DHL i Cainiao chcą konkurować z InPostem. Wydadzą 60 mln euro na automaty paczkowe w Polsce
DHL oraz należąca do chińskiej grupy Alibaba spółka Cainiao chcą utworzyć w Polsce największą sieć dostaw poza domem. Firmy zamierzają zainwestować 60 mln euro w postawienie nowych automatów paczkowych - informuje serwis wiadomoscihandlowe.pl.
Wartość polskiego rynku dostaw poza domem w ciągu ostatnich trzech lat potroiła się i nadal dynamicznie się rozwija.
DHL eCommerce Solutions, spółka zajmująca się logistyką e-commerce w ramach Grupy Deutsche Post DHL oraz Cainiao Network, firma działająca na rynku inteligentnej logistyki należąca do grupy Alibaba, podpisały umowę, w ramach której DHL kupi część udziałów w polskim oddziale Cainiao.
Jak deklarują firmy, partnerstwo ma na celu poprawę jakości i szybkości dostaw w Polsce. W pierwszej fazie po transakcji obie firmy planują zainwestować 60 mln euro w instalację automatów paczkowych w całym kraju, mając aspiracje do stworzenia jednej z największych sieci tego typu punktów w Polsce.
- Polska to jeden z najszybciej rozwijających się rynków e-commerce w Europie, który do 2027 r. ma się podwoić, a nawet 40 proc. konsumentów preferuje dostawę przesyłek do automatów paczkowych - mówi Pablo Ciano, CEO DHL eCommerce Solutions.
- Łącząc siły z Cainiao, wzmocnimy naszą pozycję jako zaufanego dostawcy paczek. Stworzymy rozległą sieć najnowocześniejszych schowków na paczki - mówi dodaje.
Na początek obie firmy - DHL i Cainiao - połączą swoje istniejące sieci automatów paczkowych, tak aby konsumenci uzyskali natychmiastowy i bezproblemowy dostęp do nowej oferty. Obie firmy obsługują już łącznie 1200 automatów paczkowych w Polsce.
W oparciu o istniejącą sieć automatów paczkowych i punktów dostępowych DHL, firmy zainwestują w początkowej fazie partnerstwa 60 mln euro w instalację nowoczesnych maszyn paczkowych z przyjaznymi dla użytkownika interfejsami w kluczowych lokalizacjach.
Celem strategicznym jest zbudowanie wiodącej sieci automatów paczkowych w Polsce, z bezproblemowym zasięgiem pierwszej i ostatniej mili. Ma to uzupełnić i tak już rozległą sieć obsługiwaną przez DHL w Europie, obejmującą łącznie ponad 90 tys. punktów dostępowych.
Dodajmy, że w ciągu ostatnich lat Cainiao stworzyło swoje regionalne centrum w Liege w Belgii oraz centra sortowania na głównych rynkach w Europie. Uzupełnieniem jest sieć schowków na paczki w Polsce, Hiszpanii i Francji, aby zapewnić bardziej wydajną i bezproblemową logistykę w całej Europie.
William Xiong, dyrektor ds. strategii i dyrektor generalny regionu Europy i Południowo-Wschodniej Azji w Cainiao Network, podkreśla, że jego firma stara się przyczynić do rozwoju zrównoważonego ekosystemu logistycznego poprzez pogłębianie współpracy z lokalnymi partnerami.
- Cieszymy się, że znaleźliśmy tak silnego partnera, jak DHL, który podziela naszą wizję. Łącząc doświadczenie obu firm w zakresie logistyki, technologii i handlu cyfrowego, dążymy do świadczenia naszym klientom najwyższej jakości usług i tworzenia niezrównanych doświadczeń zakupowych dla konsumentów - zaznacza Xiong.
Transakcję muszą jeszcze zatwierdzić organy kontroli fuzji w jurysdykcjach niektórych krajów. W ocenie przedstawicieli DHL i Cainiao, takich zezwoleń należy się spodziewać w nadchodzących miesiącach.
Łukasz Rawa
Biznes INTERIA na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze
Zobacz również: