Czy musisz mieć e-podpis?

Z całej Polski docierają do Gazety Prawnej sygnały, że w oddziałach i inspektoratach pracownicy ZUS informują przedsiębiorców o bezwzględnej konieczności posiadania od 21 lipca kwalifikowanych podpisów. Około 830 tys. firm nie wie, czy musi mieć e-podpis.

Zgodnie bowiem z obowiązującymi przepisami od tego dnia ZUS będzie przyjmować drogą elektroniczną wyłącznie dokumenty podpisane bezpiecznym e-podpisem.

Przedsiębiorcy nie są jednak w ogóle informowani, że kończą się już prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy, która zmieni te przepisy. Dzięki temu płatnicy, nawet po 21 lipca, nadal będą mogli posługiwać się w kontaktach z ZUS posiadanymi już certyfikatami.

Jak sprawdziliśmy w oddziałach i inspektoratach ZUS w Katowicach, Gdańsku, Bystrzycy Kłodzkiej czy Biłgoraju pracownicy informują o bezwzględnej konieczności posiadania od lipca bezpiecznego e-podpisu. Także na stronie internetowej ZUS można tylko przeczytać informację, w której informuje o mającym wejść w życie obowiązku korzystania wyłącznie z bezpiecznego e-podpisu.

Reklama

Obowiązujące przepisy

- Nie możemy zmienić informacji znajdującej się na oficjalnej stronie internetowej. Nadal bowiem obowiązuje ustawa nakładająca na płatników składek obowiązek korzystania wyłącznie z kwalifikowanego podpisu od 21 lipca - tłumaczy Mikołaj Skorupski, rzecznik prasowy ZUS.

Według niego dopiero po opublikowaniu nowych przepisów w Dzienniku Ustaw będzie można opublikować nowe zasady przekazywania dokumentów do ZUS.

Jedynie osoby, które zadzwonią na numer infolinii ZUS, mogą się dowiedzieć, że certyfikaty niekwalifikowane wydawane przez ZUS zachowają jednak ważność przez 12 miesięcy.

ZUS powinien informować

Zdaniem Bogny Nowak-Turowieckiej, eksperta ubezpieczeniowego Konfederacji Pracodawców Polskich, ZUS powinien jednak informować o pracach prowadzonych przez Sejm.

- Ustawa została już uchwalona przez Sejm i nie ma żadnych powodów, aby sądzić, że Senat ją odrzuci - wskazuje Bogna Nowak-Turowiecka.

Podobnie uważają inni przedsiębiorcy. Zdaniem Leonory Gociak ze Śląska na stronie internetowej ZUS powinien być harmonogram prac nad nowelizacją, informacje o jej ewentualnym wejściu w życie i skutkach. Takie rozwiązanie spowodowałoby, że osoby zobowiązane do posiadania bezpiecznego e-podpisu wiedziałyby, kiedy faktycznie muszą go posiadać i mogłyby przeprowadzić kalkulację koniecznych do poniesienia kosztów. Obecnie za kompletny zestaw do składania podpisu elektronicznego trzeba zapłacić około 200 zł. Z kolei za odnowienie certyfikatu po dwóch latach trzeba zapłacić około 95 zł.

Czy z powodu nieprzygotowania administracji publicznej do przyjmowania dokumentów podpisanych przy użyciu kwalifikowanego podpisu, przekładano wejście w życie takiego obowiązku? Kiedy Senat może zmienić zasady korzystania z kwalifikowanych certyfikatów ? Czy niekwalifikowane e-podpisy wydawane do Płatnika stracą ważność 21 lipca ?

Bożena Wiktorowska

Więcej: Gazeta Prawna 25.06.2008 (123) - str.2-3

Gazeta Prawna
Dowiedz się więcej na temat: 21 lipca | pracownicy | mus | podpis | mięta | podpis elektroniczny | ZUS
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »