Ekspansja medialna Axel Springera

Wiele kontrowersji budzi przejęcie przez niemieckiego giganta wydawniczego Axel Springer kontroli nad jedną z dwóch największych niemieckich spółek telewizyjnych ProSiebenSat.1. Obawy dotyczą wpływu, jaki ta fuzja może mieć na kształtowanie opinii publicznej i pluralizm mediów w Niemczech.

Wiele kontrowersji budzi przejęcie przez niemieckiego giganta wydawniczego Axel Springer kontroli nad jedną z dwóch największych niemieckich spółek telewizyjnych ProSiebenSat.1. Obawy dotyczą wpływu, jaki ta fuzja może mieć na kształtowanie opinii publicznej i pluralizm mediów w Niemczech.

Jak donosi "Stern", fuzji obawiają się politycy z Socjaldemokratycznej Partii Niemiec. Jej przewodniczący Ludwig Stiegler powiedział "Spieglowi", że przejęcie może doprowadzić do kształtowania się opinii publicznej w duchu konserwatywnym. Dodatkowo niepokój dotyczy powstania w Niemczech 2 gigantycznych spółek telewizyjnych, co w przyszłości może powodować ostrą rywalizację między nimi - dywaguje Peter Golz, ekspert do spraw radia i telewizji.

Przejęcie nie jest jeszcze faktem - przeszkodą może być przede wszystkim zgoda niemieckiego urzędu antymonopolowego lub Komisji Europejskiej. Władze antymonopolowe chcą dokładnie zbadać całe prawo, obawiają się kartelizacji rynku medialnego, a także ewentualnego wpływu na rynek reklam.

Reklama

Axel Springer jest największym wydawcą gazet w Europie, właścicielem 120 tytułów - w Niemczech posiada m.in. "Bild", "Welt" i ""Hoerzu". W Polsce jest wydawcą m.in. dziennika "Fakt" oraz tygodnika "Newsweek".

Eksperci uważają, że ekspansja niemieckiego giganta na rynki zagraniczne ulegnie spowolnieniu, lecz dywagują, że w dłuższej perspektywie, po zakupie telewizji, Axel Springer zwiększy swoje obroty, co może spowodować, że znowu skupi się na zagranicznych inwestycjach.

ProSieben i Sat.1 jest koncernem medialnym mniejszym tylko od Bertelsmanna. Do Bertelsmanna należą m.in. kanały RTL, RTL II, Vox, Super RTL i n-tv. ProSiebenSat.1 wyprzedza jednak spółki telewizyjne Bertelsmanna pod względem udziału w rynku przychodów reklamowych.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: przejęcie | ekspansja
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »