Eliminacja konkurencji uderzy w pasażerów
Publiczny transport zbiorowy ma odbywać się na zasadach konkurencji regulowanej, która określi dostęp przedsiębiorców do rynku przewozu osób. Nowe reguły wykonywania usług przewozowych mają też pozwolić na wyeliminowanie z rynku nieuczciwej konkurencji, w tym firm z szarej strefy.
Cele te chce osiągnąć Ministerstwo Infrastruktury, które przygotowało projekt ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Został on właśnie przekazany do KERM. To będzie strategiczny dokument dla przewoźników, zwłaszcza autobusowych, twierdzą autorzy projektu.
Zgodnie z nim przedsiębiorca zajmujący się publicznym transportem będzie mógł otrzymać wyłączność prowadzenia usług przewozowych na określonym terenie. Rozwiązanie takie ma służyć zapewnieniu rentowności przewozów lub zapobieżeniu zwiększenia strat w działalności operatora. Prawo wyłączne przyznane operatorowi dotyczyć ma wykonywania przewozów na jednej konkretnej linii komunikacyjnej, wielu z nich, w całej sieci lub jej części, a nawet dnia tygodnia lub jego pory.
- Autorzy projektu powołują się na rozporządzenie (WE) nr 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z 23 października 2007 r. dotyczące usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego. Przyjęli, że akt ten nakazuje wprowadzenie do polskiego prawa ograniczenia konkurencji na rynku transportu publicznego, czego najjaskrawszym przykładem jest przyznanie wyłącznego prawa świadczenia usług przewozowych - wyjaśnia Piotr Ładoń, prawnik z kancelarii Nowakowski i Wspólnicy.
Jerzy Kowalski, "Gazeta Prawna"