CPK według Nawrockiego. Lasek: Projekt taki, jak obywatelski się nie nadaje

- Jeżeli zapowiadany przez prezydenta Nawrockiego projekt ustawy dot. CPK będzie podobny do tego obywatelskiego, złożonego w ub. roku, to się nie nadaje - powiedział w czwartek pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek. Wskazał, że w tego typu dużych inwestycjach nie jest dobrym pomysłem, aby terminy były narzucane odgórnie ustawą.

- Jeżeli to jest ten sam projekt albo bardzo zbliżony do tego, który był składany jako projekt obywatelski (...), który sabotował nie tylko projekt CPK, ale i rozwój lotnictwa w Polsce (...) Jeżeli on będzie taki sam, jak poprzednio, to on się nie nadaje - ocenił Lasek.

"W projekcie poprzedników nie można nic zmienić"

Prezydent Karol Nawrocki w orędziu, które wygłosił po zaprzysiężeniu przed Zgromadzeniem Narodowym zadeklarował, że w czwartek złoży projekt dotyczący powrotu do "tradycyjnego kształtu Centralnego Portu Komunikacyjnego", tak byśmy - jak mówił - "znaleźli swoje gospodarcze koło zamachowe na kolejne dekady, które da nam się rozwijać". Prezydent, który w czwartek odwiedzi Kalisz i po południu spotka się z mieszkańcami na rynku miasta, ma ogłosić inicjatywę ustawodawczą dotyczącą powrotu do realizacji CPK w pierwotnym wariancie.

Reklama

Złożony w ub. roku do Sejmu obywatelski projekt ustawy TakDlaCPK zobowiązuje rząd, pełnomocnika rządu ds. CPK, organy administracji rządowej oraz spółkę celową CPK do realizacji programu Centralnego Portu Komunikacyjnego w kształcie i w harmonogramie zawartych w uchwale Rady Ministrów z 24 października 2023 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego - "Program Inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny. Etap II. 2024-2030". Projekt od lutego br. znajduje się w sejmowej Komisji Infrastruktury.

Pełnomocnik rządu ds. CPK wiceminister infrastruktury Maciej Lasek ocenił w czwartek na antenie RMF FM, że obywatelski projekt jest zbyt dogmatyczny. - Tam zaproponowano, żeby zaszyć konkretne terminy, kiedy musi się coś wydarzyć; każdy kto zajmował się dużymi projektami wie, że nie można czegoś nakazać w tym zakresie ustawą. Ten projekt, który poprzednicy przygotowali miał taki zapis, że nie można w nim nic zmienić - zauważył Lasek.

- Dwa i pół roku temu tak mówiłem, że CPK, czyli generalnie model, który został zaproponowany przez naszych poprzedników, nie ma racji bytu. (...) Jak się rozmawia z pracownikami spółki, to oni powiedzieli, że nas nikt nie słuchał, że wszystko było podporządkowane. Wtedy był to projekt polityczny, a teraz jest to projekt oparty o realne liczby, o podstawy, o potrzeby komunikacyjne ruchu pasażerskiego w Polsce i chciałbym, żeby taki pozostał, żeby polityka na ten projekt nie miała wpływu - podkreślił pełnomocnik rządu ds. CPK.

CPK może podzielić los lotniska w Radomiu?

Ocenił, że jeżeli w kontekście budowy CPK będzie "prymat polityki nad liczbami", to CPK podzieli los lotniska w Radomiu. - Naprawdę nie chciałbym, żeby historia lotniska w Radomiu była przedsmakiem tego, co ma spotkać CPK - podkreślił Lasek.

W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku.

Zgodnie z przyjętym harmonogramem budowa Lotniska CPK na terenie gmin Baranów, Wiskitki i Teresin ma rozpocząć się w 2026 r. W 2031 r. port lotniczy ma uzyskać niezbędne certyfikacje, a w 2032 r. ma zostać oddany do użytku wraz z pierwszym odcinkiem KDP w Polsce: Warszawa - CPK - Łódź. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł. 

PAP
Dowiedz się więcej na temat: Maciej Lasek | CPK
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »