Drogi i kolej za pieniądze UE

Regiony przeznaczają najwięcej funduszy unijnych na inwestycje kolejowe i drogowe - wynika z badania Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, którego wyniki przedstawiono na poniedziałkowej konferencji prasowej.

Do 31 czerwca 2006 r. łączna kwota wsparcia z UE na te inwestycje dla czterech podregionów: ciechanowsko-płockiego, chełmsko- zamojskiego, gorzowskiego i poznańskiego wyniosła 40 proc. z 2,3 mld zł całego wsparcia. Pozostałe 60 proc. środków unijnych podregiony przeznaczyły na projekty z zakresu rolnictwa, ochrony środowiska, przedsiębiorczości i edukacji.

Najwięcej projektów - bo 79 proc. z ponad 5,5 tys. zrealizowanych w tym okresie - przeprowadził sektor rolny i rybacki.

Autorzy badania podkreślili, że gminy realizują średnio od 2-3 projektów, a powiaty 7. Były jednak gminy, które nie zrealizowały żadnego projektu - 29 gmin w podregionie chełmsko-zamojskim i 19 w ciechanowsko-płockim.

Reklama

Największymi beneficjentami funduszy unijnych - jak wskazywali eksperci - są jednostki samorządu terytorialnego. Do końca czerwca ub.r. otrzymały prawie 53 proc. całego wsparcia unijnego dla czterech podregionów. W dalszej kolejności znalazły się jednostki budżetowe, rolnicy oraz przedsiębiorcy.

Zdaniem ekspertów, najmniejsze wsparcie z UE otrzymują mikroprzedsiębiorstwa. Natomiast duże firmy, pomimo małej ilości realizowanych projektów, pochłaniają większą część środków unijnych.

Badanie przeprowadziła firma doradztwa gospodarczego Proksen na zlecenie resortu rozwoju regionalnego.

INTERIA.PL/PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »