Gdy zabraknie ogłoszenia w biuletynie

Przeprowadziliśmy przetarg ograniczony na dostawę leków. Wartość zamówienia oszacowano na kwotę nieco ponad 4 000 000 zł. Ogłoszenie zostało przekazane zgodnie z ustawą prezesowi Urzędu Zamówień Publicznych, który opublikował je w Biuletynie Zamówień Publicznych. Ogłoszenie zostało również przekazane do Urzędu Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich, jednak do dnia wyboru oferty nie zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Czy w związku z tym powinniśmy unieważnić przetarg? Domaga się tego jeden z wykonawców, który w tej sprawie złożył protest.

Przeprowadziliśmy przetarg ograniczony na dostawę leków. Wartość zamówienia oszacowano na kwotę nieco ponad 4 000 000 zł. Ogłoszenie zostało przekazane zgodnie z ustawą prezesowi Urzędu Zamówień Publicznych, który opublikował je w Biuletynie Zamówień Publicznych. Ogłoszenie zostało również przekazane do Urzędu Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich, jednak do dnia wyboru oferty nie zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Czy w związku z tym powinniśmy unieważnić przetarg? Domaga się tego jeden z wykonawców, który w tej sprawie złożył protest.

Wszczęcie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego wiąże się z koniecznością publicznego poinformowania o tym fakcie. Niekiedy, przy zamówieniach o stosunkowo małej wartości, wystarczy umieszczenie stosownej informacji w siedzibie zamawiającego, w miejscu powszechnie dostępnym oraz na stronie internetowej, o ile zamawiający taką posiada. Inaczej jest przy zamówieniach publicznych o dużych wartościach. Wtedy konieczne jest przekazanie ogłoszenia prezesowi Urzędu Zamówień Publicznych, a czasem również Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich. Prezes UZP publikuje wtedy ogłoszenie w Biuletynie Zamówień Publicznych, a Urząd Oficjalnych Publikacji Europejskich w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Reklama

Kiedy powstaje obowiązek

Przetarg ograniczony i nieograniczony to podstawowe formy udzielania zamówień publicznych. W obu przypadkach konieczne jest zawsze umieszczenie ogłoszenia w siedzibie zamawiającego, w miejscu publicznie dostępnym oraz na własnej stronie internetowej, o ile zamawiający taką posiada. Jeżeli jednak wartość zamówienia przekroczy kwotę 60 000 euro, czyli 242 808 zł, zamawiający ma obowiązek przekazać ogłoszenie prezesowi UZP. Ten z kolei powinien dokonać jego publikacji w biuletynie w ciągu 10 dni. Natomiast jeśli wartość zamówienia publicznego na roboty budowlane przekroczy kwotę 5 000 000 euro, tj. 20 234 000 zł, a na dostawy lub usługi 130 000 euro, czyli 526 084 zł, zamawiający ma obowiązek przekazania ogłoszenia Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich, a następnie niezwłocznie prezesowi UZP. Z chwilą przekazania ogłoszenia odpowiedniej instytucji, co uzależnione jest od wartości zamówienia, zamawiający wszczyna postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego. Istotne jest, aby umieszczenie ogłoszenia w siedzibie zamawiającego bądź na jego stronie internetowej nie nastąpiło wcześniej niż przekazanie prezesowi UZP lub Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich, zawierało takie same informacje jak przekazane prezesowi UZP lub Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich oraz zawierało informacje o dacie przekazania ogłoszenia odpowiedniej instytucji.

Ogłoszenie można przekazać w dowolnej formie. Można to zrobić również faksem lub za pośrednictwem poczty elektronicznej. Ważne, aby posiadać dowód potwierdzający przekazanie ogłoszenia.

Nieprzekazanie ogłoszenia do odpowiedniej instytucji powoduje, że postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego należy bezwarunkowo unieważnić jako obarczone wadą uniemożliwiającą zawarcie ważnej umowy w sprawie zamówienia publicznego. A jeśli doszło do zawarcia w takim postępowaniu umowy w sprawie zamówienia publicznego, traktowana ona jest jako nieważna z mocy ustawy.

Gdy ogłoszenia nie opublikowano

Nie stanowi to przeszkody w prawidłowym przeprowadzeniu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Zamawiający ma, zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych, jedynie obowiązek przekazać ogłoszenie o udzielenie zamówienia odpowiedniemu organowi lub instytucji. I na tym de facto kończy się powinność zamawiającego w tym zakresie. Nie ma on bowiem wpływu na to, czy osoba trzecia, instytucja zewnętrzna, np. prezes UZP, wykona swoje obowiązki, czyli opublikuje w stosownym terminie ogłoszenie. Żaden przepis ustawy nie przewiduje negatywnych konsekwencji dla zamawiającego w przypadku przeprowadzenia postępowania w takich warunkach. Takie rozwiązanie prowadziłoby w efekcie do konieczności ponoszenia odpowiedzialności za nieswoje błędy czy uchybienia. Oczywiście nie zamieszczenie ogłoszenia w odpowiednim publikatorze nie zwalnia zamawiającego z obowiązku umieszczenia ogłoszenia w swojej siedzibie, w miejscu powszechnie dostępnym.

W dniu dzisiejszym w Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Warszawie odbędzie się panel "Gazety Prawnej" pt. Prawo zamówień publicznych - doświadczenia i wnioski z pierwszego półrocza obowiązywania nowej ustawy.

Piotr Polański

Według litery prawa
Art. 11 Ogłoszenia, o których mowa w ustawie, przekazywane prezesowi Urzędu Zamówień Publicznych oraz Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich, publikuje się odpowiednio w Biuletynie Zamówień Publicznych oraz Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Art. 40.1 Zamawiający wszczyna postępowanie w trybie przetargu nieograniczonego (ograniczonego), zamieszczając ogłoszenie o zamówieniu w miejscu publicznie dostępnym, w swojej siedzibie oraz na własnej stronie internetowej, jeżeli posiada taką stronę.
Art. 40.2 Jeżeli wartość zamówienia przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty 60 000 euro zamawiający przekazuje ogłoszenie o zamówieniu prezesowi UZP.
Art. 40.3 Jeżeli wartość zamówienia na roboty budowlane przekracza wyrażoną w złotych równowartość 5 000 000 euro, a na dostawy lub usługi 130 000 euro, zamawiający przekazuje ogłoszenie o zamówieniu Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich. Niezwłocznie po przekazaniu Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich zamawiający przekazuje ogłoszenie o zamówieniu również prezesowi UZP.

Przemysław Szustakiewicz, sędzia WSA, rzecznik prasowy Zrzeszenia Prawników Polskich
Moim zdaniem, w przypadku nieopublikowania przekazanego przez zamawiającego ogłoszenia do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej, zamawiający może przeprowadzić postępowanie o udzielenie zamówienia i zawrzeć stosowną umowę. Ustawa bowiem wyraźnie wskazuje, że terminy biegną od chwili przekazania ogłoszenia odpowiedniej instytucji, a nie jego publikacji. Ponadto art. 146 ustawy wyraźnie przewiduje, że umowa w sprawie zamówienia publicznego jest nieważna, jeżeli zamawiający nie dopełnił obowiązku przekazania ogłoszenia o zamówieniu publicznym. Mowa tu wyraźnie o przekazaniu, a nie publikacji. Nieopubliko-wanie ogłoszenia nie stanowi więc winy zamawiającego i nie może ponosić on odpowiedzialności za błędy instytucji od niego niezależnych i to poza granicami kraju. Prowadziłoby to bowiem do absurdu.

Gazeta Prawna
Dowiedz się więcej na temat: zamówienia | 000 | postępowanie | przetarg
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »