Czy zwracamy uwagę na "lokowanie produktu"?
Ilu z polskich telewidzów, podczas oglądania telewizji, zauważyło banner "audycja zawiera/zawierała lokowanie produktu"? Czy wiemy co oznacza?
Zgodnie z rozporządzeniem Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, w sierpniu tego roku wprowadzony został obowiązek oznakowania audycji telewizyjnych zawierających product placement. Odpowiednie bannery graficzne powinny być widoczne na początku i na końcu audycji oraz po każdej przerwie reklamowej przez co najmniej 4 sekundy oraz powinny zajmować minimum 5 proc. ekranu.
Z badania przeprowadzonego przez PMR Research wynika, iż niemal połowa osób oglądających telewizję (49 proc.) spotkała się z oznaczeniem "audycja zawierała lokowanie produktu", ale tylko jedna trzecia z nich (35 proc.) deklaruje, że wie co to oznacza.
Spośród osób w wieku 65+, tylko 39,9 proc. zauważyło podczas oglądania telewizji banner mówiący o lokowaniu produktu, przy czym jest to grupa wiekowa, której połowa (51,1 proc.) spędza przez telewizorem co najmniej 3 godziny dziennie. Natomiast spośród osób w przedziale wiekowym 18-44 lat już 53,3 proc. badanych spotkało się z bannerem, choć zdecydowana większość z nich (75 proc.) ogląda telewizję tylko do dwóch godzin dziennie.
Jeżeli chodzi o różnice wynikające z poziomu wykształcenia, spośród osób o wykształceniu wyższym niemal dwie trzecie (64,1 proc.) zwróciło uwagę na banner, a wśród osób z wykształceniem podstawowym zauważyło go tylko 41,2 proc.
Ogólnopolskie badanie konsumenckie zostało przeprowadzone przez PMR Research w październiku 2011 r. na reprezentatywnej próbie 1 000 pełnoletnich Polaków. Błąd oszacowania wyniósł maksymalnie 5 proc.