​CPK zamawia projekt linii do Czech i przejmuje kolejową spółkę

Centralny Port Komunikacyjny zamówił projekt linii nr 170 dla Kolei Dużych Prędkości na odcinku Katowice-Ostrawa. W środę zwołane zostało posiedzenie Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego w sprawie inwestycji. Spółka poinformowała również o przejęciu notowanej na GPW firmy Torpol, która zajmuje się budową, modernizacją i remontami infrastruktury szynowej.

22 marca br. spółka CPK na konferencji prasowej w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim ogłosiła tzw. wariant inwestorski planowanej linii kolejowej dużych prędkości nr 170 Katowice - Ostrawa z odnogami do Jastrzębia-Zdroju i Wodzisławia Śląskiego, a także połączeniami z innymi liniami, umożliwiającymi przyspieszenie przejazdów regionalnych np. z Rybnika czy Żor.

Plany związane z wybranym wariantem W72 zakładają m.in. poprowadzenie nowej linii na terenie Mikołowa wzdłuż przecinającej miasto linii nr 140, która będzie niezależnie rozbudowywana. Według CPK wybrany wariant zakłada najmniejszą możliwą liczbę wyburzeń domów mieszkalnych - ok. 550. W kontekście tych planów w regionie, trwają protesty m.in. wobec obaw mieszkańców związanych z wywłaszczeniami.

Reklama

Po ogłoszeniu wariantu inwestorskiego linii nr 170 marszałek woj. śląskiego Jakub Chełstowski zaapelował do wojewody śląskiego Jarosława Wieczorka, który w tym roku przewodniczy Wojewódzkiej Radzie Dialogu Społecznego (WRDS), o pilne zwołanie posiedzenia Rady z udziałem pełnomocnika rządu ds. CPK, wiceministra funduszy i polityki regionalnej Marcina Horały. Wniosek ten wsparła następnie większość radnych woj. śląskiego akcentując postulat, aby posiedzeniu mogli uczestniczyć samorządowcy i mieszkańcy.

Na lata 2023-29 zakłada się uzyskanie decyzji środowiskowej i rozpoczęcie robót 

Rzecznik CPK Konrad Majszyk został poproszony m.in. o sprecyzowanie liczby nieruchomości, których mogą dotyczyć wywłaszczenia zaznaczył, że podana liczba ponad 500 nieruchomości wynika z wariantu inwestorskiego, który powstał na etapie prac związanych ze studium wykonalności.

- Jesteśmy teraz w przededniu podpisania umowy z projektantem - jest już bardzo zaawansowany przetarg na projektowanie - i wiemy, a widzimy to np. z odcinka Warszawa - Łódź, który jest pod względem przygotowań nieco dalej, niż odcinek Katowice - Ostrawa, że na etapie projektu budowlanego liczba nieruchomości przeznaczonych do wyburzenia zmniejsza się - zaznaczył.

Wskazał, że w przypadku odcinka Warszawa - Łódź liczba ta jest mniejsza o ok. jednej czwartej od podawanej wcześniej, zatem można założyć, że będzie ona mniejsza też w przypadku inwestycji w woj. śląskim. Podkreślił, że po ogłoszeniu wariantu inwestorskiego linii nr 170 w spółce rozgrzały się telefony: zadzwoniło ok. stu mieszkańców, pytających o warunki przyszłego Programu Dobrowolnych Nabyć.

Na przełomie 2024 - 2025 ma ruszyć dobrowolny skup nieruchomości

Rzecznik spółki CPK powtórzył wcześniejsze informacje, że program ma zakładać wprowadzenie atrakcyjnej oferty - tj. 120 proc. wartości rynkowej gruntów oraz 140 proc. wartości budynków. Inny możliwy sposób wyceny to wartość odtworzeniowa nieruchomości bez uwzględnienia stopnia zużycia. Majszyk zastrzegł, że na razie na wcześnie na informacje, w jaki sposób spółka podejdzie np. do sytuacji, gdy ktoś na objętą programem nieruchomość zaciągnął kredyt i spłaca go.

Majszyk przypomniał, że Kolejowy Program Dobrowolnych Nabyć, będący ofertą na kształt obecnie prowadzonego programu dla terenów planowanego lotniska, spółka CPK zamierza uruchomić dla właścicieli gruntów potrzebnych pod budowę nowej linii kolejowej Katowice - Ostrawa na przełomie lat 2024-25.

- Wcześniej musimy mieć decyzję środowiskową. Jesteśmy w przededniu rozpoczęcia projektowania: to nie jest jeszcze ten czas, żeby mówić o wszelkich szczegółach, natomiast wiemy o tym problemie i jesteśmy otwarci na to, żeby go rozwiązać - zapewnił, odnosząc się do sytuacji nieruchomości kredytowanych.

Spółka CPK informowała 22 marca br., że w konsultacjach społecznych i branżowych wypracowanych w ramach prac nad STEŚ wariantów linii 170 (trwających od lipca 2020 r. do lipca 2022 r.) odbyło się m.in. 30 spotkań z gminami, 35 konsultacji z mieszkańcami (online i stacjonarnych), wypełniono 7035 ankiet.

Prace nad Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowym (STEŚ), których etapem było ogłoszenie wariantu inwestorskiego, koordynuje na zamówienie CPK firma Egis Poland.

Koordynator ds. odcinka Katowice - Ostrawa w pionie kolejowym CPK Maciej Pańczak sygnalizował 22 marca br., że po wyborze wariantu inwestorskiego i zakończeniu Studium TEŚ, na lata 2023-29 zakładane jest uzyskanie decyzji środowiskowej, lokalizacyjnej i rozpoczęcie robót budowlanych. Na tych etapach prowadzone będą kolejne konsultacje społeczne.

Centralny Port Komunikacyjny przejmuje spółkę Torpol

Centralny Port Komunikacyjny sfinalizował w środę także umowę dotyczącą zakupu pakietu kontrolnego akcji spółki Torpol, która specjalizuje się w modernizacji i budowie infrastruktury kolejowej. Inwestycja ma ułatwić budowę tzw. szprych CPK, czyli linii kolejowych prowadzących m.in. do lotniska.

Jak podano w komunikacie, podpisana w środę umowa dotyczy nabycia przez CPK pakietu kontrolnego (38 proc. akcji) spółki akcyjnej Torpol od Towarzystwa Finansowego Silesia (TFS), czyli do niedawna największego akcjonariusza.

Prezes TFS Jadwiga Dyktus wskazała, że Towarzystwo od dwóch dekad aktywnie uczestniczy w ważnych procesach inwestycyjnych i restrukturyzacyjnych dużych przedsiębiorstw państwowych. 

- Spółka wykorzystała okazję inwestycyjną uczestnicząc w IPO Torpolu i jako inwestor finansowy wykonała jak najlepiej swoją rolę. Zapewniamy zarówno CPK, jak i akcjonariuszy Torpolu, że dziś jest to spółka profesjonalnie zarządzana, z innowacyjną kulturą organizacyjną, doskonałą kadrą kierowniczą i zespołem ok. 800 pracowników oddanych jej sukcesowi - podkreśliła.

W przeszłości Torpol prowadził projekty typu greenfield i posiada wielobranżowe doświadczenie w inwestycjach w sektorach: kolejowym, drogowym i kubaturowym. Spółka ma na swoim koncie takie przedsięwzięcia jak np. budowa dworca Łódź Fabryczna. Jak podano, przejęcie spółki Torpol ma ułatwić budowę tzw. szprych CPK, czyli linii kolejowych prowadzących m.in. do projektowanego lotniska.

CPK przygotowuje budowę 10 tzw. szprych. W sumie to ok. 2000 km nowych linii kolejowych, które mają zostać zrealizowane do końca 2034 r.

TORPOL

34,3000 -0,8000 -2,28% akt.: 12.06.2024, 17:51
  • Otwarcie 35,0000
  • Max 35,4500
  • Min 34,3000
  • Kurs odniesienia 35,1000
  • Suma wolumenu 4 893
  • Suma obrotów 169 524,8500
  • Widełki dolne 31,5000
  • Widełki górne 38,5000
Zobacz również: ATREM BUDIMEX COMPREMUM
INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: CPK | transport kolejowy | Polska-Czechy | Śląsk | kraje Trójmorza
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »