GP: Bony rekreacyjne zamiast premii
Bony mogą zastąpić podwyżki lub premie. Firmy chętnie wykorzystują je w okresie świąt. W Polsce pojawiają się bony rekreacyjne
Kupony podarunkowe to coraz popularniejsze systemy finansowego wsparcia i motywacji pracowników. Pracodawcy chętnie je wykorzystują jako pozafinansowe składniki wynagrodzenia. Najbardziej popularnymi dodatkami do pensji są kupony żywieniowe, na basen czy do klubu fitness, a przed świętami bony towarowe na zakupy w sklepach.
Pomysł na zarządzanie
W korporacjach działających w Europie Zachodniej standardowym dodatkiem do pensji są pakiety dodatkowych świadczeń. Ich udział w wynagrodzeniu jest wyższy dla kierownictwa i kadry wyższego szczebla, spada na niższych poziomach w hierarchii stanowisk. W porównaniu z krajami starej UE, Polska wypada słabo pod względem tego typu polityki motywacyjnej realizowanej przez przedsiębiorstwa. W Wielkiej Brytanii bonusy pracownicze oferuje ok. 20 proc. firm, podczas gdy w Polsce tylko 2-5 proc. Najbardziej zaawansowanym krajem, jeśli chodzi o stosowanie nowoczesnych i rozbudowanych pozafinasowych świadczeń, jest USA. W Polsce bonusy, pomijając prezesów i dyrektorów koncernów, stanowią niewielką część wynagrodzenia.
Najbardziej popularnymi dodatkami do pensji są kupony żywieniowe, na basen czy do klubu fitness, a przed świętami bony towarowe na zakupy w sklepach.
Dzięki wykorzystaniu kuponów pracodawca może prowadzić skuteczną politykę motywacyjną w swojej firmie i zwiększyć stopień identyfikacji pracownika z firmą. Dodatkową zaletą dla stosujących je przedsiębiorstw jest to, że zarządzanie systemami lojalnościowymi oraz świadczeniami socjalnymi zleca się operatorom i firmom zewnętrznym, które dopasowują rozwiązania do potrzeb organizacji. To pozwala pracodawcy skupić się na głównej działalności firmy. Bonusy w krajach UE, a w także w Polsce zaczynają być innowacyjnym elementem strategii zarządzania personelem, pozwalającym na dobrą alokację funduszy celowych przedsiębiorstwa.
Przede wszystkim na posiłki
W naszym kraju jest ok. 4 mln osób, które przynajmniej raz skorzystały z bonów. Są to przede wszystkim tzw. kupony żywieniowe, wymieniane na gotowe posiłki w punktach gastronomicznych lub na artykuły żywnościowe w sklepach. Są one znakami legitymacyjnymi, uprawniającymi do wymiany na gotowe posiłki w tysiącach punktów gastronomicznych w barach, kantynach, stołówkach (także cateringowych), sieciach fast food, restauracjach albo na artykuły spożywcze w sklepach. Kupony żywieniowe mogą być dobrowolnym świadczeniem, przyznawanym przez zakład pracy w ramach programu motywacyjnego albo świadczeniem obligatoryjnym, przyznawanym w ramach tzw. posiłków profilaktycznych na podstawie przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy. Ich wydawanie odbywa się zazwyczaj regularnie np. raz w miesiącu.
Zakłady pracy wykorzystują do premiowania personelu także bony towarowe (kupony podarunkowe), uprawniające do wymiany na towary i usługi - ale raczej jako świadczenie okolicznościowe, np. zamiast paczek świątecznych. Trzecim rodzajem bonów są kupony premiowe, które wręcza się partnerom handlowym przy akcjach promocyjnych i z zasady nie przysługują one pracownikom.
PLUSY KUPONÓW I BONÓW TOWAROWYCH
- efektywne wykorzystanie zakładowego funduszu świadczeń socjalnych
- gwarancja zadowolenia wszystkich pracowników
- element pomocy socjalnej
- duża sieć punktów akceptujących - długi termin realizacji
W Polsce bony towarowe są dostępne nie tylko w tradycyjnej wersji papierowej, ale także w formie elektronicznej karty płatniczej. Powoli na rynku zaczynają pojawiać się nowe kupony na cele rekreacyjne czy turystyczne, którymi pracodawca może premiować pracowników.
Anita Skiba