Koszyk zakupowy znów drożeje. Ile zapłacimy za te same zakupy w różnych sieciach?
Średnia wartość koszyka zakupowego w sierpniu tego roku wzrosła w ujęciu rocznym o ponad 13 proc., czyli o 30 zł – wynika z raportu przygotowanego przez ASM Sales Force Agency. Najbardziej zdrożały produkty tłuszczowe, m.in. masło i oleje a także piwo i nabiał. Spośród analizowanych 10 sieci, najniższe ceny oferuje Auchan a najwyższe E.Leclerc.
W Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny 40 produktów, m.in. nabiału, mięsa, wędlin, ryb, napojów, słodyczy, piwa, chemii domowej i kosmetyków. Sprawdzono, ile kosztują w 13 sieciach handlowych - zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanałach e-commerce.
Z analizy wynika, że w sierpniu średnia cena koszyka zakupowego wyniosła 254,44 zł. W porównaniu do lipca to o 5,41 zł, czyli 2,17 proc. więcej. Jednak w ujęciu rocznym średnia jego wartość była wyższa o ponad 13 proc., czyli o 30 zł więcej niż w sierpniu 2021 r.
Autorzy badania informują, że w ciągu roku - od lipca do sierpnia - podrożały produkty ze wszystkich 10 analizowanych kategorii. O 72,2 proc. więcej trzeba płacić za wyroby tłuszczowe, m.in. oliwę, olej i masło. O 24 proc. podrożało piwo i używki, o 20 proc. nabiał a o 17 proc. więcej trzeba płacić za produkty sypkie. Za mięso, wędliny i ryby płacono o 14 proc. więcej. Najmniej, o 3,53 proc., wzrosły ceny napojów.
Obliczono też, że jeśli brać z półek najtańsze produkty, za koszyk trzeba zapłacić 198,65 zł, o 6 zł więcej niż w lipcu. Jeśli zaś znajdą się w nim te najdroższe, cena zakupów wyniesie 298,19 zł - o 2,60 zł mniej niż w lipcu. Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w sierpniu br. wyniosła 99,54 zł.
Po raz kolejny autorzy badania porównali ceny w najpopularniejszych sieciach. Najtańszą z nich, podobnie jak w lipcu, okazał się Auchan, gdzie średni koszt koszyka zakupowego wyniósł 220 zł. Drugi pod względem wielkości cen był Lidl a trzeci Kaufland.
Największy wzrost cen odnotowano w sieci E.Leclerc, a największe podwyżki w sieci Makro Cash and Carry (3,9 proc.). Autorzy badania podkreślają, że w ujęciu rocznym wzrost cen zaobserwowano we wszystkich 10 analizowanych sieciach.
Ewa Wysocka
Biznes INTERIA.PL na Facebooku. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze