Eksport naszą ostoją

W 2005 roku polskie firmy wyeksportowały towary za 89,3 mld dolarów. Wyjątkowo silny złoty nie spowolnił tempa eksportu, zaś niektórym przedsiębiorcom ułatwił sprowadzenie nowych technologii z zagranicy po wyjątkowo korzystnych cenach.

W 2005 roku polskie firmy wyeksportowały towary za 89,3 mld dolarów. Wyjątkowo silny złoty nie spowolnił tempa eksportu, zaś niektórym przedsiębiorcom ułatwił sprowadzenie nowych technologii z zagranicy po wyjątkowo korzystnych cenach.

Najnowsze dane GUS rysują optymistyczny obraz - coraz więcej produktów sprzedajemy za granicę. Polskie firmy zdobywają nowe rynki, uczestniczą w targach i coraz odważniej zachęcają zagranicznych klientów. W ciągu ostatnich pięciu lat wartość eksportu podwoiła się z 34,4 mld euro w 2000 roku do 71,4 mld euro w 2005.

Eksporterzy nieustannie poszukują sposobów obniżenia kosztów przy jednoczesnym polepszeniu jakości. Obecnie, dzięki silnemu złotemu sprowadzają najnowsze technologie po wyjątkowo korzystnych cenach. To z kolei pozwala na poszerzenie asortymentu i zaspokojenie potrzeb nowych rynków zbytu. Według badań NBP udział importu w kosztach firm był najwyższy w historii.

Reklama

W przeliczeniu na dolary, w 2005 roku krajowe firmy wyeksportowały towary za prawie 89,3 mld USD. Wartość polskiego eksportu ciągle rośnie, w 2005 roku zwiększyła się o 21,1% (licząc w USD) w porównaniu do 2004.

Kierunki polskiego eksportu w 2005
Rynek                 mln PLN   mln USD   mln EUR    % 
Kraje rozwinięte    241 399,5  74 753,1  59 700,7   83,6 w tym UE            222 964,0  69 035,4  55 149,1   77,2 w tym strefa euro  156 495,0  48 484,5  38 702,0   54,2
Europa Środkowo-Wsch 28 907,0  8 921,4    7 152,1   10,0
Rozwijające się      18 375,8  5 672,4    4 541,0    6,4
 Całość             288 682,3 89 346,9   71 393,8  100,0

Żródło: GUS

W 2005 roku wymiana towarowa koncentrowała się na obrotach z krajami rozwiniętymi, których udział w eksporcie ogółem wynosił 83,6%. W tym samym okresie obroty handlowe z Unią Europejską stanowiły około 77,2% całego eksportu oraz 65,6% wartości polskiego importu. Najważniejszym partnerem handlowym Polski są od wielu lat niezmiennie Niemcy, których udział w całości polskiego eksportu w 2005 roku wyniósł 28,2%, a 24,7% w przypadku importu.

Polski eksport opiera się na kilku kluczowych gałęziach przemysłu. W porównaniu do roku 2004, eksport żywności zwiększył się o 20% w pierwszych 9 miesiącach 2005. W tym samym okresie, w wyniku inwestycji zagranicznych i międzynarodowej współpracy produkcyjnej przemysł samochodowy zwiększył eksport o 21%. Istotny jest także eksport mebli, części i akcesoriów samochodowych, statków i wyrobów z tworzyw sztucznych. Maleje sprzedaż węgla i koksu, która przez 3 kwartały 2005 przyniosła nieco ponad 3% wpływów z eksportu.

Wśród głównych partnerów handlowych Polski, najwyższą dynamikę obrotów odnotowano w eksporcie do Rosji, Republiki Czeskiej, Wielkiej Brytanii, Ukrainy i Francji, w imporcie natomiast - z Rosji, Chin i Belgii.

Struktura polskiego eksportu 
             2004  2005
 
Niemcy       30,2  28,2
Francja       6,1   6,2
Włochy        6,1   6,1
W. Brytania   5,4   5,6
Czechy        4,3   4,5
Rosja         3,7   4,4
Niderlandy    4,3   4,2
Szwecja       3,5   3,1
Belgia        3,2   3,0
Ukraina       2,8   2,0

Źródło: GUS

Obroty z pierwszą dziesiątką naszych partnerów handlowych stanowiły 68,2% eksportu (w 2004 r. było to 69,4%) i 67,1% importu ogółem (odpowiednio 66,1%).

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: polskie firmy | Polskie | firmy | towary | eksport | GUS
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »