CPK zakończył 2022 r. na plusie. Wynagrodzenia i zatrudnienie w górę
Spółka Centralny Port Komunikacyjny zakończyła ubiegły rok na plusie. Zysk wyniósł 28 mln, wobec straty w wysokości 169 mln zł odnotowanej rok wcześniej. To efekt przede wszystkim przejęcia gruntów pod inwestycje od innych spółek Skarbu Państwa. Wiceprezes CPK wskazał, że "kwestią dni, może tygodni" jest wyłonienie partnera strategicznego, który będzie odpowiedzialny za budowę lotniska.
Centralny Port Komunikacyjny odnotował 28 mln zł zysku za 2022 r. wobec 169 mln zł straty za 2021 r. - poinformował wiceprezes ds. finansowych Andrzej Alot. Spółka zatrudniała w ubiegłym roku 638 osób, o blisko 150 więcej niż rok wcześniej.
Jednocześnie Alot wskazał, że zysk spółki to efekt m.in. przejęcia z Krajowego Zasobu Nieruchomości (KZN) i Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) gruntów oferowanych później mieszkańcom obszaru przyszłego lotniska jako nieruchomości zamienne.
"Przychód, jaki CPK zanotował z tytułu nieodpłatnego przyjęcia nieruchomości Skarbu Państwa, sięgnął w 2022 roku 124 mln zł" - stwierdził, cytowany w komunikacie, wiceprezes CPK.
Andrzej Alot zaznaczył, że w 2022 r. istotnie wzrosły nakłady na realizację inwestycji lotniskowych i kolejowych, które - jego zdaniem - znacząco przyspieszyły.
"W ubiegłym roku nakłady inwestycyjne wyniosły 463 mln zł, a w 2021 r. było to ok. 69 mln zł" - podkreślił.
Jak podał, przychody finansowe w 2022 r. sięgnęły 63,7 mln zł. "To efekt wzrostu wartości obligacji w portfelu spółki CPK wynikający ze zbliżającego się terminu ich wykupu oraz zmian oczekiwań rynku co do przyszłego poziomu stóp procentowych" - wyjaśnił.
Wiceprezes CPK przekazał, że na koniec 2022 r. zatrudnienie w spółce wzrosło do 638 osób wobec 493 w 2021 r. Jak dodał, w ciągu 12 miesięcy do spółki dołączyli m.in. kolejni inżynierowie, architekci, prawnicy, informatycy, specjaliści od zamówień publicznych, od pozyskiwania nieruchomości i od projektowania infrastruktury torowej. W związku z tym wzrosła również kwota przeznaczona na wynagrodzenie pracowników - z 45 mln zł do 66 mln zł. "Prognozujemy, że dalsze wzrosty zatrudnienia będą, ale będzie to wzrost organiczny" - powiedział.
"Wynagrodzenie członków zarządu w 2022 roku wyniosło 2,4 mln zł wobec 2 mln zł w roku 2021 r." - powiedział Alot. Jak tłumaczył, wzrost wynagrodzenia wynika z premii, której rok wcześniej nie było. Wcześniej zarząd liczył trzy osoby, teraz są to cztery.
Z kolei wynagrodzenie rady nadzorczej sięgnęło 191 tys. zł wobec 144 tys. zł rok wcześniej. Wzrost wynagrodzenia członków zarządu wynika z wypłaty wynagrodzeń zmiennych w 2022 r. - podał wiceprezes.
Wiceprezes CPK poinformował także, że na krótkiej liście wyboru partnera strategicznego lotniska znajduje się trzech inwestorów. W ciągu "kolejnych dni, czy tygodni, będziemy (jako zarząd - red.) w stanie wybrać preferowanego inwestora, a następnie z nim negocjować już szczegółowe warunki umowy inwestycyjnej".
Obecnie spółka CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa. Docelowo partner strategiczny miałby wejść w posiadanie mniejszościowego pakietu - do 49 proc. - natomiast większościowy udział zostałoby w rękach państwa.
Partner strategiczny byłby odpowiedzialny za budowę i zarządzanie lotniskiem. Jak dodał Alot, udział w postępowaniu potwierdził "jeden z największych operatorów lotnisk na świecie francuska Grupa Vinci, a także Port Lotniczy Incheon (IIAC) z Korei Południowej, który jest doradcą strategicznym CPK".
"Oprócz tego mamy jeszcze na krótkiej liście fundusz 'infrastrukturalny'. Nie ujawniamy tej nazwy" - wskazał wiceprezes.
Podczas konferencji prasowej rzecznika rządu Piotra Müllera padło pytanie o plany ewentualnej zmiany wyceny nieruchomości i ziem, które mają zostać wykupione pod realizację inwestycji CPK.
- W tej chwili obowiązuje program dobrowolnego wykupu. [...] Nie mam informacji, żeby zasady w tej kwestii miały się zmienić, szczególnie że ceny w ramach dobrowolnego wykupu są atrakcyjniejsze niż standardowe, przy ustawowym wywłaszczeniu - powiedział rzecznik rządu.
Natomiast wiceminister funduszy i polityki regionalnej oraz pełnomocnik rządu ds. budowy CPK Marcin Horała wskazał, że realizacja inwestycj przeszła z "fazy planowania do zaawansowanego projektowania". Obecnie na terenie inwestycji "szybko postępują wykupy nieruchomości, w terenie odbywają się też rozbiórki i odwierty geologiczne".
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha ma być wybudowany port lotniczy, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać do 40 mln pasażerów rocznie.
Wedle szacunków wskazanych w opublikowanym we wtorek tzw. Master Planie, liczba pasażerów obsługiwanych przez CPK ma wzrosnąć do 65 mln do 2060 roku.