CPK z kluczową decyzją. Wiadomo, kto i za ile wydrąży tunel pod centrum Łodzi

Spółka CPK wybrała ofertę na wybudowanie kolei dużych prędkości. Oferta opiewa na blisko 1,8 mld zł - informuje w piątek spółka Centralny Port Komunikacyjny. Kto wybuduje tunel kolei pod Łodzią? To najkorzystniejsza oferta.

W piątkowym komunikacie spółka Centralny Port Komunikacyjny poinformowała o wyborze oferty wartej 1 mld 761 mln zł na wybudowanie kolei dużych prędkości pod Łodzią. To jedna ze strategicznych inwestycji. 

Tunel, który zbliży Warszawę do Łodzi

Najkorzystniejsza oferta złożona została przez konsorcjum budowlane PORR. Oceniono ją najwyżej spośród pięciu zgłoszonych według kryteriów uwzględniających cenę (70 proc.) oraz doświadczenie i kompetencje wykonawcy (30 proc.).

Zamówienie obejmuje drążenie tunelu dla pociągów dalekobieżnych od komory Retkinia do komory Fabryczna wraz z infrastrukturą niezbędną do funkcjonowania tunelu, komór i linii kolejowej. 

Reklama

Tunel jest częścią kluczowej linii nr 85 (tzw. kolejowego Y), która do 2032 roku połączy Warszawę i Lotnisko CPK z Łodzią, a do 2035 r. umożliwi najszybsze połączenia także z Wrocławiem i Poznaniem. Prace budowlane mogą ruszyć jeszcze w tym roku.

"Inwestycja CPK w Łodzi to element infrastruktury strategicznej, który stanowi też ogromny impuls dla regionu łódzkiego i dobrą wiadomość dla mieszkańców" - powiedział, cytowany w komunikacie, pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek.

Przypomina, że tunel dalekobieżny CPK zbliży Warszawę do Łodzi, co ma przełożyć się na bezkonkurencyjne czasy przejazdów między tymi miastami i nie tylko. 

Tunel zostanie wydrążony tarczą TBM, będzie miał średnicę ok. 14 metrów i długość 4,6 km. Znajdą się w nim dwa tory umożliwiające jazdę w obu kierunkach z prędkością do 160 km/h. Będzie to najdłuższy i najszerszy tunel kolejowy wydrążony jednym odcinkiem w Polsce.

Tunel CPK pod centrum Łodzi

Spółka podpisała także osobny kontrakt z firmą Albraco na przeprowadzenie blisko 70 analiz i badań technicznych budynków. Wykonawca tunelu będzie zobowiązany do dalszych analiz geotechnicznych i zabezpieczeń już na etapie projektu wykonawczego.

"Jednym z najważniejszych zadań spółki jest wydrążenie tunelu dla KDP pod centrum Łodzi z zapewnieniem maksymalnego bezpieczeństwa mieszkańców" - zaznaczył, cytowany w komunikacie, prezes CPK Filip Czernicki.

Tunel w Łodzi to jedna z najbardziej zaawansowanych inwestycji kolejowych CPK. Trwa już wzmacnianie fundamentów Łódzkiego Domu Kultury, a w maju zakończą się roboty przy komorze startowej Retkinia. Równolegle rozpoczęła się budowa komory odbiorczej Fabryczna.

Kolej pojedzie nawet 350 km na godzinę

Kolej dużych prędkości ma pędzić nawet 350 km/godzinę. W odróżnieniu od tunelu średnicowego, który buduje spółka PKP PLK, będzie przeznaczony głównie dla pociągów dalekobieżnych. Na terenie Łodzi szybkie pociągi będą zatrzymywać się na dworcu Łódź Fabryczna. Wyjście tunelu na powierzchnię zaprojektowane jest na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej, w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej linii kolejowej nr 14. Dalej trasa poprowadzi na zachód - w stronę Sieradza.

Umowa z konsorcjum PORR ma zostać podpisana jeszcze w tym kwartale. Wykonawca będzie miał 48 miesięcy na realizację inwestycji, licząc od daty zawarcia umowy, której termin uzależniony jest od rozstrzygnięcia ewentualnych odwołań.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: CPK | Łódź | Spółka
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »