Import towarów z Chin — dlaczego warto wybrać kolej
Transport ekspresowymi pociągami towarowymi na trasie relacji Polska-Chiny działa od 2013 roku. Przez ten niedługi czas zdobył zaufanie klientów dzięki korzyściom, jakie przynosi. Czy w czasie wojny na Ukrainie, pandemicznych lockdownów oraz stale zwiększającego się zapotrzebowania europejskich rynków na chińskie produkty fracht kolejowy sprosta stawianemu przed nim wyzwaniu?
Transport kolejowy w relacji Chiny-Polska i Polska-Chiny zapewnia szybką dostawę towaru. Przewiezienie ładunku z terminala w Chinach do hubu w Małaszewiczach trwa od 10 do 14 dni. W efekcie realizacja usługi w formacie “door-to-door", czyli od chińskiego producenta do adresata w Polsce zajmuje mniej niż miesiąc i zamyka się zazwyczaj w okresie 24-26 dni. W porównaniu z frachtem morskim jest to okres szybszy o ponad miesiąc.
Warto także zwrócić uwagę na jeszcze jeden aspekt rzutujący na pełen cykl dostawy towaru. Dotyczy on czasu potrzebnego na znalezienie miejsca dostępnego na środku transportowym — dla ekspresowych pociągów towarowych czas ten wynosi maksymalnie 1 tydzień, natomiast w przypadku kontenerowców jest to często 1 miesiąc. W efekcie całościowy transit time dla frachtu morskiego wydłuża się do co najmniej 3 miesięcy i powoduje, że przewóz statkiem staje się 3 razy dłuższy niż transport ładunku frachtem kolejowym. Co więcej, czas potrzebny na znalezienie miejsca na kontenerowcu nie jest jedyną pułapką czekającą na importerów. W ramach frachtu morskiego wraz ze wzrostem globalnej liczby przewożonych towarów wzrasta ryzyko rolowania kontenerów na rzecz ważniejszych klientów czy pilniejszych przesyłek.
Z czego wynika krótszy czas transportu kolejowego? Obecnie na Nowym Jedwabnym Szlaku co tydzień przewożonych jest kilkadziesiąt składów kolejowych. Efektem tak dużej skali jest szybki booking miejsca transportowego i brak ryzyka rolowania kontenerów.
Fracht kolejowy realizowany w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku zaskakuje również ceną. Obecnie kwota, jaką trzeba zapłacić za transport jednego kontenera 40-calowego koleją z jednego z hubów położonych w Chinach do terminala w Małaszewiczach oscyluje w kwotach od 7 do 9 tys. USD. Co ciekawe koszt przewozu kontenera za pomocą spedycji morskiej jest wyższy i szacuje się go na kwotę od 9 do 11 tys. USD. Rzadko się zdarza, że usługa szybsza, jest także tańsza.
Warto pamiętać, że zmienność cen w transporcie jest rzeczą naturalną i zależy od wielu czynników. Jednakże dane historyczne dowodzą, że wycena usługi transportowej realizowanej przez fracht kolejowy jest bardziej przewidywalna, a różnice cen są mniejsze, niż ma to miejsce w przypadku spedycji morskiej. Dla przykładu — jeszcze w 2020 roku przewóz towarów kontenerowcem z Chin do Polski był znacznie tańszy i wynosił około 1000-1500 USD, a tym samym był 4 razy tańszy niż transport ekspresowymi pociągami towarowymi. Sytuacja uległa radykalnej zmianie po dłuższym niż przewidywano utrzymywaniu się ogólnoświatowej pandemii. W lipcu 2021 roku za przewóz statkiem 40-stopowego kontenera trzeba było zapłacić wielokrotność wcześniejszej ceny, bo aż 20 tys. USD. W tym czasie transport koleją również podrożał — jednakże skala podwyżek była znacznie niższa, a cena usług zatrzymała się na kwocie 15 tys. USD. Od tamtej pory tendencja ta utrzymuje się i przewóz ładunków Nowym Jedwabnym Szlakiem jest tańszy, niż kontenerowcem.
Stosunkowo krótki czas transportu oraz pewność ciągłości łańcucha dostaw pozwalają przedsiębiorcom na dokładniejsze planowanie stanu magazynowego. To z kolei umożliwia szybszy obrót gotówki, której nie trzeba zamrażać na kilka miesięcy w zamówiony towar, który dopiero płynie z Chin.
Nowy Jedwabny Szlak jest stosunkowo odporny na zdarzenia losowe np.pandemie czy wypadki (biegnie głównie przez tereny o niskim zaludnieniu). Omija miejsca zagrożone działaniami wojennymi, w tym Ukrainę. Co więcej, klienci raz dziennie otrzymują informację o lokalizacji pociągu, którym jest przewożony ich ładunek. To także pozwala na szacowanie dokładnej dany dostarczenia towaru.
Zaletą transportu kolejowego jest jego elastyczność względem potrzeb klientów. Kolej doskonale radzi sobie z przewozem zarówno ogromnych ilości towarów (są przedsiębiorcy, którzy ekspresowymi pociągami towarowymi z Chin przywożą do Europy tysiące kontenerów), jak i niewielkich przesyłek drobnicowych.