Duże zmiany dla rowerzystów. Kask podczas jazdy będzie obowiązkowy?

- Postanowiłem, że poddamy konsultacjom z ekspertami oraz konsultacjom społecznym przepisy dotyczące obowiązku noszenia kasku podczas poruszania się przez dzieci rowerami i hulajnogami elektrycznymi - zapowiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak podczas czwartkowej konferencji w Rawie Mazowieckiej. Minister zaznaczył, że podobne prawo funkcjonuje w większości państw europejskich, w tym w Szwecji, Francji i Czechach.

Obowiązkowy kask na rowerze i hulajnodze? Minister zapowiada zmiany

Prawo ruchu drogowego w Polsce nie nakłada obowiązku noszenia kasku podczas jazdy na rowerze. Trwają jednak dyskusje nad jego zmianą - w pierwszej kolejności ma ona objąć osoby, które nie ukończyły 18 roku życia. "Postanowiłem, że poddamy konsultacjom z ekspertami oraz konsultacjom społecznym przepisy dotyczące obowiązku noszenia kasku podczas poruszania się przez dzieci rowerami i hulajnogami elektrycznymi" - poinformował w czwartek minister infrastruktury Dariusz Klimczak. 

Reklama

Minister zaznaczył, że obowiązek taki nałożyło wiele krajów Unii Europejskiej, a noszenie kasku znacząco zwiększy bezpieczeństwo na polskich drogach. Zmiany w prawie mają zostać poddane konsultacjom ze środowiskiem lekarskim oraz Rzecznikiem Prawd Dziecka i ekspertami ruchu drogowego. We wpisie na platformie X minister zapowiedział również, że obywatele będą mieli okazję wyrazić swoje zdanie podczas konsultacji społecznych, a wprowadzenie nowych przepisów poprzedzi kampania informacyjna. "Wszystkie te osoby zapraszam do konsultacji, które będzie organizowało ministerstwo infrastruktury" - wyjaśnił.  

Prawo nakazujące dzieciom noszenie kasku podczas jazdy na rowerze zostało wprowadzone m.in. w Szwecji i we Francji. W Szwecji dzieci i młodzież do 15. roku życia muszą nosić kask podczas jazdy rowerem lub rowerem elektrycznym. Za złamanie przepisu grozi mandat w wysokości 500 koron (ok. 192 zł). We Francji od 2017 roku kaski są obowiązkowe dla dzieci poniżej 12. roku życia, zarówno kierujących rowerem, jak i przewożonych, a za ich brak grozi grzywna do 750 euro.  

Będą ograniczenia dla hulajnóg? Rząd zapowiada zmiany

Podczas rozmowy z PAP minister Klimczak poinformował również, że trwają prace nad zmianami w prawie dotyczącym hulajnóg elektrycznych. Rząd rozważa podwyższenie wieku, od którego dopuszczalne jest poruszanie się tymi jednośladami.  

Jaki pisze "Dziennik Gazeta Prawna", w samym 2025 roku odnotowano 130 zdarzeń z udziałem hulajnóg. W 60 proc. z nich brały udział dzieci do 17 roku życia. Jednoślady są najczęstszymi uczestnikami wypadków drogowych w Warszawie - wynika z Raportu Bezpieczeństwa za 2024 rok, opublikowanego przez Zarząd Dróg Miejskich. Po raz pierwszy w historii zdarzenia z udziałem hulajnóg, rowerów i motorowerów stanowiły ponad połowę wszystkich wypadków drogowych w stolicy. 

"Podobnie, jak w przypadku rowerów, policja promuje stosowanie kasków przez użytkowników hulajnóg elektrycznych, zwłaszcza osoby młode. Prawny obowiązek noszenia kasków obecnie nie istnieje, jednak służby apelują o ich używanie jako element zwiększający szansę przeżycia i zmniejszający ciężkość obrażeń" - podkreślił nadkom. Robert Opas z Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji. 

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: rowerzyści
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »