"GP": Urzędnik zarobi minimum 3 tys. zł

Od 2008 roku będzie obowiązywać 16 stopni służbowych urzędnika skarbowego. Wynagrodzenie urzędnika na najniższym szczeblu ma wzrosnąć do około 3 tys. zł. Wbrew konstytucji skarbowcy będą mogli mieć tylko jeden związek zawodowy.

Zgodnie z projektem ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej najniższe wynagrodzenie zasadnicze urzędnika skarbowego najniższego stopnia ma wynosić co najmniej trzykrotność minimalnego wynagrodzenia, czyli ok. 3 tys. zł - podkreślił Piotr Pogonowski, dyrektor Biura Obsługi Prawnej i Zastępstwa Procesowego Ministerstwa Finansów w liście do GP.

Nagrodę w postaci dobrej płacy za dobrą pracę zakłada projekt ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej, która ma być utworzona od 1 stycznia 2008 r. z połączenia administracji skarbowej i celnej - o czym poinformowaliśmy jako pierwsi w ubiegły piątek.

Reklama

To zmiana korzystna dla tych urzędników, którym uda się utrzymać pracę, choć kosztowna dla budżetu. Podniesienie zarobków urzędników o najniższym stopniu służbowym do około 3 tys. zł będzie kosztować budżet ponad 280 mln zł.

289 mln zł to ogólny koszt wzrostu minimalnego wynagrodzenia za pracę w Krajowej Administracji Skarbowej do kwoty trzykrotnego minimalnego wynagrodzenia za pracę (przy uwzględnieniu, że od 1 stycznia 2007 r. minimalne wynagrodzenie wynosi 936 zł).

Każdy stopień co dwa lata

Zgodnie z projektem ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) od 1 stycznia 2008 r. ma zostać ustanowionych 16 stopni służbowych urzędnika skarbowego. Nadanie urzędnikowi skarbowemu kolejnych stopni służbowych będzie następować nie wcześniej niż co dwa lata i będzie uzależnione od zajmowanego stanowiska, oceny służbowej i posiadanych kwalifikacji zawodowych.

Jak łatwo można policzyć, aby uzyskać ostatni stopień zawodowy (czyli - pierwszy), pracownicy skarbówki będą musieli pracować 32 lata. Jednak już na wstępie, czyli w grupie XVI, zasadnicze wynagrodzenie urzędnika nie będzie mogło być niższe niż trzykrotność minimalnego wynagrodzenia. Wynagrodzenie urzędnika skarbowego będzie się składało z wynagrodzenia zasadniczego i dodatków do wynagrodzenia, ustalanych z zastosowaniem mnożników kwoty bazowej.

Urzędnicy skarbowi będą mogli otrzymać następujące dodatki do wynagrodzenia zasadniczego: dodatek za stopień służbowy, dodatek za wieloletnią służbę, dodatek w zależności od wykonywanych zadań.

Dodatek za wieloletnią służbę będzie przysługiwał dopiero po pięciu latach służby w wysokości 5 proc. wynagrodzenia zasadniczego. Będzie wzrastał o 1 proc. za każdy dalszy rok służby, aż do osiągnięcia 20 proc. wynagrodzenia zasadniczego.

Szefowi KAS będzie z mocy prawa przysługiwał pierwszy stopień służbowy, a zastępcom szefa KAS II stopień służbowy.

Planowany wzrost wynagrodzeń urzędników związany jest zapewne z faktem, że będąc urzędnikiem KAS, nie wolno będzie podejmować dodatkowego zajęcia zarobkowego. Będzie wyjątek od tej reguły. Kierujący jednostką organizacyjną KAS będzie mógł zezwolić urzędnikowi skarbowemu na wykonywanie dodatkowego zajęcia zarobkowego, jeżeli nie będzie ono kolidować z wykonywanymi przez niego obowiązkami służbowymi oraz nie podważy zaufania do KAS.

Trzeba też pamiętać, że od przyszłego roku wszyscy dotychczasowi urzędnicy skarbowi i celni w ramach tworzenia KAS z mocy prawa stracą pracę i będą zatrudniani na nowych warunkach zaproponowanych przez specjalnego pełnomocnika.

Rekrutacja i przeniesienie

Za wyższymi wynagrodzeniami idą gorsze wiadomości. Urzędnikiem skarbówki nie będzie łatwo zostać. Aby otrzymać etat w nowej, jednolitej administracji skarbowej, każdy kandydat będzie musiał przejść ostrą rekrutację, w szczególności w zakresie ustalenia zdolności fizycznych i psychicznych do służby w KAS.

Zgodnie z założeniami projektu przyjęcie kandydata do służby w KAS będzie następowało po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego, na które składać się będą: ogłoszenie publiczne o wolnym stanowisku pracy, przyjęcie podania o przyjęcie do służby, kwestionariusza osobowego, a także dokumentów stwierdzających wymagane wykształcenie i kwalifikacje zawodowe oraz zawierających dane o uprzednim zatrudnieniu, a następnie przeprowadzenie rozmowy kwalifikacyjnej.

W stosunku do kandydata ubiegającego się o przyjęcie do służby w KAS na stanowisko wymagające szczególnych umiejętności lub predyspozycji, postępowanie rekrutacyjne będzie mogło być rozszerzone o czynności mające na celu sprawdzenie przydatności kandydata do służby na takim stanowisku, w tym:

  • postępowanie sprawdzające, określone w przepisach o ochronie informacji niejawnych,
  • ustalenie zdolności fizycznych i psychicznych do służby w KAS,
  • przeprowadzenie badania poligraficznego (czyli na wykrywaczu kłamstw).

Zdolności fizyczne i psychiczne do służby będą ustalać komisje powołane przez ministra finansów.

Pozytywne przejście rekrutacji nie będzie jeszcze gwarancją tego, że dana osoba podejmie pracę i będzie ją wykonywać w jednym miejscu. Urzędnik skarbowy z urzędu będzie mógł być przeniesiony do służby albo delegowany na okres do sześciu miesięcy do czasowego wykonywania pracy w innej miejscowości. Poza tym minister finansów będzie miał prawo w uzasadnionych przypadkach przedłużyć okres przeniesienia lub delegowania do 12 miesięcy.

Jeden związek zawodowy

Zmiany zajdą także w zakresie tworzenia związków zawodowych. Urzędnicy skarbowi, z wyjątkiem szefa, zastępców szefa oraz kierujących jednostkami organizacyjnymi, będą mieć prawo zrzeszania się w związku zawodowym. Jednak urzędnicy skarbowi będą mogli należeć i być reprezentowani przez związek zawodowy zrzeszający wyłącznie urzędników skarbowych.

Przepisy ustawy o związkach zawodowych będą mogły być stosowane odpowiednio, z zastrzeżeniem, że w Krajowej Administracji Skarbowej będzie mógł działać tylko jeden związek zawodowy zrzeszający wyłącznie urzędników skarbowych i związek ten nie będzie miał prawa do strajku i działań zakłócających funkcjonowanie KAS.

- To naruszenie zasady konstytucji w zakresie możliwości utworzenia jednego związku zawodowego w KAS - wolności zrzeszania się - podkreśliła Iwona Fołta, przewodnicząca Federacji Związków Zawodowych Służby Celnej.

Również Tomasz Ludwiński, przewodniczący Rady Sekcji Krajowej Pracowników Skarbowych NSZZ Solidarność w rozmowie z GP wskazał, że przepis projektu zakładający utworzenie jednego związku zawodowego jest co najmniej dziwny.

Ewa Matyszewska

PO CO WPROWADZAĆ KAS Stanisław Stec
były sekretarz stanu, generalny inspektor kontroli skarbowej w Ministerstwie Finansów Najbardziej niepokojące jest to, że z końcem roku wszyscy urzędnicy stracą pracę z mocy prawa. Będzie to oznaczać, że reforma ma być przeprowadzona tylko po to, aby zwolnić wszystkich dzisiejszych pracowników. Doprowadzi to do pozbycia się dobrych i doświadczonych pracowników. Sam pracowałem nad projektem tej reformy, gdzie założeniem było połączenie izb skarbowych i celnych. Dopiero w kolejnym etapie miały zostać połączone urzędy. Nigdy nie było założeń, aby wszystkich zwalniać i ewentualnie na nowo zatrudniać. Żeby nauczyć się dobrej pracy w skarbowości, trzeba lat pracy i doświadczeń. W Polsce nie ma żadnej szkoły, która kształciłaby urzędników. Nikt nie uczy, jak być pracownikiem skarbowym. Czy nowa administracja zacznie funkcjonować od 2008 roku? Jarosław Neneman
były wiceminister finansów odpowiedzialny za podatki Projekt ustawy o KAS jest niedopracowany. Dlatego termin wprowadzenia nowej struktury - od 2008 roku - jest założeniem zbyt ambitnym. Proponowana opcja zerowa może spowodować paraliż w urzędach. Może ona posłużyć do pozbycia się niewygodnych pracowników. Ponadto projekt zakłada, że każdy urzędnik musi posiadać wyższe wykształcenie. To słuszne w dłuższej perspektywie, ale na krótką metę może oznaczać zdziesiątkowanie niektórych urzędów. Wprowadzenie 16-szczeblowej struktury stopni służbowych to może być dobry pomysł, ale na razie to tylko nazwa. Nie znamy dokładnej ścieżki awansu. Co do związków zawodowych - dobrze, że będzie zakaz strajków. Administracja skarbowa jest zbyt poważną strukturą, aby bawić się w strajki. Jeśli chodzi o zarobki, to urzędnikom należy się podwyżka. Od lat w ramach oszczędności budżetowych zawsze na pensjach tracili właśnie oni.

Gazeta Prawna
Dowiedz się więcej na temat: zdolności | zarobki | urzędnik | związek zawodowy | Minimum | urzędnicy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »