H. Cegielski-Poznań ma produkować pojazdy dla wojska
List intencyjny ws. nawiązania współpracy przemysłowej i biznesowej w dziedzinie produkcji pojazdów wojskowych podpisała w poniedziałek spółka H. Cegielski-Poznań (HCP) z tureckim przedsiębiorstwem Otokar.
Spółka poinformowała także, że prezes Cegielskiego Wojciech Więcławek z końcem czerwca rezygnuje z pełnionej funkcji; pokieruje w HCP zespołem zajmującym się produkcją specjalną.
W komunikacie prasowym dotyczącym podpisania listu intencyjnego HCP podał w poniedziałek, że spółka zamierza rozwijać w Polsce produkcję i sprzedaż kołowych pojazdów opancerzonych w technologii Cobra II 4x4.
- Produkowane w Cegielskim pojazdy, zgodnie z założeniami naszej współpracy, będą miały różne konfiguracje, odpowiadające potrzebom wojska i służb bezpieczeństwa. Bazując na doświadczeniu Cegielskiego, unikalnym parku maszynowym i możliwościach produkcyjnych firmy chcemy ponownie rozwijać produkcję specjalną w Cegielskim - poinformował w poniedziałek Wojciech Więcławek.
Jak dodał, zadaniem HCP będzie przygotowanie oraz zapewnienie zaplecza produkcyjnego dla tego projektu.
- Produkcja wspólnie z partnerami pozwoli na opracowanie i produkcję polskich wersji solidnych i sprawdzonych konstrukcji pojazdów militarnych dostosowanych do potrzeb Wojska Polskiego. Produkcja w Polsce, w zakładach Cegielskiego, wzmocni potencjał rodzimej gospodarki - podał.
- Produkcja specjalna to strategiczny element polityki państwa. Dobrze jest, gdy polskie firmy potrafią wpisać się w tę politykę i zaproponować optymalne rozwiązania, odpowiadające naszej armii. Spolonizowany pojazd budowany w Polsce to nie tylko miejsca pracy i wzmacnianie rodzimej gospodarki, ale przede wszystkim gwarancja bezpieczeństwa w tak ważnej dziedzinie produkcji - dodał Więcławek.
W ub. tygodniu na Międzynarodowych Targach Technologii Obrony IDET 2017 HCP podpisał porozumienie o współpracy z czeskim holdingiem Czechoslovak Group (CSG). Porozumienie zakłada współpracę w dziedzinie produkcji specjalnej. HCP podał, że ma ona dotyczyć rozwoju technologicznego oraz produkcji bojowych pojazdów 4x4, wykonywanych z przeznaczeniem dla wojska różnych formacji.
- Po stronie czeskiej głównym partnerem będzie Tatra Defence Vehicle, która w ramach holdingu CSG specjalizuje się w projektowaniu i produkcji opancerzonych pojazdów specjalnych. Przeprowadza również modernizację pojazdów, oraz świadczy usługi serwisowe sprzętu wojskowego - podała spółka.
HCP podał, że na mocy podpisanej w minioną środę umowy, wolą stron jest "przedstawienie najlepszej oferty dla MON i docelowo produkowanie pojazdów w HCP".
Prezes Cegielskiego poinformował w poniedziałek, że z końcem czerwca rezygnuje z pełnionej obecnie funkcji.
"Nie rozstaję się z firmą. Zmieniam jedynie charakter mojej pracy. W związku ze strategią zarządu firmy, zakładającej powrót HCP do produkcji specjalnej zorganizowałem w ramach Cegielskiego dedykowany zespół ludzi, którego pracami będę kierował. Od prawie roku nadzoruję działania w tym zakresie. Zamierzam to zadanie doprowadzić do końca" - poinformował Wojciech Więcławek w przekazanym mediom komunikacie.
Według Więcławka, sukces HCP w zakresie produkcji specjalnej "jest na wyciągnięcie ręki".
- Dzisiaj firma ma strategię działania, produkty i zapewnione finansowanie na rozwój. Za sobą mamy czas rozpoznania problemów i planowania działań. Dzisiaj przed zarządem firmy stoi ostatnie zadanie - wdrożenie gotowych rozwiązań. Cieszę się, że nadal mogę pracować w Cegielskim i być naocznym świadkiem zapoczątkowanych ponad rok temu zmian, które wprowadziliśmy. Pozwolą one na powrót uczynić z Cegielskiego ikonę polskiego przemysłu, znaną nie tylko w Polsce, ale również na rynku globalnym - wskazał.
H. Cegielski-Poznań S.A. istnieje na rynku od ponad 170 lat. Obecnie spółka wprowadza na rynek technologię napędów elektrycznych z zastosowaniem w branży automotive, kolejowej i tramwajowej. HCP oferuje również produkty i usługi z branży OZE oraz inżynierii środowiskowej - m.in. biogazownie i instalacje do przetwarzania odpadów.
W 1846 roku, kiedy powstała firma, produkowano w niej maszyny rolnicze, lokomobile parowe, parowozy i tabor kolejowy. Przedsiębiorstwo stało się uznanym producentem w branży silników okrętowych oraz stacjonarnych generatorów prądu. Cegielski rozwija się w dziedzinie serwisu przekładni elektrowni wiatrowych.
Wojciech Więcławek podkreślił, że spółka ma blisko 80-letnie doświadczenie w produkcji specjalnej. Przypomniał, że w halach Cegielskiego w Poznaniu i Rzeszowie produkowane były już od I wojny światowej pociski, karabiny, działka, a nawet pociągi pancerne.
Produkcja specjalna w HCP została zawieszona w 2002 roku.