaźnika inflacji w listopadzie i w październiku 2006 r. w ujęciu rocznym i miesięcznym:
wagi XI2006 X2006 (w proc.) wobec wobec XI2005 X2006 X2005 IX006 INFLACJA OGÓŁEM 1,4 0,0 1,2 0,1 ŻYWNOŚĆ, NAPOJE BEZALKOHOLOWE, ALKOHOL I WYR.TYT. 2,1 0,2 2,1 0,7 żywność i napoje bezalkoholowe 27,2 2,2 0,2 2,2 0,8 alkohol i wyr. tyt. 5,7 1,5 0,1 1,5 0,1 ODZIEŻ I OBUWIE 5,0 -7,2 0,0 -7,2 0,1 MIESZKANIE 3,8 0,2 3,9 0,4 użytkowanie mieszk. i nośniki energii 20,3 4,7 0,2 4,7 0,4 w tym nośniki energii 6,4 0,3 6,5 0,6 wyposażenie mieszkania i prowadzenie gosp. domowego 4,7 0,3 0,1 0,2 0,1 TRANSPORT 8,5 -3,2 -1,1 -3,2 -2,5 paliwa do pryw. śr. transp. -7,1 -2,5 -6,2 -5,0 pozostałe wagi: ZDROWIE 5,3 1,0 0,1 1,1 0,2 ŁĄCZNOŚĆ 5,6 1,4 -0,3 0,0 -0,1 REKREACJA/ KULTURA 6,6 1,7 -0,4 0,3 -0,4 EDUKACJA 1,4 1,0 0,1 1,0 0,3 RESTAURACJE/HOTELE 4,5 2,3 0,3 2,1 0,4 INNE TOWARY USŁUGI 5,2 0,7 0,0 0,7 0,1