Elektromobilność w Polsce. Punkty ładowania nadchodzą
W dniu 31 marca 2022 r. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zakończył nabór wniosków o dotacje na inwestycje w infrastrukturę ładowania pojazdów elektrycznych oraz infrastrukturę tankowania pojazdów wodorem. Zdaniem analityków KPMG problemem jest obecnie czas oczekiwania na przyłącze który może być liczony w latach.
Grupa Polsat Plus i Fundacja Polsat razem dla dzieci z Ukrainy
Zaledwie w ciągu 2 tygodni od rozpoczęcia naboru wyczerpaniu uległ budżet przeznaczony na inwestycje w ultra-szybkie (o mocy nie mniejszej niż 150 kW), ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych. Tak duże zainteresowanie tym segmentem rynku infrastruktury ładowania powinno wpłynąć na uruchomienie wkrótce kolejnych naborów i w efekcie zdecydowanie przyspieszyć rozwój elektromobilności w Polsce.
Na jej rozwój powinien także wpłynąć wprowadzony w 2022 r. obowiązek instalacji przez dużych przedsiębiorców punktów ładowania na parkingach budynków niemieszkalnych takich jak sklepy czy biura. Kluczowe znaczenie będzie mieć jednak możliwość sprawnego przyłączenia punktów ładowania do sieci przez przedsiębiorstwa energetyczne.
Mimo, że większość ładowań samochodów elektrycznych dokonywana jest w domowych garażach, istotną barierą dla rozwoju rynku pozostaje niewielka dostępność ogólnodostępnych punktów ładowania. Co prawda zasięg samochodów elektrycznych ulega sukcesywnemu zwiększeniu, niemniej wydaje się, że dopiero znaczne zwiększenie liczby ogólnodostępnych punktów ładowania w Polsce może zmienić percepcję potencjalnych użytkowników samochodów elektrycznych, jako pojazdów nadających się do wykorzystywania tylko w warunkach miejskich.