Firmy odwracają się od PKOl. Komitet traci kolejne umowy sponsorskie

Krajowa Grupa Spożywcza oraz energetyczny gigant Enea postanowiły zakończyć współpracę sponsoringową z Polskim Komitetem Olimpijskim - ustalił portal Wirtualnemedia.pl. Przypomnijmy, zaledwie wczoraj informowaliśmy, że Orlen, największy sponsor polskiego ruchu olimpijskiego, wstrzymał przelewy na PKOl wobec mnożących się medialnych kontrowersji wokół działalności tej organizacji pod rządami prezesa Radosława Piesiewicza. Wcześniej umowy z PKOl wypowiedział kolejowy przewoźnik PKP Intercity i narodowe linie lotnicze PLL LOT.

Krajowa Grupa Spożywcza, właściciel marki Polski Cukier, miała podpisaną umowę z PKOl na lata 2023-2027. Została ona zawarta w sierpniu ubiegłego roku. Na mocy tejże umowy KGS i Polski Cukier mogły używać m.in. tytułów "Sponsora Polskiego Komitetu Olimpijskiego", "Sponsora Polskiej Reprezentacji Olimpijskiej Paryż 2024" czy "Sponsora Polskiej Reprezentacji Olimpijskiej Mediolan-Cortina 2026". Portal Wirtualnemedia.pl podaje, powołując się na własne ustalenia, że umowa ta wygaśnie wcześniej - z końcem września.

PKOl traci kolejnego dużego sponsora. To Krajowa Grupa Spożywcza

"W wyniku przeprowadzonych analiz działalności spółki w obszarze sponsoringu sportu w ostatnich latach, Krajowa Grupa Spożywcza podjęła decyzję o rozwiązaniu umowy sponsoringowej z Polskim Komitetem Olimpijskim (PKOl), która została wypowiedziana w sierpniu i obowiązuje do końca września 2024 roku" - taką informację przekazała portalowi, a także Polskiej Agencji Prasowej, Kalina Brzozowska, starsza specjalistka ds. PR w biurze komunikacji Krajowej Grupy Spożywczej.  

Reklama

Według przedstawicielki KGS, trendy na światowych rynkach dotyczące segmentów, w których działa Grupa, wymuszają na niej optymalizację kosztów, w tym także przegląd i ograniczenie wydatków na działania marketingowe i promocyjne. "Od początku swojej działalności Krajowa Grupa Spożywcza dała się poznać jako uznany i ceniony mecenas sportu w wymiarze regionalnym oraz ogólnopolskim, wspierając wiele ważnych inicjatyw społecznych w tym obszarze. Z uwagi na szacunek dla polskich sportowców, zarząd spółki podjął decyzję o zakończeniu współpracy z PKOl dopiero po zakończeniu Igrzysk Olimpijskich w Paryżu" - dodała Brzozowska.

Enea wycofuje się ze sponsorowania PKOl. Umowa wygaśnie z końcem roku

Polskiego Komitetu Olimpijskiego nie będzie też już sponsorować Enea, państwowy gigant energetyczny. Z PKOl spółka miała podpisaną umowę obowiązującą do września 2027. Jednak w ubiegłym tygodniu kontrakt został wypowiedziany - ze skutkiem na koniec 2024 roku.

"Spółka podjęła tę decyzję po dokonaniu corocznego przeglądu działań sponsoringowych. Taka analiza wynika z wytycznych zawartych w dokumencie "Dobre praktyki w zakresie działalności sponsoringowej przez spółki z udziałem Skarbu Państwa" oraz jest zgodna z wewnętrznymi regulacjami Enei" - tak skomentowała decyzję Enei Berenika Ratajczak, rzeczniczka prasowa firmy. Jej wypowiedź cytuje m.in. PAP.

Ratajczak przekazała też portalowi Wirtualnemedia.pl i PAP, że Enea jest w trakcie tworzenia nowej strategii sponsoringowej, która wprowadzi inne niż dotychczas zasady wspierania sportu zawodowego, w tym olimpijskiego, przez spółkę. "Nasze obecne działania już dostosowujemy do nowej strategii, tym samym ograniczając również koszty podejmowanych działań sponsoringowych. Stąd też rezygnacja z niektórych projektów" - powiedziała. 

Co z pozostałymi sponsorami PKOl?

Portal Wirtualnemedia.pl przypomina, że wśród sponsorów PKOl jest jeszcze inny państwowy potentat w dziedzinie energetyki - Tauron, a także firma deweloperska Profbud i biuro podróży Itaka.

Tauron nie odpowiedział na pytania serwisu o jego dalsze plany związane ze wspieraniem PKOl. Za to firma Profbud, która miała przekazać mieszkania medalistkom z Paryża - m.in. Aleksandrze Mirosław i Julii Szeremecie - podkreśliła, że jej wsparcie nakierowane jest wyłącznie na sportowców, a ci ostatni nie powinni ucierpieć wskutek kontrowersji otaczających organizację.

"Nasza umowa to nagrody rzeczowe, trafiające bezpośrednio do rąk sportowców. Zerwanie umowy ugodziłoby wyłącznie w medalistów, którzy pozostają poza wszelkimi kontrowersjami i wciąż zasługują na pełne wsparcie" - powiedziała Kinga Kaźmierczak, specjalistka ds. marketingu i PR w firmie Profbud, raz jeszcze zapowiadając, że wszystkie mieszkania obiecane polskim reprezentantkom trafią w ich ręce.

W podobnym tonie wypowiedział się Piotr Henicz, wiceprezes Itaka Holdings - w rozmowie z portalem zaznaczył on, że "sportowcy i trenerzy, którzy osiągnęli sukces w Paryżu nie są winni aktualnej sytuacji i byłoby wielką niesprawiedliwością ich karać, skoro należą się im tak naprawdę tylko i wyłącznie nagrody". Jak dodał, biuro podróży Itaka wywiąże się ze swej obietnicy wspierania polskiego sportu i nagradzania medalistów oraz ich trenerów.

Czarna seria PKOl. PKP Intercity i PPL kończą współpracę, Orlen się zastanawia

We wtorek umowę z PKOl ze skutkiem natychmiastowym zerwała firma PKP Intercity, jako powód wskazując utratę zaufania do PKOl, wynikającą z kontrowersji medialnych wokół działaczy Komitetu.

Wcześniej taki sam krok wykonały Polskie Porty Lotnicze. Na mocy umowy z PPL przedstawiciele PKOl mieli prawo korzystać na lotnisku Chopina w Warszawie ze specjalnej strefy odpraw VIP. Po igrzyskach media obiegła informacja, że najczęściej z tego przywileju korzystał prezes i jego rodzina, a sportowcy byli pozbawieni tego typu korzyści.

PKOl uważa, że wypowiedzenie umowy przez PPL było bezskuteczne.

Orlen tymczasem zastanawia się nad kontynuowaniem współpracy z PKOl. "Analizujemy warunki współpracy z PKOl, w tym również kwestie dalszego finansowania. Do czasu pozyskania wyczerpujących wyjaśnień, nie informujemy o szczegółach prowadzonych rozmów" - przekazał Interii rzecznik Orlenu Mateusz Witczyński.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: PKOl | enea | Krajowa Grupa Spożywcza | Polski Cukier
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »