Eksporterzy i browary poprawiają wyniki

Korzystnymi wynikami finansowymi za III kwartał powinny pochwalić się dzięki upalnemu latu przede wszystkim browary. Dobrze wypadną także firmy produkujące na eksport, które korzystają na tegorocznym osłabieniu złotego w stosunku do euro. Jednak na trwalsze sygnały poprawy koniunktury gospodarczej musimy jeszcze poczekać.

Korzystnymi wynikami finansowymi za III kwartał powinny pochwalić się dzięki upalnemu latu przede wszystkim browary. Dobrze wypadną także firmy produkujące na eksport, które korzystają na tegorocznym osłabieniu złotego w stosunku do euro. Jednak na trwalsze sygnały poprawy koniunktury gospodarczej musimy jeszcze poczekać.

Pierwsze raporty finansowe za III kwartał opublikowane w poniedziałek okazały się zaskakująco dobre. O 50% wzrósł - w porównaniu z III kwartałem 2001 r. - zysk netto Frantschach Świecie, o 159% Stomilu Olsztyn, a aż o 380% wyższy zysk operacyjny pokazała Fabryka Mebli Forte. Czyżby oczekiwana poprawa wyników giełdowych spółek, dająca nadzieję na trwalsze ożywienienie gospodarcze, wreszcie nadeszła?

- Nie spodziewam się po wynikach III kwartału specjalnych rewelacji. Poprawa może dotyczyć wybranych spółek, a na ich wyniki wpływ będzie mieć sezonowość sprzedaży. Na przykład browary mają za sobą udany okres - powiedział Waldemar Bojara, doradca inwestycyjny DM BOŚ. Spodziewana poprawa sytuacji spółek eksportowych to pochodna korzystniejszych notowań euro (średni kurs euro utrzymał się przez 3 kwartały br. w okolicach 3,83 zł, podczas gdy średnie notowania waluty europejskiej przez pierwszych dziewięć miesięcy 2001 r. wynosiły 3,66 zł). Wpływ tego czynnika okazał się bardzo ważny w przypadku wyników opublikowanych w poniedziałek przez Świecie.

Reklama

Fortuna się toczy oponą

Również w przemyśle oponiarskim słabszy złoty korzystnie odbił się na kondycji spółek. Potwierdzają to wyniki Stomilu Olsztyn, któremu udało się zwiększyć zarówno sprzedaż, jak i zyski. Narastająco od początku roku spółka zależna Michelina osiągnęła 992 mln zł sprzedaży (wobec 878 mln zł w analogicznym okresie roku ubiegłego). Znacznie większą dynamiką charakteryzuje się zysk operacyjny i netto. Ten pierwszy wyniósł 165,5 mln zł (i był prawie dwukrotnie wyższy przed rokiem), a drugi 96,3 mln zł (ponad trzykrotny wzrost). - Korzystnie na wyniki firm oponiarskich wpływa kurs euro, którego poziom zapewnia satysfakcjonującą rentowność eksportu. W przypadku Stomilu, plusem jest także redukcja kosztów, w tym kosztów produkcji. Niewykluczone, że pozytywny wpływ na pokazany wynik ma presja akcjonariuszy mniejszościowych, którzy zarzucali Michelinowi transfer zysków - mówi nam Radek Biadoń, analityk branży oponiarskiej w BDM PKO BP.

Raportu finansowego nie opublikowała jeszcze Dębica. Analitycy uważają jednak, że w tym przypadku także można liczyć na znaczną poprawę w stosunku do ubiegłego roku. Ich zdaniem, akcjonariusze obu firm oponiarskich mogą liczyć na dywidendę za 2002 r. - W Dębicy może ona wynieść nawet 4 zł na akcję - uważa R. Biadoń.

Agora poczeka na IV kwartał

Także Fabryka Mebli Forte wymieniła korzystny kurs euro jako jeden z elementów pozwalających na poprawę rentowności. Dodatkowo na jej wyniki wpłynęła sezonowość sprzedaży - spółki meblowe tradycyjnie większość przychodów osiągają w II połowie roku. Przedstawiciele branży mają jednak mieszane odczucia. Wzrost sprzedaży i zamówień w końcówce roku potwierdziły WFM, ale już Swarzędz i Grajewo patrzą na ożywienie bardziej sceptycznie i nie widzą w nim symptomów przełamania dekoniunktury.

Dużą wrażliwością na notowania walutowe charakteryzują się m.in. Amica, Orbis czy Agora. Ta ostatnia spółka może jednak ucierpieć z powodu mocniejszego euro, wzrosły bowiem koszty zakupu papieru (którego notowania również poszły w górę). - Dopiero w IV kwartale, który jest zwykle najlepszy dla branży reklamowej, spodziewamy się poprawy wyników tej spółki - powiedział W. Bojara.

Lato browarów

Poza eksporterami dobrych rezultatów mogą oczekiwać inwestorzy, posiadający akcje browarów. - Po tej branży można spodziewać się dużo dobrego. Efekt tradycyjnie lepszej sprzedaży piwa w okresie wakacyjnym został wzmocniony doskonałą pogodą - uważa Bogna Sikorska, analityk CDM Pekao, która uważa, że najkorzystniej w tym sezonie wypadły Żywiec i Strzelec. Przychody grupy Żywca już w II kwartale wzrosły o 15% w stosunku do 2001 r. Wyniki sprzedaży ilościowej browarów nie są od kilku miesięcy publikowane - jedynie Kampania Piwowarska pochwaliła się, że w sierpniu jej sprzedaż przekroczyła po raz pierwszy w historii 1 mln hl.

Parkiet
Dowiedz się więcej na temat: browary | notowania
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »