Internet Standard prezentuje raport "ecommerce 2010"
Najważniejsze informacje o polskim rynku ecommerce, wyniki corocznego badania firm handlujących w sieci i ranking finansowy sklepów internetowych - wszystko to w nowej publikacji serwisu Internet Standard.
Czwarta już edycja corocznie publikowanego raportu o polskim rynku ecommerce dostarcza informacji o stanie branży, zwyczajach zakupowych polskiego e-klienta, strukturze asortymentowej polskich e-sklepów, oraz o geografii rynku.
W raporcie zaprezentowane są wyniki badania ankietowego przeprowadzonego w sierpniu 2010 r. we współpracy z Wydziałem Organizacji i Zarządzania Politechniki Łódzkiej. Polskie sklepy internetowe odpowiedziały na 37 szczegółowych pytań dotyczących organizacji sprzedaży, marketingu, infrastruktury informatycznej i bezpieczeństwa, logistyki, a także osiągniętych wyników finansowych i perspektyw na najbliższe lata. Istotnych danych dotyczących wyników finansowych polskich sklepów dostarcza ranking 120 największych sklepów wg przychodów w 2009 r. Raport zawiera także wywiady z przedstawicielami polskiej branży ecommerce.
Z przeprowadzonego na przełomie sierpnia i września badania wynika, że zdecydowana większość sklepów internetowych istnieje od 2 do 5 lat - tę odpowiedź wybrało aż 57 proc. ankietowanych, o 20 pkt proc. więcej niż przed rokiem. Oznacza to, że większość sklepów, które w zeszłym roku mogły pochwalić się stażem od 1 do 2 lat, wciąż istnieje. Dwukrotnie zwiększyła się także liczba sprzedawców z ponaddziesięcioletnim stażem (z 2 do 4 proc.).
Na pytanie o wykorzystywane kanały sprzedaży dwie trzecie sklepów internetowych odpowiedziało, że prowadzi jednocześnie sprzedaż za pośrednictwem serwisów aukcyjnych. Ten dodatkowy kanał sprzedaży najczęściej wykorzystują przedsiębiorcy z branży motoryzacyjnej.
Wśród metod płatności oferowanych przez polskie e-sklepy zdecydowanie najpopularniejszymi formami płatności w 2009 roku były płatność przy odbiorze oraz przelew na konto. Coraz bardziej popularny jest szybki przelew internetowym wykorzystywany głównie przez sklepy z co najmniej dwuletnim stażem.
Jak polskie sklepy oceniają wynik finansowy w 2009 r.? Ubiegły rok był zdecydowanie lepszy finansowo dla polskich sklepów internetowych niż rok poprzedni - w 2009 roku 87 proc. respondentów osiągnęło zysk netto (73 proc. rok wcześniej). Zyski netto badanych firm oscylowały między 100 tys. zł a 500 tys. zł, sprzedaż netto poniżej 10 tys. zanotował jedynie co jedenasty sklep. Prawie 70 proc. istniejących sklepów internetowych poprawiło swoje zyski w porównaniu do poprzedniego roku.
Odnośnie do liczby zamówień: co trzeci sklep w 2009 roku obsługiwał od 1 do 5 tys. zamówień, a dwa na trzy zwiększyły liczbę zamówień w porównaniu do roku poprzedniego. Liczba klientów internetowych sklepów systematycznie wzrasta - co czwarty sklep w 2009 roku obsłużył od 1 tys. do 5 tys. klientów.
Dane prezentowane w raporcie jednoznacznie wskazują, że polski rynek ecommerce wkroczył w okres mocnej stabilizacji, skutecznie walcząc o e-klientów i wykorzystując sprzyjające uwarunkowania gospodarcze. Sprzedaż w sklepach internetowych wzrosła w 2009 r. o 17,66 proc., tj. do 5,33 mld zł, natomiast całkowita wartość transakcji przeprowadzonych na platformach aukcyjnych zwiększyła się do 8,1 mld zł, co oznacza zmianę o 25 proc. w stosunku do 2008 r. Szacunki te dotyczą wyłącznie handlu towarami. Należy jednak pamiętać, że szeroka definicja ecommerce obejmuje także internetową sprzedaż usług oraz transakcje w schemacie "poszukiwanie online - zakup offline", które również wpływają na wysokość notowanych przez firmy obrotów.
W publikacji znajduje się także kompletna lista rankingowa prezentująca Top 120 polskich sklepów internetowych uszeregowanych według wielkości przychodów netto za 2009 rok. W większości dane finansowe prezentowane w raporcie potwierdzone są przez właścicieli sklepów.
Lista uporządkowana jest w kolejności od sklepów o największych obrotach do najmniejszych. Przychody w wysokości powyżej 100 mln zł w ubiegłym roku osiągnęło tylko 5 sklepów, z których 3 reprezentują najliczniejszą kategorię RTV/AGD/Foto.
Które sklepy w 2009 r. osiągnęły największe przychody? W tym roku miejsce lidera zajął Neo24.pl, odnotowując prawie trzykrotny wzrost przychodów (z 52 do 145 mln zł) przy tylko dwukrotnie zwiększonym ruchu. Drugą pozycję zajął sklep Electro.pl, awansując z miejsca czwartego w roku ubiegłym, zwiększając zarówno przychody, jak i oglądalność witryny. Na pozycji trzeciej uplasował się Komputronik.pl.
Ubiegłoroczny lider - Agito.pl - musiał się pożegnać z najwyższym podium. Przychody sklepu spadły ze 174 do 101 mln zł, co dało mu dopiero piątą lokatę w aktualnym zestawieniu.
Merlin.pl w 2009 r. nieznacznie zwiększył swoją sprzedaż i uplasował się na czwartej pozycji. Lepiej poradził sobie jego najważniejszy rywal - Empik.com, który według naszych szacunków osiągnął w ubiegłym roku 40-proc. wzrost obrotów.
Szóste miejsce, podobnie jak przed rokiem, przypadło spółce Oponeo.pl. Na ósmej pozycji pojawił się dość niespodziewanie Redcoon.pl. W ubiegłym roku sklep zwiększył swoje przychody z 16,8 do niecałych 70 mln zł.
Pierwszą dziesiątkę zamykają Zadowolenie.pl i E-numizmatyka.pl. Pierwszy sklep mógł osiągnąć w ubiegłym roku około 67,5 mln zł obrotu, drugi zaś zwiększył przychody do niecałych 65 mln zł, ale jednocześnie odnotował wyraźny spadek liczby zamówień.
Warto zwrócić uwagę na znaczne różnice w wielkości przychodów między sklepami z pierwszej dziesiątki a pozostałymi. Już będący na 11. pozycji sklep MagicznaPlaneta.pl miał przychody niższe o prawie 2/3 w stosunku do lidera rankingu - Neo24.pl.
Z analizy wyników pierwszej dziesiątki można wyciągnąć również dość optymistyczny wniosek: wszystkie sklepy (poza Electro.pl i Merlinem, które nie udzieliły tej informacji) osiągnęły w ubiegłym roku dodatni wynik finansowy netto.