Grupa PKP jedzie na stratach

Według danych PKP SA, w 2006 roku przychody Grupy PKP wyniosły 11 mld 400 mln zł i były większe o 400 mln zł niż w roku 2005 - poinformowało Ministerstwo Transportu.

Zeszły rok Grupa PKP zakończyła stratą na poziomie 100 mln zł - sześciokrotnie niższą niż w 2005 roku i najniższą w historii spółki. W 2007 roku Grupa PKP chce po raz pierwszy zbilansować przychody z kosztami.

Osiągnięty w 2006 roku wynik finansowy to zasługa większych przychodów i mniejszych w stosunku do 2005 roku kosztów (o około 300 mln zł). W 2006 roku Grupa PKP zmniejszyła zatrudnienie o tysiąc etatów i zwiększyła wydatki inwestycyjne o 200 mln zł. Grupa wydała na ten cel 1 mld 925 mln zł. Fundusze na inwestycje pochodziły ze środków własnych (31 proc.), budżetu państwa (36 proc.) oraz Unii Europejskiej (27 proc.). Ponad 58 proc. funduszy zainwestowano w modernizację dróg kolejowych, około 18 proc. wykorzystano na modernizację i zakup nowego taboru kolejowego. Swoje wyniki w 2006 roku poprawiły wszystkie spółki Grupy PKP, a w największym stopniu spółka PKP Przewozy Regionalne - o 420 mln zł.

Reklama

W 2006 roku Grupa PKP po raz pierwszy od siedemnastu lat zwiększyła liczbę przewożonych pasażerów. Z usług PKP skorzystało w zeszłym roku 219 mln klientów.

Przewoźnicy towarowi (PKP Cargo i PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa) przewieźli w 2006 roku 156,5 mln ton towarów - o 6,6 mln ton więcej niż rok wcześniej. Przedsiębiorstwa Grupy PKP zatrudniały w 2006 roku 125 tys. osób, w ciągu doby uruchamiały 3,4 tys. pociągów pasażerskich i 1,1 tys. towarowych.

Osiągnięty w 2006 roku wynik finansowy to zasługa większych przychodów i mniejszych w stosunku do 2005 roku kosztów (o około 300 mln złotych). W 2006 roku Grupa PKP zmniejszyła zatrudnienie o 

tysiąc etatów i zwiększyła wydatki inwestycyjne o 200 mln złotych. Grupa wydała na ten cel 1 mld 925 milionów złotych. Fundusze na inwestycje pochodziły ze środków własnych (31%), budżetowych Państwa (36%) oraz Unii Europejskiej (27%). Ponad 58% funduszy zainwestowano w modernizację dróg kolejowych, około 18% wykorzystano na modernizację i zakup nowego taboru kolejowego.

Swoje wyniki w 2006 roku poprawiły wszystkie spółki-Grupy PKP. W największym stopniu spółka PKP Przewozy Regionalne - o 420 milionów złotych.

Na dziesięć spółek Grupy PKP zależnych od PKP S.A. siedem firm 
przyniosło w 2006 roku zyski:
- PKP Intercity - 30 mln zł zysku;
- PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście - 1,9 mln zł; 
- PKP WKD: 0,2 mln zł; 
- PKP CARGO: 53 mln zł;
- PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa: 65 mln zł;
- PKP Energetyka: 25 mln zł; 
- PKP Informatyka: 1,9 mln zł. 
Trzy spółki miały w 2006 roku wynik finansowy na poziomie straty: 
- PKP Przewozy Regionalne: 227 mln zł straty; 
- Telekomunikacja Kolejowa: 16 mln zł;
- PKP Polskie Linie Kolejowe: 74 mln zł.

W 2006 roku Grupa PKP po raz pierwszy od siedemnastu lat zwiększyła ilość przewożonych pasażerów. Z usług PKP skorzystało w zeszłym roku 219 milionów klientów. Także przewoźnicy towarowi (PKP Cargo i PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa) przewieźli w 2006 roku 156,5 min ton towarów - o 6 milionów 600 tysięcy ton więcej niż rok wcześniej.

Podstawowe informacje o wynikach Grupy PKP w 2006 roku:

- Wynik finansowy - strata 100 mln;
- Przychody - 11 mld 400 mln;
- Inwestycje w 2006 roku - 1 mld 925 milionów; 
- Liczba zatrudnionych - 125 tysięcy osób; 
- Ilość uruchamianych w ciągu doby pociągów pasażerskich - 3400 
pociągów; 
- Ilość uruchamianych w ciągu doby pociągów towarowych - 1100 
pociągów;
- Ilość przewożonych pasażerów - 219 mln; 
- Ilość przewożonych towarów - 156 mln ton.

Działalność inwestycyjna (w mln zł):

2002:  697;
2003: 1425;
2004: 1687;
2005: 1785;
2006: 1925;
2007 (prognoza): 4543. 
Koszty działalności (w mln zł): 
2002: 11983;
2003: 12569;
2004: 13518;
2005: 11627;
2006: 11164.
Wynik finansowy netto (w mln zł):
2002: -2599;
2003: -2187;
2004: -2155;
2005: - 721;
2006: - 100;
2007 (prognoza): 0.0. 
Zatrudnienie (w tysiącach osób):
2002: 143;
2003: 138;
2004: 134;
2005: 128;
2006: 125.

PKP Polskie Linie Kolejowe SA zachęcają pasażerów do wyrażania opinii na temat wyboru wariantu planowanej modernizacji linii kolejowej Psary-Kozłów-Kraków, stanowiącej połączenie Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK) z Krakowem. Przewoźnik na swojej stronie internetowej uruchomił specjalne forum na ten temat. Jak poinformowała rzecznik prasowy oddziału regionalnego PKP PLK SA w Krakowie Dorota Szalacha, w ramach prac przygotowawczych

do modernizacji trasy opracowano cztery możliwe warianty przeprowadzenia inwestycji.

Planowana inwestycja ma podnieść standard linii i skrócić czas przejazdu. Ma ona być współfinansowana ze środków Unii Europejskiej.

Opcja zerowa zakłada jedynie odbudowę istniejącej infrastruktury, aby przywrócić dotychczasowe parametry eksploatacyjne linii. Opcja pierwsza to modernizacja infrastruktury do prędkości 160 km/h w ruchu pasażerskim i 120 km/h w ruchu towarowym oraz nacisku na oś 225 kN przy wykorzystaniu klasycznego taboru w ruchu pasażerskim.

Kolejna opcja zakłada modernizację infrastruktury do takich samych parametrów, jak w pierwszej opcji, ale z uwzględnieniem możliwości uzyskiwania prędkości ponad 160 km/h (maksymalnie do 200 km/h) przez składy z wychylnym nadwoziem.

Ostatnia opcja zakłada modernizację infrastruktury do prędkości 200 km/h dla klasycznych składów pociągów pasażerskich (lokomotywa z wagonami) i 250 km/h dla zintegrowanych składów pociągów pasażerskich.

INTERIA.PL/PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »