EBOR sypnie pod terminal
Prezes Polskiego LNG Zbigniew Rapciak podpisał list intencyjny z EBOR-em i z dziesięcioma bankami komercyjnymi na finansowanie budowy terminala LNG w Świnoujściu - podano w komunikacie przed konferencją prasową.
"List intencyjny z EBOR-em został podpisany na kwotę dofinansowania w wysokości do 200 mln euro" - napisano w materiałach. Podpisano również umowy z dziesięcioma bankami komercyjnymi. "Każdy bank zadeklarował gotowość współfinansowania budowy terminala kwotą minimum 75 mln euro, co łącznie daje kwotę ponad 750 mln euro" - podano przed konferencją.
Organizatorami finansowania są PKO BP i Pekao SA. Poza nimi w projekt zaangażowane są: BGK, Bank od Tokyo-Mitsubischi, Bank Caja de Madrid, Bank Credit Agricole, BNP Fortis, Bank La Caixa Barcelona, Bank Nordea i Societe Generale. "Finansowanie z EBOR oraz banków komercyjnych będzie zrealizowane w formie długoterminowego programu emisji obligacji projektowych, wyemitowanych przez Polskie LNG" - napisano w komunikacie.
Koszt budowy terminala LNG w Świnoujściu może być niższy od wcześniejszych szacunków inwestora, czyli 600 mln euro - poinformował w środę dziennikarzy Jan Chadam, przewodniczący rady nadzorczej spółki Polskie LNG, która buduje terminal."Szacujemy, że koszt budowy terminalu będzie niższy niż 600 mln euro" - powiedział Chadam.Wcześniej Polskie LNG szacowało, że koszt budowy terminala będzie zbliżony do podobnych tego typu inwestycji już zrealizowanych w Europie i może wynieść 600-700 mln euro.
"Nasze szacunki były przeprowadzone dwa lata temu, czyli w szczycie koniunktury budowlanej" - powiedział Chadam. Według przewodniczącego, faktyczne koszty budowy będą znane w maju tego roku, po otwarciu ofert cenowych, które przedstawią inwestorzy.Budowa terminalu rozpocznie się w drugiej połowie tego roku. Oddanie do użytku zaplanowano na 30 czerwca 2014 roku.