EBI pożyczy wkrótce 150 mln EUR

Tylko na rozwój infrastruktury drogowej i kolejowej resort transportu chce wydać do 2015 r. blisko 150 mld zł. Na początek lada dzień podpisana zostanie umowa kredytowa z EBI na 150 mln EUR (510 mln zł). Wkrótce ogłoszona zostanie też krótka lista inwestorów, ubiegających się o rozbudowę Okęcia.

Tylko na rozwój infrastruktury drogowej i kolejowej resort transportu chce wydać do 2015 r. blisko 150 mld zł. Na początek lada dzień podpisana zostanie umowa kredytowa z EBI na 150 mln EUR (510 mln zł). Wkrótce ogłoszona zostanie też krótka lista inwestorów, ubiegających się o rozbudowę Okęcia.

Gość "PB": Jerzy Widzyk, minister transportu i gospodarki morskiej



Szybka rozbudowa lotniska na Okęciu i zaplanowana przez LOT budowa w Warszawie hubu lotniczego to konieczność - twierdzi Jerzy Widzyk, minister transportu i gospodarki morskiej. W przeciwnym razie uprzedzą nas Niemcy, którzy rozbudowują port w Berlinie. Żeby plan mógł się powieść, projekt musi ruszyć jeszcze w tym roku.



Palące Okęcie



- Decyzją Mieczysława Nowaka, tymczasowego kierownika Portu Lotniczego Warszawa Okęcie, I etap konkursu został unieważniony. Obecnie wszystkie oferty są powtórnie rozpatrywane przez komisję przetargową - mówi Jerzy Widzyk.

Reklama

W ciągu kilku najbliższych tygodni powinna zapaść decyzja , który z podmiotów przejdzie do II etapu rywalizacji. W rozgrywce bierze udział sześć ofert złożonych przez Budimex wraz z hiszpańskim Ferrovialem, Mitex z francuskim Bouygues Batiment, austriacki Bau Holding, szwedzką Skanska oraz dwie niemieckie firmy - Hochtief i Bilfinger+Berger.

- Lotnisko na Okęciu powinno być rozbudowane w ciągu czterech lat. Żeby tak się stało, musimy wybrać wykonawcę w ciągu kilku miesięcy - mówi Jerzy Widzyk.



Zdążyć przed Berlinem

-

Zdaniem ministra Widzyka, w najbliższych latach rozegra się batalia o przyszłość nie tylko Okęcia, lecz również PLL LOT.

- Znajdujemy się w kluczowym momencie dla funkcjonowania lotniska i PLL LOT, który zdecydował się na zbudowanie w Warszawie hubu lotniczego z prawdziwego zdarzenia. Żeby pomysł miał szansę powodzenia, to musimy zakończyć to przedsięwzięcie przed rozbudową portu w Berlinie - mówi Jerzy Widzyk.

Plany resortu mogą zostać pokrzyżowane z powodu braku funduszy. Na inwestycję, która ma być finansowana ze środków własnych przedsiębiorstwa oraz kredytów bankowych, potrzeba 300-350 mln USD (1,2-1,4 mld zł).

- Wspólnie z doradcami opracowujemy studium finansowania przedsięwzięcia. Zasada jest prosta. Muszą to być środki pozabudżetowe Ń mówi Jerzy Widzyk.



Znikający PPL



Na pewno decyzję o wyborze inwestora na Okęciu podpisze nowy dyrektor PPL.

- W ciągu kilku dni zdecyduję, kto otrzyma nominację Ń zapewnia Jerzy Widzyk, minister transportu i gospodarki morskiej.

Nowy dyrektor jednak zbyt długo nie zagrzeje miejsca na swoim fotelu.

- Zgodnie z projektem ustawy o restrukturyzacji PPL w przyszłości ta struktura zniknie. Port Lotniczy Warszawa-Okęcie pozostanie odrębnym portem, zaś porty regionalne zostaną przekazane samorządowym władzom regionalnym i gospodarczym - mówi Jerzy Widzyk.

Jego zdaniem, jest szansa, by przekształcenia ruszyły już w przyszłym roku.

- Znajdujemy się w kluczowym momencie dla dalszego rozwoju ruchu lotniczego. Podpisaliśmy już nową umowę o komunikacji lotniczej ze Stanami Zjednoczonymi. Obecnie oczekujemy na stanowisko Unii Europejskiej w kwestii otwartego nieba Ń mówi Jerzy Widzyk.



Kolej na drogi...



Otwarcie ruchu lotniczego wprowadza do gry nowy element - konkurencję na rynku usług lotniczych i naturalną koleją rzeczy - obniżenie cen. Komunikacja lotnicza stanie się więc bardziej konkurencyjna dla innych gałęzi transportu - drogowej i kolejowej. Nie oznacza to, że resort zapomniał o drogach i kolejach.

- W programie dostosowania dróg w Polsce do standardów UE do 2015 roku stwierdzamy, że stan infrastruktury kolejowej jest lepszy niż drogowej i nie potrzebujemy budować nowych linii, lecz modernizować istniejące. Dlatego naszym celem jest zbudowanie do 2015 roku ponad 3 tys. km najwyższej klasy dróg, w tym 1,6 tys. km autostrad oraz zmodernizowanie 12 tys. innych tras (regionalnych, międzyregionalnych i krajowych). Przewidujemy, że projekt pochłonie blisko 150 mld zł, z czego połowę chcemy pozyskać ze środków Unii Europejskiej. Tak się składa jednak, że na duże środki z UE możemy liczyć dopiero po akcesji, więc okres poprzedzający będzie najtrudniejszy. Nie chcemy czekać z założonymi rękami, dlatego myślimy o kredytach zagranicznych w wysokości kilkunastu miliardów złotych - mówi Jerzy Widzyk.



EBI znów w akcji



Jak na razie jednak Polska może liczyć "jedynie" na 200 mln EUR rocznie ze środków przedakcesyjnych ISPA i oczywiście na środki budżetowe.

- Nawet w przypadku ograniczonych zasobów finansowych stwarzamy warunki sprzyjające poprawie infrastruktury. W ciągu najbliższych dni podpiszemy umowę na pierwszą transzę kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego w wysokości 150 mln EUR (docelowo 650 mln EUR). W ciągu czterech lat przeznaczymy pozyskane środki na konkretne projekty modernizacji istniejących dróg w poszczególnych województwach - mówi Jerzy Widzyk.



Pryncypia towarowe



Środki przedakcesyjne trafiają również na koleje.

- Narodowy przewoźnik przechodzi zasadniczą reformę. Do końca czerwca wyodrębnimy z majątku PKP kilkanaście spółek, a później przystąpimy do ich prywatyzacji (oprócz spółki zarządzającej kolejową infrastrukturą). Z przekształceniami PKP nie można zwlekać, ponieważ za chwilę zaczniemy rozmawiać z UE o liberalizacji rynku kolejowego - mówi Jerzy Widzyk.

Na razie jednak to właśnie kierowany przez niego resort decyduje, której z firm przyzna koncesję na wykonywanie przewozów kolejowych.

- Z góry zaznaczam, że nie zliberalizujemy rynku przewozów towarowych przed sprzedażą wyodrębnionej z PKP spółki Cargo. Jej prywatyzacja jest kluczowym elementem oddłużenia przedsiębiorstwa - mówi Jerzy Widzyk.

Ze środków prywatyzacyjnych zostanie spłacone zadłużenie PKP, które obecnie przekracza 7,3 mld zł.

Puls Biznesu
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »