Inflacja. Firmy w Polsce planują podwyżki cen

71 proc. średnich i dużych firm w Polsce zamierza w najbliższych 12 miesiącach podnosić ceny swoich produktów, a jedynie 5 proc. chce je obniżać - wynika z badania Grant Thornton. Dotąd wskaźnik skłonności firm do podnoszenia cen był dość dobrze skorelowany z późniejszymi faktycznymi odczytami inflacji. Gdyby ta korelacja miała się utrzymać, mogłoby to oznaczać w najbliższych 12 miesiącach wzrost inflacji do około 9 proc. - wskazuje GT.

Według autorów, wskaźnik netto, czyli odsetek firm planujących podwyżki cen minus odsetek firm planujących obniżki jest najwyższy w 11 letniej historii badania.

- W 2021 roku w polskiej gospodarce wyraźnie narasta presja inflacyjna. We wrześniu dynamika cen w ujęciu rocznym wzrosła do 5,9 proc., co było najwyższym wynikiem od 20 lat. Niestety, wiele wskazuje na to, że wzrost ten będzie przyspieszać. Jak wynika z badania Grant Thornton, już 71 proc. średnich i dużych firm w Polsce zamierza w najbliższych 12 miesiącach podnosić ceny swoich produktów - napisano w raporcie Grant Thornton.

Reklama

Równocześnie autorzy badania wskazali, że tylko 5 proc. chce obniżać ceny. - Wskaźnik netto (odsetek firm planujących podwyżki cen minus odsetek firm planujących obniżki) wynosi więc 66 pkt. proc. To zdecydowanie najwyższy wynik w 11-letniej historii badania. Wskaźnik ten kształtował się w poprzednich edycjach w przedziale 19-41 pkt. proc. - podano.

- Co ważne, dotąd nasz wskaźnik skłonności firm do podnoszenia cen był dość dobrze skorelowany z późniejszymi faktycznymi odczytami inflacji. Gdyby ta korelacja miała się utrzymać, mogłoby to oznaczać w najbliższych 12 miesiącach wzrost inflacji do około 9 proc. - napisano.

Autorzy podkreślili, że na 22 analizowane duże gospodarki na świecie, wyższy odsetek firm planujących podwyżki odnotowano jedynie w Turcji, gdzie wskaźnik netto wyniósł 72 proc.

Jak wskazano w raporcie, badanie pokazało także silny wzrost kosztów funkcjonowania przedsiębiorstw w Polsce.

- Wydaje się, że rosnąca presja na podwyżki cen to skutek dwóch nakładających się na siebie zdarzeń. Z jednej strony - co pokazują dane makroekonomiczne na temat dynamiki PKB, produkcji przemysłowej czy sprzedaży detalicznej - ostatnie kwartały, mimo pandemii, przyniosły silny wzrost popytu w gospodarce. To stwarza firmom przestrzeń do podnoszenia cen, ponieważ nabywca jest w stanie zaakceptować wyższe ceny, tym bardziej w sytuacji, w której podwyższona inflacja stała się tematem publicznej debaty ekonomicznej w społeczeństwie, a wzrost cen podstawowych produktów - cen paliw, energii czy żywności - jest wyraźnie zauważalny - podkreślają autorzy badania.

- Po drugie, nasze badanie pokazuje silny wzrost kosztów funkcjonowania przedsiębiorstw w Polsce. W 2021 roku już 65 proc. badanych przez Grant Thornton szefów średnich i dużych przedsiębiorstw deklaruje, że wysokie koszty energii są dla nich "silną" bądź "bardzo silną" barierą w rozwoju. Odsetek ten z roku na rok rośnie. W 2016 roku wynosił zaledwie 16 proc. W podobny sposób narasta bariera wysokich kosztów pracy - odsetek szefów firm wskazujących tę barierę wzrósł od 2016 roku z 43 proc. do obecnych 67 proc. Przedsiębiorstwa są więc podwójnie zdeterminowane do  podwyżek - nie tylko "mogą" podnosić ceny, ale wręcz "muszą" to robić, aby utrzymać rentowność - dodano.

Badanie zostało przeprowadzone w Polsce metodą wywiadów telefonicznych wśród właścicieli i członków zarządu 100 średnich i dużych przedsiębiorstw, w okresie wrzesień-październik 2021 roku 2021.

PAP
Dowiedz się więcej na temat: inflacja | ceny | firmy | badanie | podwyżki cen
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »