Gdzie zrobimy najtańsze zakupy? "Tani koszyk zakupowy po raz pierwszy przekroczył granicę 200 zł"
W październiku cena koszyka zakupowego wyniosła 263,58 zł, o 1,05 proc. więcej niż we wrześniu - wynika z raportu agencji marketingowej ASM Sales Force Agency. W ciągu roku podrożały wszystkie kategorie produktów, średnio o ponad 16 proc. Najbardziej tłuszcze, nabiał i używki. Po raz pierwszy koszyk najtańszych produktów przekroczył wartość 200 zł.
Opracowując koszyk zakupowy analizowanych jest 10 kategorii produktów. Należą do nich m.in. chemia domowa i kosmetyki, produkty tłuszczowe, mięso, wędliny, napoje, nabiał, używki i słodycze. Eksperci ASM Sales Force Agency informują, że w październiku 2022 r., w porównaniu do tego miesiąca w 2021 r., podrożały wszystkie badane kategorie. W siedmiu grupach wzrost był dwucyfrowy, a średnio wyniósł on ponad 16 proc.
Najwięcej, o 72,51 proc. w skali roku, zdrożały produkty tłuszczowe, o 27,56 proc. więcej płacimy za nabiał, a za używki i piwo o 27,14 proc. więcej. Dodatki typu rodzynki czy proszek do pieczenia podrożały o 24,77 proc., zaś produkty sypkie o 17,76 proc. Od października 2021 r. najmniej cenę zmieniły słodycze. Ich średni wzrost nie przekroczył 3,58 proc.
W październiku średnia cena koszyka zakupowego wyniosła 263,58 zł. To o 2,73 zł, czyli 1,05 proc. więcej niż we wrześniu. Na 13 sieci handlowych przeanalizowanych przez agencję największe podwyżki, o prawie 4,5 proc., odnotowano w Selgros Cash & Carry. Zaś w ujęciu rocznym podstawowe produkty najbardziej podrożały w sieci Carrefour. W październiku 2022 r. średnio trzeba było za nie płacić o 48,81 zł, czyli o 10,90 proc. więcej niż przed rokiem. W Intermarché ceny wzrosły w ciągu roku o 9,35 proc., w Selgros C&C o 9,28 proc. a w Makro C&C - o 8,91 proc.
Jeśli kupujący decydowali się wyłącznie na najtańsze towary, płacili 204,23 zł, o 4,45 zł więcej niż we wrześniu. – Najnowsze dane pokazują, że koszyk najtańszych produktów po raz pierwszy przekroczył granicę 200 złotych. Oznacza to, że sieci handlowe są zmuszone podnosić ceny niemal wszystkich produktów, także tych najtańszych, które cieszą się coraz większym zainteresowaniem ze strony klientów - zwrócił uwagę Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency.
Jeżeli do koszyka trafiły w październiku produkty najdroższe, łączna ich cena wyniosła 335,13 zł, o 13,91 zł więcej niż we wrześniu. Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem to 130,90 zł, o 9,46 zł więcej niż miesiąc wcześniej. Jeśli zaś spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to wartość koszyka zakupowego zwiększyła się o ponad 16 proc. z 226,81 zł w październiku 2021 r. do 263,58 zł w październiku 2022 r.
Największe spadki cen wynoszące 3,52 proc. odnotowano w sklepach Auchan. Tam też można zrobić najtańsze zakupy. Średni koszt koszyka zakupowego wyniósł w październiku 223,88 zł. To o 8,17 zł, czyli o 3,52 proc. mniej niż w sklepach Auchan we wrześniu. Drugą, najtańszą siecią jest Lidl. Tam w październiku podstawowe zakupy kosztowały o 8,15 zł więcej niż w Auchan. Zaś w Biedronce - trzeciej pod względem niskich cen sieci w Polsce - koszyk zakupowy był o 30,39 zł droższy niż w Auchan.
Ewa Wysocka