Dobre nastroje konsumentów

W styczniu obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej (bieżący oraz wyprzedzający) poprawiły się w porównaniu do wyników uzyskanych w poprzednim miesiącu.

W styczniu obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej (bieżący oraz wyprzedzający) poprawiły się w porównaniu do wyników uzyskanych w poprzednim miesiącu.

Zaobserwowano wprawdzie gorsze niż w grudniu oceny przewidywanych (w najbliższych 12 miesiącach) zmian sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju, jednak wszystkie pozostałe wskaźniki koniunktury konsumenckiej wykazywały poprawę, szczególnie wyraźną w przypadku oceny obecnych możliwości dokonywania poważniejszych zakupów oraz w zakresie obaw przed wzrostem bezrobocia.

Za wyjątkiem opinii na temat oczekiwanych (w najbliższych 12 miesiącach) zmian sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju, nastroje społeczne w obszarze konsumpcji indywidualnej nadal utrzymują się na poziomie bardziej korzystnym niż przed rokiem czy dwoma laty.

Reklama

Wartość bieżącego wskaźnika ufności konsumenckiej jest wyższa od wyniku z poprzedniego miesiąca o 2,0 pp. i wynosi obecnie ?11,4. W porównaniu do analogicznego okresu 2006 oraz 2005 roku obserwuje się poprawę ? odpowiednio o 1,8 oraz o 12,6 pp.

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej osiągnął w styczniu wartość ?13,4, a więc lepszą o 1,5 pp. od wyniku z poprzedniego miesiąca. W okresie ostatnich dwóch lat obserwowany jest stały wzrost notowań ? o 3,7 pp. w relacji do stycznia 2006 r. oraz o 13,8 pp. względem stycznia 2005

Wybrane wskaźniki koniunktury konsumenckiej w styczniu 2007 roku

Ocena zmian, jakie zaszły w sytuacji finansowej gospodarstw domowych (w okresie ostatnich 12 miesięcy) przyjęła w styczniu wartość -12,3 (wzrost o 4,0 pp. względem grudnia), zatem w stosunku do analogicznego miesiąca 2006 oraz 2005 roku kształtuje się w dalszym ciągu pomyślnie, przy różnicy odpowiednio 9,7 i 16,0 pp.

W styczniu ocena oczekiwanych zmian sytuacji finansowej gospodarstw domowych (w najbliższych 12 miesiącach) nie uległa większej zmianie względem grudnia. Poziom notowań nieznacznie się pogorszył (o 0,4 pp.) i wynosi -6,4. Tym samym jest nieco gorszy od wyniku obserwowanego przed rokiem (o 0,5 pp.), natomiast w porównaniu do stycznia 2005 r. zaobserwowano poprawę o 8,3 pp.

Dalszy wzrost wykazywało w styczniu saldo ocen zmian ogólnej sytuacji gospodarczej kraju (w ostatnich 12 miesiącach). Obecny wynik -21,9 jest wyższy od grudniowego o 2,2 pp., co oznacza korzystną różnicę, odpowiednio 1,0 oraz 18,6 pp., w stosunku do analogicznego miesiąca 2006 i 2005 r.

Nastawienie konsumentów w zakresie oczekiwanych (w najbliższych 12 miesiącach) zmian sytuacji gospodarczej kraju było w styczniu nieco gorsze niż w poprzednim miesiącu (przy różnicy 0,9 pp.) i przyjęło wartość -14,6, tj. o 12,5 pp. gorszą niż w styczniu 2006 r. i o 3,5 pp. lepszą niż w tym samym miesiącu 2005 r.

Oceny obecnych możliwości dokonywania poważniejszych zakupów kształtują się w styczniu bardziej optymistycznie niż w poprzednim miesiącu. Wartość wskaźnika wynosi -1,8, co oznacza poprawę o 5,2 pp. Jest to najlepszy wynik w ciągu całego okresu realizacji badania. Porównanie z wynikami sprzed roku oraz sprzed dwóch lat (w relacji do analogicznego miesiąca) wykazuje przy tym poprawę rzędu 11,5 oraz 16,9 pp.

W styczniu, podobnie jak to miało miejsce przez dziesięć kolejnych miesięcy, począwszy od marca ubiegłego roku, zmalały obawy przed wzrostem poziomu bezrobocia. Wartość wskaźnika obniżyła się o 5,1 pp. (względem poprzedniego miesiąca) i wynosi obecnie -11,0. Tym samym jest to najlepszy wynik w ciągu całego okresu realizacji badania i podobnie jak to miało miejsce w ostatnim kwartale 2006 r. liczba konsumentów wyrażających opinie pozytywne jest większa od liczby osób nastawionych negatywnie. Przebieg zmian w dłuższym okresie czasu, obejmującym kolejno lata 2006 i 2005, również kształtuje się pomyślnie, a odnotowany w tym czasie spadek obaw wyraża się różnicą odpowiednio 21,8 i 32,5 pp. (porównując wyniki w analogicznych miesiącach).

Przewidywania konsumentów w zakresie możliwości oszczędzania pieniędzy w okresie najbliższych 12 miesięcy poprawiły się względem poprzedniego miesiąca o 1,9 pp., przyjmując poziom -43,4. Korzystna różnica w stosunku do wyników uzyskanych w 2006 i 2005 r. wynosi więc odpowiednio 5,8 oraz 10,6 pp. - biorąc pod uwagę styczniowe notowania.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: wskaźniki | nastroje
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »