FIAT i GM tworzą spółkę w Bielsku-Białej
Fiat i General Motors zainwestują ponad 1 mld złotych w uruchomienie produkcji silników wysokoprężnych w Bielsku-Białej. Będą one wytwarzane w zakładach, w których obecnie powstają samochody Fiata. Niebawem ich produkcja zostanie przeniesiona do Tychów.
Ponad 1 mld złotych kosztować będzie uruchomienie produkcji silników wysokoprężnych JTD w Bielsku-Białej. Będą one wytwarzane w fabryce, którą jeszcze opuszczają samochody osobowe Fiata. Według Macieja Brzozowskiego z Fiat Polska, docelowo produkcja wyniesie 460 tys. silników rocznie. Większość silników trafi na eksport. W Bielsku będą wytwarzane również skrzynie biegów.
Produkcję uruchomi spółka joint-venture, utworzona przez firmy Fiat i General Motors. Według Macieja Brzozowskiego, rozmowy finalizujące jej powstanie zakończą się do sierpnia, a w Polsce rozpocznie działalność wczesną jesienią tego roku. Plany przewidują również utworzenie podobnej spółki zajmującej się zakupami na potrzeby produkcyjne. Powołanie w Europie spółek joint-venture pomiędzy oboma koncernami przewidywało porozumienie podpisane 13 marca 2000 roku.
Przywileje podatkowe
Projekt produkcji silników wysokoprężnych w Bielsku-Białej został zgłoszony przez Fiata w ubiegłym roku. Włosi uwarunkowali jednak rozpoczęcie produkcji w tym mieście od możliwości uzyskania korzystnych przywilejów podatkowych. Okazję do tego stworzyła decyzja Rady Ministrów z 30 czerwca tego roku, włączająca teren bielskiej fabryki Fiata (ok. 35 ha) do Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. W drugiej połowie lipca ma się ukazać rozporządzenie w tej sprawie, podpisane przez ministra gospodarki.
- Firmy, które zainwestują do końca tego roku w KSSE, mogą liczyć na dziesięcioletnie zwolnienia z płacenia podatku dochodowego. Później do końca istnienia strefy (czyli do roku 2016) będą mogły skorzystać z 50-proc. ulgi - mówi Piotr Wojaczek, prezes KSSE.
Rozszerzenie KSSE związane jest z planami przeciwdziałania negatywnym skutkom utraty przez Bielsko-Białą statusu województwa oraz stworzenia warunków ułatwiających powstanie nowych miejsc pracy dla osób przewidzianych do redukcji w Fiat Auto Poland.
Auta tylko w Tychach
Pracę w nowym zakładzie znaleźć ma 1-1,2 tys. osób spośród ponad 3-tys. załogi bielskiej fabryki. Piotr Wojaczek ma nadzieję, że w rozszerzonej KSSE pojawią się również kooperanci Fiata, co w sumie może dać ponad dwa tysiące nowych miejsc pracy. To szansa dla osób, które stracą zatrudnienie w tym roku w fabryce Fiata w Bielsku-Białej. W ciągu ostatnich tygodni w Bielsku zwolniono już kilkaset osób. Niektórym z nich zaproponowano już pracę w tyskim zakładzie Fiata.
Restrukturyzacja zatrudnienia w firmie Fiat Auto Poland związana jest w pierwszym etapie z planami przeniesienia produkcji samochodów do Tychów. Będą tam wytwarzane modele Palio Weekend, Uno i Siena. Przeniesienie produkcji ma nastąpić po postoju remontowym w bielskiej fabryce, którego zakończenie planowane jest na połowę sierpnia.
Bogusław Cieślar z Fiat Auto Poland tłumaczy plany przeniesienia produkcji do Tychów koniecznością obniżenia kosztów wytwarzania poprzez stworzenie jednego ośrodka produkcyjnego w Polsce.
Bez maluchów
Kolejne zwolnienia w Bielsku-Białej związane będą z planami zakończenia w tym roku produkcji Fiata 126. Nie wykluczone, że nastąpi to jeszcze na jesieni. Sprzedaż maluchów systematycznie spada i od dłuższego czasu planowane jest definitywne zamknięcie ich produkcji. Do końca maja tego roku sprzedano 5,4 tys. sztuk Fiata 126 EL, o 4,3 tys. mniej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.