Reklama

Euro 2012: Uważaj na rezerwację przez internet

W Polsce 10, a na Ukrainie o 4 dni więcej, czyli 14 dni - tyle mamy czasu na zwrot rzeczy, która po prostu nam się nie podoba, a kupiliśmy ją w sklepie internetowym. Zarówno w Polsce, jak i na Ukrainie przedsiębiorcy mają określone obowiązki informacyjne.

Rezerwacja przez Internet

W przypadku, gdy wybierasz się na mecz w Polsce czy na Ukrainę i rezerwujesz przez Internet miejsce w hotelu, czy przelot samolotem, zmieniając zdanie nie w każdym przypadku będziesz mógł liczyć na zwrot pieniędzy. W odróżnieniu do zakupu produktów przez Internet - o tym, czy i ile będzie kosztowało anulowanie rezerwacji decyduje przedsiębiorca. Zatem przyjęcie zwrotu biletów samolotowych czy anulowanie rezerwacji i odzyskanie pieniędzy w hotelu zależy tylko od jego dobrej woli. Jednakże zanim wybierzesz hotel, sprawdź dokładnie lokalizację, cenę, wyposażenie pokoju i kategorię. Warto zapytać, czy trzeba zapłacić dodatkowe koszty - np. za klimatyzację, bądź ile wynosi zaliczka. Zawsze żądaj pisemnego potwierdzenia rezerwacji.

Reklama

Przed zamówieniem hotelu, warto sprawdzić opinie na forach internetowych itp. Jeśli po przybyciu na miejsce okaże się, że pokój nie jest taki, jak na zdjęciach, czy zgodny z zapewnieniami obsługi, masz prawo do reklamacji. Złóż ją od razu - na piśmie kierownikowi obiektu. Warto pamiętać o tym, że nie możesz reklamować niezgodnego z umową pokoju, gdy korzystasz z oferty innego konsumenta - np. wynajmiesz kwaterę prywatną w. Możesz składać reklamację, gdy rezerwujesz miejsce w obiekcie, który prowadzi przedsiębiorca - osoba prowadząca działalność gospodarczą.

Zamówienie przez Internet

Na witrynach sklepów internetowych ukraińskich i polskich muszą się znaleźć obowiązkowe informacje przede wszystkim o: imieniu i nazwisku, danych teleadresowych, sposobie składania reklamacji i zwrotów. Każdy sprzedawca musi rzetelnie informować o cenie oferowanego produktu, doliczając koszty dostawy. Podane ceny muszą być cenami brutto, czyli zawierającymi podatek VAT. Wszystkie te dane muszą zostać potwierdzone konsumentowi na piśmie, a na Ukrainie dodatkowo mailowo - najpóźniej w chwili złożenia zamówienia.

Zwrot produktu zakupionego w sieci

Na rezygnację z produktu kupionego przez Internet, który po prostu ci się nie podoba masz: 10 dni, jeżeli kupujesz od polskiego sprzedawcy, 14 dni - od ukraińskiego. Odsyłasz produkt wraz z informacją o tym, że odstępujesz od umowy kupna-sprzedaży. Najlepiej zrobić to listem poleconym za zwrotnym poleceniem odbioru lub za pośrednictwem kuriera.

Jednakże warto wiedzieć, że czas na zrezygnowanie z zakupów może być dłuższy. Dotyczy to sytuacji, w których sklep nie potwierdził wymaganych przez prawo danych np. ostatecznej ceny. Wówczas na rezygnację z kontraktu masz trzy miesiące w Polsce i 90 dni na Ukrainie.

Podobnie, jak w przypadku reklamacji, zrezygnować z zakupów w Internecie można tylko wtedy, gdy zakup został dokonany od przedsiębiorcy. Natomiast jeśli korzystasz z oferty innego konsumenta - to on decyduje, czy przyjmie zwrot. W sytuacji, gdy dostaniesz rzecz bezwartościową, której nie zamawiałeś - powinieneś sprawę zgłosić na policję, ponieważ najprawdopodobniej możesz mieć do czynienia z oszustem.

Gdzie po pomoc?

W przypadku problemów związanych z odrzuceniem reklamacji przez lokalnego sprzedawcę, kłopotów ze znajomością polskiego czy ukraińskiego prawa konsumenckiego, można liczyć na pomoc:

W Polsce: rzeczników konsumentów, organizacji konsumenckich, możesz także zadzwonić pod bezpłatny numer infolinii konsumenckiej, pod którym udzielane są bezpłatne porady prawne 800 007 707 - jest to infolinia dostępna z telefonów stacjonarnych oraz komórkowych z terytorium Polski, od poniedziałku do piątku od godziny 9:00 do 17:00. W czasie rozgrywek piłkarskich obsługa zapewniona będzie także w języku angielskim. Porad udziela także Europejskie Centrum Konsumenckie.

Na Ukrainie: Ukraińskiej Federacji Wszystkich Konsumentów Pulse (pracownicy posługują się także językiem angielskim), regionalnych urzędów konsumenckich.

www.SerwisPrawa.pl

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »