Dwa razy mniej strat

Od początku roku do końca sierpnia górnictwo węgla kamiennego straciło netto 1 mld 17 mln zł - poinformowała Państwowa Agencja Restrukturyzacji Górnictwa Węgla Kamiennego. To przeszło dwukrotnie mniej niż w tym samym okresie ub.r.

Od początku roku do końca sierpnia górnictwo węgla kamiennego straciło netto 1 mld 17 mln zł - poinformowała Państwowa Agencja Restrukturyzacji Górnictwa Węgla Kamiennego. To przeszło dwukrotnie mniej niż w tym samym okresie ub.r.

Od grudnia 1999 roku - z wyjątkiem kwietnia - górnictwo nie przynosi już strat na podstawowej działalności, czyli sprzedaży węgla. Tzw. średnia akumulacja, czyli różnica między kosztem wydobycia a ceną węgla jest dodatnia i za 8 miesięcy tego roku wyniosła 2,07 zł na tonie (w sierpniu ub.r. do każdej tony dopłacało się ponad 21 zł). Od początku tego roku górnictwo zarobiło na sprzedaży węgla prawie 144 mln zł.

Jednak wynik finansowy netto kopalń jest ujemny. Powodem tego są nadal wysokie koszty finansowe kopalń i spółek węglowych oraz konieczność utrzymywania zbędnego majątku i wysokiego zatrudnienia.

Reklama

W końcu sierpnia kwota zobowiązań górnictwa wynosiła 20,8 mld zł, natomiast należności 3,4 mld zł. Zgodnie ze skorygowanym programem naprawy sektora węglowego kopalnie mają wypracować zysk netto najpóźniej w 2002 r. Szacowana na rok bieżący strata netto branży to około 1,8 mld zł. W 1999 r. sektor stracił ponad 3,4 mld zł.

Do końca sierpnia zatrudnienie w kopalniach zmniejszyło się o 11,6 tys. osób. Obecnie pracuje w nich 162 tys. osób. Łącznie od 1998 roku z górnictwa odeszło już 80 tys. ludzi, za dwa lata pracować będzie 128 tys. osób.

Prawo i Gospodarka
Dowiedz się więcej na temat: górnictwa | górnictwo | Netto
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »