Eksperci sugerują zmianę w projekcie lotniska Obice
Eksperci Komisji Europejskiej (KE), badający zasadność ewentualnej realizacji projektu budowy regionalnego portu lotniczego w Obicach koło Kielc, po środowej wizji lokalnej zasugerowali inwestorowi skrócenie o 700 m zaprojektowanego pasa startowego.
Samorząd Kielc zabiega o 39 mln euro europejskiego dofinansowania budowy lotniska dla regionu świętokrzyskiego.
Jak poinformował marszałek województwa Adam Jarubas, eksperci z Brukseli koncentrowali się na analizie technicznych, merytorycznych i ekonomicznych aspektów przedsięwzięcia. Ich zdaniem, dla portu, który ma skomunikować region świętokrzyski - zgodnie z założeniami projektu - z krajami europejskimi i północną Afryką, wystarczający byłby pas o długości 2,1 tys. m. Według specjalistów, "długość pasa generuje bardzo duże koszty".
Wicemarszałek świętokrzyski Marcin Perz powiedział, że zarząd województwa będzie przekonywał samorząd Kielc, by zmienił założenia do projektu i zdecydował o skróceniu pasa startowego.
Jak wyjaśnił, pas o długości 2,1 tys. m umożliwia starty i lądowania samolotów tanich linii lotniczych, m.in. boeingów 737 i airbusów. "Na obecnym etapie najważniejsze jest zdobycie przychylności KE i prawie 40 mln euro" - uzasadnił Perz stanowisko zarządu regionu.
John Oakshott, jeden z ekspertów, w rozmowie z dziennikarzami ujawnił, że zespół wywiezie "bardzo pozytywne odczucia" z Kielc. W czasie wizyty obejrzał on tereny pod projektowany port lotniczy, a także Targi Kielce, zainteresowane szybkim powstaniem obiektu, oraz lotnisko Aeroklubu w Masłowie koło Kielc.
Oakshott podkreślił płaskie ukształtowanie terenu koło Obic i fakt, że nie sąsiaduje on z zakładami przemysłowymi ani osiedlami mieszkaniowymi.
"Niemal na każdym kroku mogliśmy przekonać się, jak wszyscy bardzo chcą powstania tego lotniska" - przyznał gość z Brukseli. Zapowiedział, że KE otrzyma raport ekspertów za miesiąc, a w wersji wstępnej będzie on gotowy do 10 listopada.
Z przygotowanego przez brytyjską firmę Ove Arup & Partners International Ltd opracowania nt. lotniska wynika, że regionalny port lotniczy w podkieleckich Obicach osiągnąłby pierwsze zyski - według scenariusza pesymistycznego - w 2024 roku, a według optymistycznego - w 2016 roku. Za 20 lat z Obic miałoby korzystać - w wariancie pesymistycznym - dwa mln pasażerów rocznie, w optymistycznym - pięć mln.
Brytyjska firma oceniła, że koszt inwestycji wyniesie ponad 160 mln euro.
Zdaniem prezydenta Kielc Wojciecha Lubawskiego, lotnisko w Obicach mogłoby obsłużyć pierwszych pasażerów w 2011 lub 2012 r. Jeśli UE nie dofinansuje inwestycji, miasto zamierza poszukać inwestora.
Komisja Europejska zatwierdziła 15 polskich regionalnych programów operacyjnych. Z ostateczną zgodą wstrzymuje się odnośnie programu operacyjnego dla woj. świętokrzyskiego. KE czeka na ekspertyzę dotyczącą rentowności planowanego lotniska; ma wątpliwości co do ekonomicznego sensu tego przedsięwzięcia, m.in. z uwagi na względnie bliskie sąsiedztwo lotnisk w Krakowie, Warszawie i Katowicach.