Inteligentne miasta zużyją mniej energii
Działania na rzecz klimatu w miastach są niezbędne, by dojść do zerowej emisji netto. Miasta odpowiadają za ponad 50 proc. światowej populacji, 80 proc. światowego PKB, dwie trzecie światowego zużycia energii i ponad 70 proc. rocznych światowych emisji dwutlenku węgla. Przewiduje się, że do 2050 r. w miastach będzie mieszkać ponad 70 proc. światowej populacji! A to oznaczać będzie jeszcze większy wzrost zapotrzebowania na miejską infrastrukturę energetyczną.
Kierunek, w jakim idziemy, jest oczywisty - celem jest zwiększanie produkcji z rozproszonych źródeł energii przy jednoczesnym ograniczaniu wykorzystania paliw kopalnych, elektryfikacja transportu i ogrzewania. Ale trzeba podjąć dodatkowe kroki.
Międzynarodowa Agencja Energii podkreśla, że powinniśmy iść w kierunku miast inteligentnych, w których dzięki nowoczesnym rozwiązaniom możliwe będzie ograniczenie zużycia energii. Kluczem do sukcesu jest wykorzystanie wielu dostępnych danych, dotyczących m.in. zużycia energii, wzorców ruchu itd. Dzięki analizie takich informacji miasta mogą podejmować mądrzejsze, bardziej świadome decyzje związane z planowaniem.
Szacuje się, że do 2024 r. aż 83 miliardy połączonych urządzeń tworzyć będzie duże zróżnicowane zbiory danych. Przeprowadzane przy ich użyciu symulacje cyfrowe mogą pokazać, w jaki sposób różne projekty, technologie i sprzęt wpływają na ścieżki zapotrzebowania na energię i powiązane z tym koszty.
Przykładem wskazywanym przez IEA są rozwiązania cyfrowe w budynkach, jak choćby inteligentne czujniki, elementy sterujące termostatami i oświetleniem, samochłodzące się budynki czy inteligentne latarnie uliczne. Przy czym konieczne jest tu działania na poziomie miasta, by pewne rozwiązania popularyzować na większą skalę. Jak podaje Agencja, cyfryzacja i inteligentne sterowanie mogą zmniejszyć emisje z budynków o 350 mln ton CO2 do 2050 roku.
Dużo do zrobienia jest również w zakresie transportu miejskiego. Odpowiada on za emisje w wysokości 4 mld ton ekwiwalentu CO2, co stanowi ponad 40 proc. całkowitych emisji sektora transportowego.
IEA wskazuje na potencjał elektryfikacji, współdzielenia pojazdów, inteligentnego ładowania. Spore możliwości dają również usługi typu Pojazd-Sieć umożliwiające dwukierunkowy przepływ energii między pojazdem elektrycznym a siecią, które sprawiają, że pojazdy stają się ruchomymi magazynami energii, które mogłyby służyć do optymalizacji pracy systemu elektroenergetycznego, oddając - jeśli to możliwe - energię w momencie dużego zapotrzebowania.
Wiele miast bardzo poważnie podchodzi do wyzwań związanych z transformacją sektora transportowego. Vancouver w Kanadzie wymaga, aby każde miejsce parkingowe w nowych budynkach posiadało gniazdka elektryczne do ładowania pojazdów elektrycznych. Jak podaje IEA, cyfryzacja może przesunąć około 60 proc. mocy wytwórczej potrzebnej do ładowania tych pojazdów poza okresy szczytowego zapotrzebowania.
BIZNES INTERIA na Facebooku i jesteś na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami
Aby zmniejszyć zatłoczenie i emisje gazów cieplarnianych w Dżakarcie zintegrowano zarządzanie transportem publicznym i systemy płatności, tworząc bardziej niezawodny, bezpieczny i przystępny cenowo system szybkiego transportu autobusowego. Przyjął się on bardzo dobrze, liczba osób korzystających z systemu wzrosła z około 400 tys. dziennie w grudniu 2017 r. do nieco ponad 1 miliona dziennie w lutym 2020 r.
Oświetlenie uliczne na świecie odpowiada całkowitemu rocznemu zużyciu energii elektrycznej w Niemczech i może pochłaniać do 65 proc. miejskich budżetów na energię elektryczną. W tej chwili zaledwie 3 proc. z 320 milionów słupów oświetlenia ulicznego na świecie działa w oparciu o inteligentne rozwiązania. Tymczasem tego typu technologie mogą zmniejszyć zużycie energii elektrycznej nawet o 80 proc., dostosowując moc wyjściową do poziomu oświetlenia otoczenia i pogody.
Indie po wprowadzeniu krajowego programu oświetlenia ulicznego zmniejszyły zapotrzebowanie na energię o ponad 1000 MW. Programem objęto tam 10 milionów inteligentnych lamp LED. Inteligentne lampy uliczne mogą również monitorować ruch uliczny, przejścia dla pieszych oraz hałas i zanieczyszczenie powietrza, a także zawierać ładowarki do samochodów elektrycznych i infrastrukturę telefonii komórkowej.
IEA apeluje o zaangażowanie władz krajowych, regionalnych i lokalnych w transformację miejskiej energetyki poprzez zachęty finansowe, udostępnienie odpowiednich narzędzi czy działania edukacyjne. Widzi też potencjał we współpracy międzynarodowej. Odbudowa gospodarek po pandemii Covid-19 jest dynamiczna, w efekcie emisje CO2 gwałtownie rosną. Wzrost emisji z sektora energetycznego w 2021 r. może być drugim największym w historii. Warto podejmować wszelkie działania, które mogłyby poprawić sytuację w tym obszarze.
Monika Borkowska