GUS: We wrześniu przesunięcie oczekiwań inflacyjnych w Polsce

Jak wyglądają najnowsze wrześniowe badania nastrojów Głównego Urzędu Statystycznego? Nastąpiło przesunięcie oczekiwań inflacyjnych w kierunku nieco wyższej inflacji w Polsce względem poprzedniego miesiąca - wynika z danych GUS. Zdaniem analityków w gospodarce przeważają pesymistyczne nastroje. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, do września 2021 r. był niższy o 31,2 p. proc.

 Biznes INTERIA.PL na Facebooku. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów przewidujących wzrost cen konsumenckich (towarów i usług konsumpcyjnych) nad konsumentami przewidującymi ich spadek, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów przewidujących spadek cen konsumpcyjnych nad konsumentami przewidującymi ich wzrost.

Ocena zmian cen konsumpcyjnych w ciągu najbliższych 12 miesięcy przedstawia odczucia konsumentów w zakresie przewidywanego tempa zmian cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie najbliższych miesięcy. Wskaźnik ten przyjmuje wartości od -100 do +100.

Reklama

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, wyniósł -44,2 i był o 0,7 pkt. proc. wyższy w stosunku do poprzedniego miesiąca.

W odniesieniu do września 2021 r. obecna wartość BWUK jest niższa o 31,2 p. proc. Z kolei wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, spadł o 2,4 pkt. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -33,2.

We wrześniu br. WWUK osiągnął wartość o 25,1 pkt. proc. niższą niż w analogicznym miesiącu 2021 r.

Na spadek wartości wskaźnika w największym stopniu wpłynęły oceny przyszłego poziomu bezrobocia oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadki odpowiednio o 7,8 p. proc. i 2,0 p. proc.). Spadek o 0,2 p. proc. wystąpił także dla oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju. Wyższą wartość niż przed miesiącem odnotowano jedynie dla oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy (wzrost o 0,2 p. proc.).

Spośród składowych wskaźnika najbardziej poprawiła się ocena obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów (wzrost o 5,4 p. proc.).

Wyższe wartości osiągnęły również oceny obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrosty odpowiednio o 0,3 p. proc. i 0,1 p. proc.).

Niższe wartości niż przed miesiącem odnotowano dla ocen przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (spadki odpowiednio o 2,0 p. proc. i 0,2 p. proc.).

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej jest średnią sald ocen zmian sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, zmian ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju oraz obecnego dokonywania ważnych zakupów.

Pesymistyczne nastroje Polaków

Szefowa firmy doradczej Kincentric Magdalena Warzybok zwraca uwagę, że wysoka inflacja, brak zaufania, co do przyszłości i widoczne oznaki słabnącej koniunktury na rynku pracy pogarszają nastroje. Wpływają też na zachowania pracowników i ich oczekiwania wobec pracodawców.

Chociaż monitorowane przez GUS płace w sektorze przedsiębiorstw rosną w dwucyfrowym tempie, a w lipcu przegoniły nawet lekko inflację, to jedynie co dziesiąty z ponad 1,2 tys. badanych ocenia, że sytuacja jego rodziny jest lepsza niż na starcie roku.

Tylko co dziesiąty Polak nie musi szukać oszczędności w domowym budżecie. Dużo więcej, bo 91 proc. badanych pracowników mówi już o zmianie struktury wydatków, co najczęściej oznacza ograniczenie wydatków na przyjemności, na odzież, obuwie czy sprzęt. Prawie trzech na czterech ankietowanych uważa też, że pracodawca powinien wesprzeć pracowników w trudnym czasie.

Jak zaznacza Katarzyna Dębkowska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego, wrześniowe badanie przedsiębiorstw w ramach Miesięcznego Indeksu Koniunktury potwierdza, że spowolnienie widać wyraźnie, a wśród przedsiębiorców przeważają negatywne nastroje.


INTERIA.PL/PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »